És vele együtt az alvás is zavart szenved…

Ártatlan szokások, apró bűnöcskék, melyek akár súlyos, visszafordíthatatlan betegségekhez is vezethetnek. Ebben a bejegyzésben bemutatom, melyek ezek. Jó, ha tudod, hogy az elalvás folyamatában nemcsak az idegrendszer, hanem a hormonjaink is részt vesznek. Az elpihenés, megnyugvás, elálmosodás gyakorlatilag azért következik be, mert a szervezet stresszhormonokat elnyomó, gátló hormonokat bocsát ki, ezáltal biztosítva a nyugalmat önmaga számára. Tehát álmatlanságban vagy alvászavarokban szenvedők számára elsődleges fontosságú, hogy a hormonháztartás megfelelően működjön.

Mi boríthatja fel a hormonháztartást?

fogyókúra következményei alvászavar

Extrém fogyókúra

Ha a karcsúság vagy az alacsony testzsír-százalék megszállottja vagy, jól figyelj a szervezeted jelzéseire, mert a diéta könnyen visszaüthet. A túl kevés bevitt kalória vagy a túl intenzív, túl nehéz fizikai aktivitás csökkentheti az ösztrogénszintedet, mely nőknél a menstruációs ciklust zavarhatja meg, férfiaknál pedig többek között a prosztata anyagcsere zavaraihoz járulhat hozzá. Mindkét nemnél alvászavarok, idegesség is kialakulhat csökkent endorfinszint hatására, tehát tessék a boldogsághormonokra is nagyon odafigyelni!

Késő esti izgalmak

Mint például munka, filmek, izgalmas-félelmetes számítógépes játékok, veszekedés. A kortizolszint (ez egy stresszhormon) csökkenni kezd a véredben, ezáltal lassul le a szervezet és kapcsol át pihenő üzemmódba. Ám ha késő este stresszeled magad, akkor a kortizol szintje nemhogy csökkenne, hanem még nőni is fog a véredben, ezáltal akadályozva az elalvást és a nyugodt éjszakai pihenést.

almatlansag_alvashiany

Görbe éjszakák, kevés alvás

Elég, ha egyetlen éjszakát forgolódással, munkával vagy bulival töltesz, és máris búcsút mondhatsz egy nagyon hasznos hormonnak, nevezetesen a leptin nevű anyagnak a véredben. A leptin az a hormon, mely „megüzeni” az agyadnak, az agy éhségközpontjának, hogy jóllaktál. Ezen hormon hiányában többet és gyakrabban fogsz enni. A szükségesnél több tápanyagbevitel pedig hadd ne mondjam meg, mivel jár… ( Azt már csak súgva, félve, zárójelben merem mondani, hogy a túlsúlyosaknak közel fele (!) álmatlanságban szenved.)

Álmatlanság

Az álmatlanság sajnos hajlamos önmagát gerjesztő, folyton visszatérő ciklusokat alkotni, mivel a kialvatlanság eleve megemeli a vér kortizolszintjét (és mint ahogy fent is tisztáztuk, a kortizol a stresszhormonok egyike, mely a szervezetet aktivitásra, erőteljes cselekvő üzemmódra serkenti). Az álmatlanság ráadásul további járulékos tünetekkel is jár, úgymint az agy éhségközpontjának aktivitása vagy a magas vérnyomás. Ezért a tartós álmatlanságban szenvedők hajlamosak többet enni, sőt akár egész nap eszegetni, hogy legyőzzék álmosságukat.

Álmatlanság elleni tippekért IDE KATTINTS!

„Lassú” sport kardio nélkül

Vajon miért rágja minden edző a füled, hogy „kardiózni kell”? Vajon miért mondják, hogy a kocogás fogyaszt? Azért, mert ha tartósan (minimum fél órára) megemeled a pulzusszámod, akkor a szervezeted „elfelejti”, hogy éhes. Mindezért egy gherlin nevű hormon termelődése miatt következik be, ami elnyomja az éhségérzetet és csökkenti az étvágyat.

Rendszertelen mozgás, a sport hiánya

Ha egyáltalán nem mozogsz vagy csak néha-néha mész le egyet edzeni (amikor „időd engedi”), akkor tudod, mi történik? A szervezeted nem termel elegendő endorfint. Az endorfin jó barátunk: boldogsághormon, mely ahhoz szükséges, hogy jól érezd magad. De nemcsak a jó közérzethez szükséges az endorfin. Az immunrendszer működéséhez elengedhetetlen, és a libidódat is karban tartja (emeli), mivel a nemi hormonok termelődésében is szerepet játszik.

Sőt, ha ez a sok áldásos hatás még nem volna elég, akkor azt is elmondom, hogy az endorfin fájdalomcsillapító: „megakadályozza az idegsejteket abban, hogy további fájdalomingerületet továbbítsanak.” Lásd: wikipedia, endorfin. Jó hír: mozgással, fizikai aktivitással kiválthatod az ún. „futók gyönyöre” effektust, azaz rendszeres, kitartó mozgás hatására rengeteg endorfin szabadul fel a szervezetedből, és szinte euforikus állapotba kerülhetsz evvel.

inzulinrezisztencia_alvaszavar

Sok cukor

A késő esti csokik, Mars szeletek, pudingok, gyümölcsjoghurtok, sütik majszolása vagy a gyümölcslevek, kólák, magas cukortartalmú italok fogyasztása (beleértve az energiaitalokat is) csökkenti a szervezet cukorlebontó képességét. Hosszú távon az esti nasik fogyasztása metabolikus szindróma kialakulásához (inzulinérzékenység, lásd inzulinrezisztencia és alvászavarok), majd 2-es típusú diabéteszhez (cukorbetegséghez) vezetnek.

Késő délutáni kávészünet

Meló után vár a jól megérdemelt capucchino? Szeretsz még egy méregerős feketét bedobni, mielőtt beülsz a kocsiba és hazahajtasz? Vagy megiszol egy energiaitalt 5-6 fele, hogy kihúzd valahogy estig fáradtságrohamok nélkül?
Sajnos számos kutatás igazolja, hogy a késő délutáni koffeinfogyasztás erősen kihat az alvásra. És ismét belép a képbe a kortizol nevű hormon: a koffein azt jelzi a szervezetnek, hogy korizolt termeljen (ezért „dobogtatja meg” a kávé a szívedet, mivel a kortizol emeli a pulzusszámot is). A stresszhormon pedig jóval azután is jelen van a szervezetedben, hogy a kávénak és jótékony hatásainak már híre-hamva sincs. A késő esti kávézás tehát álmatlanságot okoz, erről bővebben ITT olvashatsz:

Alacsony jódbevitel

Az alacsony jódbevitel a pajzsmirigy hormontermelő képességét befolyásolhatja. Mivel a pajzsmirigy jódból és fehérjéből állítja elő az anyagcsere háztartás egyensúlyáért felelős hormonokat, kiemelt jelentőségű, hogy jódban gazdag ételeket fogyasszunk. A pajzsmirigy hormonjai nemcsak a tápanyagcserét és annak feldolgozását befolyásolja (azaz szabályozza, hogy hogyan hasznosítja és bontja le a szervezet a tápanyagokat), hanem a hangulatunkért és közérzetünkért is felelős. A jódhiányos táplálkozás hosszú távon pajzsmirigy-alulműködéshez vezet. Emiatt a tápanyagcsere lelassul a testre pedig úgy ragadnak a pluszkilók, hogy bármelyik kórosan sovány egyed elsárgulna az irígységtől. Azaz: ugyanannyit eszel, mégis hízol. Jódhoz a halételek és algák (sushi, nori fűszer) illetve jódozott só fogyasztásával juthatsz.

Summary
10 dolog, amitől a hormonháztartás felborul
Article Name
10 dolog, amitől a hormonháztartás felborul
Description
Ártatlan szokások, apró bűnöcskék, melyek akár súlyos, visszafordíthatatlan betegségekhez is vezethetnek. Ebben a bejegyzésben bemutatom, melyek ezek.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments