Azonnali és hosszú távú megoldások álmatlanság ellen

“Reggel hat óta talpon vagyok, most hajnali három van… és mit csinálok? Nyitott szemmel nézem a plafont és várom, hogy elaludjak. Sírni tudnék az idegességtől. Egyre csak az jár a fejemben, hogy hogy fogok holnap munkába menni, mi lesz, ha megint egy percet sem alszom.”

Ha ismerősek a fenti mondatok nem vagy egyedül. A lakosság 20-30%-a álmatlanságban szenved – attól függően, hogy mit nevezünk alvászavarnak és mennyire szigorúan nézzük ezt a kategóriát. 

Már egy ilyen éjszaka után is mérhetetlen szenvedésnek tűnik a másnapi ébrenlét –  és akkor a krónikus inszomniát nem is említettük. Az álmatlanság okozta drasztikus teljesítményromlás illetve a fáradtság testi, lelki és szellemi tünetei hatalmas szenvedést okoznak annak elszenvedőjének. 

Aggodalomra semmi ok, összegyűjtöttem néhány rövid- illetve hosszú távon is működő megoldást, ami mindenképpen segíteni fog – feltéve, ha hallgatsz rám és kész vagy a változásra!

2 tipp az azonnali elalvásért

  1. Ha még éjszaka van és éppen ezt a bejegyzést olvasod, akkor helyezd magad kényelembe, lazulj el és relaxálj, ha tudsz. (Nyugi, van, hogy nem tudsz. 100 %-ig működő módszerek nincsenek – de ezt úgyis tudod.)
  2. Ha nincs kedved a relaxációhoz, írd le a gondolataidat! Bármit, ami aggaszt! A félelmek, aggodalmak, a düh, a bánat, a harag papírra vetése hatalmas felszabadító erővel bír. Általa átlátod, mi minden zajlik benned, letisztulnak a gondolataid – és nem utolsósorban elcsitulnak a gondolataid. Márpedig az ébren tartó gondolatok megfékezése elsődleges fontosságú az álmatlanság leküzdésében.

Az éjszakai agyalásról itt olvashatsz bővebben.

3. Fogadd el az álmatlanságot olyannak, amilyen

Ha kialakítasz egy katasztrófa-látásmódot (“Ha nem alszom 8 órát, holnap kirúgnak a munkahelyemen.”), ha folyton összehasonlítod magad másokkal (“Bezzeg a párom csak leteszi a fejét a párnára és már horkol is.”), ha folyton ítélkezel (“Ma is pocsékul aludtam. / “Már 11 óra van, aludnom kéne.”), az semmiképpen sem fog jót tenni az alvásnak. 

Próbáld meg elengedni az ártalmas gondolatokat (számtalan technika működik erre) és nézd a dolgok derűs oldalát. Például gyönyörködhetsz a napfelkeltében. (És ez most nem valami rossz tréfa, hanem tényleg. Abból kell boldognak lennünk, amink van.) Ha napfelkelténk van, akkor abból tudjuk táplálni a boldogságunkat. 

Középtávon működő tippek álmatlanság ellen

Mivel gyakran a probléma a fejünkben van, ezért lényeges, hogy zavaró gondolatainkat megtisztítsuk. Ezt azonban nem elég csak akarni. Tenni is kell érte!

4. Rakj rendet a fejedben! Ehhez akár life coach vagy pszichiáter segítségét is igénybe veheted. A lényeg, hogy ne engedd, hogy túl sokáig tépelődj vagy benne maradj egy számodra ártalmas, megbetegítő helyzetben. Bár a pszichoterápia hosszú távon tud hatni, rövid távon tudok ajánlani egy remek alternatív lehetőséget. 

5. Alakíts ki szigorú napirendet! Lehetőleg azonos időben kelj fel és feküdj le MINDEN EGYES NAP! Ezáltal a biológiai órád újra “rendesen ketyeg” majd – és azonos időben fogja számodra jelezni, hogy mikor kell elálmosodnod és mikor legyél aktív. Végül is ez lenne a cél, nem?

6. Mozogj! Legyen az séta, vagy kőkemény fitness, a lényeg, hogy fizikailag is elfáraszd a tested. Azt mondtam már, hogy a mozgás remekül oldja a stresszt? Főleg, ha nem késő este látsz neki  a napi mozgás elvégzésének…

7. Egyél rendesen! A magas magnéziumtartalmú ételek, mint például a spenót, a mandula vagy a kesudió, illetve a B vitamint tartalmazó ételek (pl. zöld leveles zöldségek) különösen jót tesznek az idegrendszernek. Ha szeretnél, szedhetsz külön vitaminokat is. 

Hosszú távon működő tippek

8. Olvass el mindent a témában! Nagyon sokat segít, ha alvás téren is tájékozott vagy! Vegyél ki minden könyvet a könyvtárból, olvass el mindent – és szelektálj! Mely tippek azok, melyek Neked beválnak?

Például ezt az álmatlanság elleni útmutatót itt.

9. Rakj rendet az életedben! Amennyiben úgy érzed, a világ kimozdult a négy sarkából, az életed enyhén szólva is irányíthatatlan és változásokkal teli (akár pozitív módon, mint például előléptetés, új munkahely vagy épp egy gyermek születése), nem árt átgondolni, mire jutottál egyedül. Ha úgy érzed, az összes ötletedet felhasználtad, és tanácstalanul állsz a problémák előtt –  nos, ilyenkor jön el az ideje, hogy segítséget kérj!

10. Ne cigizz! Komolyan mondom! A dohányosok gyakrabban szenvednek alvási aponétól – hogy csak egy okot mondjak a leszokásra. De van itt még más is. A dohányosok fele (!) rosszalvó (álmatlan). Te melyik táborba akarsz tartozni? Ugye, nem a rosszalvókéba?

 

 

 

Summary
10 ötlet, hogy mit tegyél, ha nem tudsz aludni
Article Name
10 ötlet, hogy mit tegyél, ha nem tudsz aludni
Description
10 ötlet, hogy mit tegyél, ha nem tudsz aludni
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments