Hogyan teremtünk elő 8 órányi alvásidőt? Gyakorlati tippek túlhajszoltságban szenvedőknek.

A világtörténelemben először többet dolgozunk, mint amennyit alszunk. Különösen álmatlanságban szenvedők tapasztalják meg, mekkora árat fizetünk mindezért.

Idő és álmatlanság

Az álmatlan emberek folytonos időzavarban élnek. Aki hajnalban felébred, annak óriási jelentőségű lesz hirtelen, hánykor is történt ez a felébredés. 3-kor? „Ajajj, akkor csak 4 órát aludtam!” 5-kor? „Nem is rossz, sikerült 6 órát aludni és már csak egy óra van felkelésig.”
Annak, aki rosszul alszik, kincs az alvással töltött idő, olyannyira, hogy még az önbizalmát is ehhez köti: ha eleget aludtam, akkor oké vagyok, akkor bizakodva nézek reggel az elkövetkező nap elé. De jaj nekem, ha csak 3-4 órát aludtam, akkor aztán rosszkedv van, kétségbeesés van („miért nem tudok aludni már megint?”), pánik van („ha ez így megy tovább, nem tudom, mi lesz a munkahelyemen”). Az alvásidő szoros összefüggésben fog állni az önértékelésünkkel, az optimizmusunk vagy pesszimizmusunk mértékével, ettől tesszük függővé, hogy az egész elkövetkező életünket reménytelinek avagy kilátástalannak éljük-e meg.
A fáradt ember, aki alvás helyett a plafont bámulja, úgy érzi: az idő csigalassúsággal telik. Vagy épp túl gyorsan: szimplán forgolódással és agyalással sitty-sutty, már el is telt 2-3 óra. Már hajnalodik is, kezdődik egy új idő, a nappali idő, ami elrohan, sodor magával minket – mi pedig álmosan, fáradtan, kelletlenül utána cammogunk.
Tehát az időnek és az időről alkotott elképzelésünknek óriási szerepe van az egészség és az egészséges psziché szempontjából.

álmatlanság és idő - az időről alkotott fogalmunk éppúgy megbetegíthet, mint egy vírus vagy baktérium

álmatlanság és idő – az időről alkotott fogalmunk éppúgy megbetegíthet, mint egy vírus vagy baktérium

A bennünk élő idő meggyógyítása

Gondolj csak egy olyan emberre, aki folyton siet, soha nem ér rá, a határidőnaplója majd szétreped a benne rejlő cetliktől, jegyzetektől. „Örülök, hogy összefutottunk, de most rohannom kell, majd beszélünk!”- mondogatja – és aztán évekig ismét nem találkoztok. Ennek az embernek a fejében az idő egy szűkös erőforrás – és azt képzeli, nincs neki. „Nincs rá időm!” „Most nem érek rá evvel foglalkozni!” „Majd a jövő héten pihenek, akkor több időm lesz egy kicsit.”
Ezekben az emberekben elromlott valami. Az időről alkotott fogalmunk félrebillent – és bedarálta őket a Nagy Magyar Valóság, a pénz utáni hajsza, a család ellátása, fenntartása, a munkahelyi nyomás, a határidők. Egyszóval: megbetegedett bennük az Idő.
Lehetséges, hogy éppen Te vagy ez a fent vázolt ember? Talán te is úgy gondolod, az idő egy olyan kincs, amit nagyon be kell osztani, nagyon át kell gondolni, mivel töltjük – nem pazarolhatjuk, mert minden perce ajándék? Te is türelmetlen leszel, amikor sorba kell állni, felbőszülsz, ha totyognak előtted az utcán vagy hiába mentél a postára átvenni a leveledet? Te is azok közé tartozol, akik sietősre fogják az utcán a lépteiket, akik utálják az 50-es sebességkorlátozást, akik úgy gondolják, ha majd gazdag leszek, nyugdíjas, nagypapa vagy csilliárdos vállalkozó, akkor, na majd AKKOR lesz időmNekem is…. mire is?

  • Az üldögélésre
  • kávézásra egy hangulatos kis kávézóban csütörtök délelőtt
  • végtelen scrabble-partikra a fiaddal
  • megnézni a Minivárost a gyerekekkel
  • elolvasni egy EGÉSZ FEJEZETET a parkban egy jó könyvből
  • megtanulni rajzolni, festeni vagy zsonglőrködni
  • netán megsütni egy 3-as nehézségű süteményt

Az időről alkotott fogalmunk megmérgezheti mindennapjainkat, emberi kapcsolatainkat, sőt, még az egészségünket is!

Ha nincs egy szabad percünk, ha nem érünk rá nagyokat sétálni, beszélgetni a szomszédokkal, vagy akár csak felpillantani és egymásra mosolyogni a metrón – akkor bizony könnyen lehet, hogy az alvásunk látja túlzsúfolt hétköznapjaink kárát.
De hogyan lehet meggyógyítani a bennünk élő időt?
>>>>(gyakorlati alváshigiénés tippeket itt találsz: http://alvasguru.hu/10-kincset-ero-tipp-amivel-legyozheted-az-almatlansagot/ )

 

A túlhajszoltság, mint népbetegség

Nagyon könnyű a túlhajszoltság hibájába esni –hiszen az egész világ az időnket és a figyelmünket akarja. Egyik feladatból adódik a másik – és akárhány vágyunk, kívánságunk van, azt mind időbe kerül megvalósítani. Vágyakból, félelmekből, és a félelmekből fakadó tennivalókból pedig van éppen elég.

Ráadásul sokunkat tart rabságában az a tévhit, hogy a szórakozás, a kikapcsolódás neki minden nap JÁR. Ezért este 9-re beszélünk meg találkozót a barátokkal, lógunk 11-ig a facebook előtt vagy állunk neki főzni vagy akár sportolni este tízkor. Eközben szervezetünknek nem szórakozásra, hanem elcsöndesülésre volna szüksége….

a meditáció az idő "lelassításának" kiváló eszköze lehet

a meditáció az idő “lelassításának” kiváló eszköze lehet

Lassíts, mielőtt begyorsulsz

Nagyon gyakran, amikor sürgős dolgunk van, határidők vagy beütött a munkahelyen a krach és minden energiánkra szükségünk van – felgyorsítunk. Izgatottságunkban kapkondi kezdünk – és bizony sokszor nem a megfelelő döntéseket hozzuk. Pedig néha, talán éppen a legkomolyabb vészhelyzetekben, nem a gyorsulás, hanem a lelassulás segítene hozzá egy bölcs döntéshez vagy akár a megoldáshoz.

Útlevél a nyugalom országába

Számtalan alkalom van, amikor úgy érezzük: rohannunk kell. Sietünk a munkába, hiszen ezerszer jártunk már ugyanazon az útvonalon. Gyorsan le akarjuk tudni a mosogatást vagy a rendrakást, csak hogy mielőbb belekezdhessünk valami fontosabba. Túl akarunk lenni az unalmas adminisztráción, hogy a munka kreatív részéhez érhessünk már végre.
Ennek eredményeképpen örökké siető, türelmetlen, semmire-rá-nem-érő emberek leszünk. Egyvalami hiányzik az ilyen „legyek-már-túl-rajta” feladatokból: a figyelem. Valójában a nyugalmunk és a fókuszálásra való képességünk látja ennek a nagy rohanásnak kárát – előbbre azonban a sietségtől csak ritkán jutunk.
Irigyled a nyugodtan kávézgató embereket? Akkor ezentúl ne a számítógép mellett hörpinstd föl a kávéd, hanem leülve, odafigyelve szürcsöld!
Te is szeretnél az utcán lazán sétálgatók közé tartozni? Akkor, ha el kell jutnod A-ból B-be (bármi miatt is kelj útra), ezentúl lassan menj, figyelve az emberekre, a kutyasétáltatókra, a napfény játékára a fákon és az eső illatára.
Úgy hiszed, csak akkor lesz időd megtanulni játszani egy hangszeren, megsütni a 3-as nehézségű csodahabos süteményt vagy akkor iratkozhatsz be mixertanfolyamra, ha majd sok pénzed lesz vagy nyugdíjas leszel? Mi volna, ha már MA megtennéd az álmod felé vezető első lépést, holnap a harmadikat – és így tovább? Talán kiderülne, hogy egy kis szervezéssel ITT ÉS MOST is megvalósítható mindaz, amiről azt hitted, csak időmillimosoknak való…

A pörgés hullámhosszán

Még egy szó az időről és az alvásról. Az elalváshoz idő kell. Idő kell ugyanis a megnyugváshoz, az ellazuláshoz, a lelassuláshoz. Idő kell a testnek, míg a vérnyomás, a pulzus lecsökken, a léleknek, hogy ráleljen az esti békére, az elmének, hogy a nagy pörgésben csillapodni tudjon. Ha nem adjuk meg neki ezt az időt – nem a megnyugvás, hanem a pörgés hullámhosszán rezeg.
Fontos, hogy tudjuk – mennyi időt szánunk alvásra, pihenésre. És őrizzük ezt az időt, védjük meg, ragaszkodjunk hozzá foggal – körömmel. Érdekes, hogy egy fontos meeting miatt simán nemet mondanunk a barátoknak és a túlóra kedvéért könnyedén lemondanunk a késő esti filmről. Az alvás idejét, a pihenés perceit azonban sokszor oly könnyen beáldozzuk…

 

Horváth Ágnes
alvástréner

Comments

comments