Az álmatlanság csapdái – ezt tedd, hogy elkerüld őket!

Az álmatlanság a legfurfangosabb „betegségek” egyike. Elszenvedője úgy érezheti, átok ül rajta. Nemcsak az ébren töltött éjszakák okoznak hatalmas szenvedést, a másnapok még inkább. Az álmatlanság, a kialvatlanság okozta tünetek (fáradtság, koncentrációs nehézségek, nappali mikroalvások és erőteljes alváskésztetés a legváratlanabb és legkellemetlenebb helyzetekben, a hosszú távú hatásairól már nem is beszélve) szinte elviselhetetlenné teszik a létezést. Testi és lelki jól-létünk nagy mértékben az alvástól függ. Az álmatlanság a rossz közérzet betegsége.

Álmatlanság Szindróma – érthető és emberi

Az álmatlanság csapdái

Az álmatlanság csapdái

 

Reakcióink az álmatlanság következményeire, tüneteire teljesen érthetőek és emberiek – és sok esetben éppen ezek a reakciók azok, amikkel tönkretesszük a napjainkat.

1, Az egyik legnagyobb hiba, hogy arra várunk, hogy elmúljon. Nem fog.
Míg egy egyszerű nátha esetében gondolkodás nélkül átkapcsolunk „gyógyuló üzemmódba”, addig az álmatlanság esetén behúzott nyakkal próbáljuk átvészelni ezt az „átmeneti” időszakot – és tesszük tovább a dolgunkat.

Csak várunk – egyre türelmetlenebbül. “Mikor múlik már el?” “Miért nem tudok aludni?” “Mi a baj velem?” “Ha ez így megy tovább, kiraknak az állásomból.”

2, És itt csúszik be a második „hiba”, amit az álmatlansággal kapcsolatban elkövetünk. Elalvási képességeinket egyre inkább megkérdőjelezzük (“Sosem voltam jó alvó”), az önbizalmunk csökken, a félelmeink, hogy megint nem tudunk majd aludni, egyre csak nőnek. Közben további szorongató gondolatokkal riogatjuk magunkat, néha akár pánikrohamokat, még inkább egy egész napon át tartó, általános szorongást generálva magunknak.

A szenvedés tetőzik, további problémák gyűrűznek be (szorongás, önbizalomhiány, kimerültség, még erőteljesebb koncentrációs zavarok, elégedetlenség, pánik, stressz-tünetek, pszichoszomatikus zavarok).

3, Egyre csak szorongva, egyre türelmetlenebbül addig-addig várunk, míg a helyzet teljesen tarthatatlanná válik.

Ekkor kétségbe esetten kezdünk el segítséghez folyamodni.

Mivel már annyira rosszul érezzük magunkat és annyira fontossá válik az elalvás (akár csak egy órányi alvásért is ölni tudnánk), valószínű, hogy előbb-utóbb belebotlunk egy szakemberbe, aki – segítő szándékkal – gyógyszert ír fel nekünk. Többet is, mivel már nem csak az alvással van probléma. Nyugtatót, altatót, szorongásoldót kapunk, esetleg antidepresszánst.

4, A következő fázis, amikor elkezdjük érezni, hogy az altató “nem hat”. Pedig hat, csak hozzászoktunk – és ahelyett, hogy a leszokáson törnénk a fejünket, inkább emeljük a dózist. Persze, hogy nincs jobb ötletünk! Hiszen ha lenne, eleve nem kellett volna gyógyszerért sorbaállnunk!

Jól aludni gyógyszerek nélkül?
>>>Ingyenes e-mailes mini Alvástréning! 

 

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Summary
Álmatlanság – ahogy én látom
Article Name
Álmatlanság – ahogy én látom
Description
Álmatlanság, félelem a rossz éjszakáktól, alvásszorongás. Miért veszítjük el az önbizalmunkat az alvással kapcsolatban és hogyan szerezzük vissza?
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments