A kialvatlan agy: ez történik az agyban, ha nem alszunk eleget

Az oké, hogy az alkohol öl, butít és nyomorba dönt. De mi a helyzet az alvással?

Talán el sem tudod képzelni, mi mindent befolyásol a szervezetben az a rejtélyes folyamat, amit alvásnak nevezünk. Különösen az agynak van szüksége elegendő pihenésre, különben szó szerint károsodik.

Ez történik a fejedben, amíg alszol

Ahhoz, hogy elaludjunk, az agy különböző stádiumokon halad végig (ezt alvási fázisoknak nevezzük), mindig ugyanúgy, felkeléskor úgyszintén. Mindegyik stádiumnak megvan a maga külön funkciója, REM alvás közben például inkább az érzelmi benyomásainkat dolgozzuk fel, a mélyalvás fázisában pedig a test regenerálódik.
Számtalan dolog történik tehát a szervezetben, amíg alszunk és az agy is ilyenkor tölti fel az “elemeit”. Ha tartósan alváshiányban szenvedsz, ez jelenthet akár egy órácska mínuszt is az alvásidődből heteken át, biztos, hogy komoly következményekkel számolhatsz. Az alváshiány hatással lesz az étkezésedre, a döntéseidre, a problémamegoldó képességedre és az emberi kapcsolataidra is. Az agykéreg alvás alatt regenerálódik.
Kísérleti alanyokon megfigyelték, hogy az egykéreg jóval kisebb aktivitást mutat, ha a kísérleti személyek nem aludtak eleget. Márpedig az agykéreg felelős a beszédért, ezért az alváshiányos emberek beszédében: a szavak egybefolyhatnak, kevésbé jól artikulálttá válhatnak.

Agyunk sejtjeinek is regenerálódásra van szüksége

Agyunk sejtjeinek is regenerálódásra van szüksége

Apró cseprő döntéseink

Alváshiánnyal küzdő emberek számára nehézséget okozhat, ha elő kell venniük kreativitásukat. Ugyanis az alváshiány a frontális lebenyre is hatással van. Kreativitás alatt nemcsak azt kell érteni, hogy hogyan festünk meg egy festményt vagy hogyan tervezzük meg egy antik bútor felújítását… Kreativitás hiányában döntési képességünk jelentősen csökken, ezenkívül a változásokra, az elénk táruló nehézségekre nehezebben, lassabban reagálunk vagy nehézségeink támadnak, ha összetett feladatokat kell megoldani. A koncentráció is nehezebbé válik, így eleve kudarcot vallhatunk, ha nem tudunk megfelelően összpontosítani a problémák megoldására.
Még nehezebbé teszi az álmatlan éjszaka másnapjait, hogy az agyban a frontális lebeny felelős az impulzusaink kontrolljáért – vagyis azért, hogy vissza tudjuk-e tartani a dühünket, nassolási vágyunkat vagy ingerültségünket és tudunk-e adekvát, diplomatikus választ adni, avagy – engedve késztetéseinknek- dühöngeni, csapkodni vagy nassolni kezdünk.
Kialvatalnul hajlamosabbak lehetünk a balesetekre is, mivel a kialvatlanság koordinációs nehézségeket okoz.

 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
10 pofonegyszerű tipp álmatlanság ellen!
Katt ide a letöltéséhez!
= = = = =  = = = = = = = = = = = = = = =

Így változik meg az agy aktivitása, miközben matematikai feladatokat oldunk meg. Fent: normál működés, lent: alváshiányos agy működése feladatmegoldás közben.

Így változik meg az agy aktivitása, miközben matematikai feladatokat oldunk meg. Fent: normál működés, lent: alváshiányos agy működése feladatmegoldás közben.

Szépítő alvás?

Tehát ha nem alszunk, megcsúnyulunk? Nem feltétlenül, mindenesetre a szépségnek igencsak jót tesz, ha kialusszuk magunkat. A kollagéneknek, melyek bőrünk fesszességéért, rugalmasságáért felelősek, időre van szükségük a megújuláshoz. Ha nem alszunk eleget, a kollagénekenek sem lesz elég idejük megújulni bőrünkben.
Az alváshiány ezenkívül állandó éhséget okoz, a telítettséget az agynak megüzenő hormon ugyanis, a gherlin, nem termelődik eléggé. Így jóval később hagyjuk abba az evést, vagy ebéd után még mindig éhesnek fogjuk érezni magunkat.

És ha ez még nem lenne elég: jóval magasabb kalóriájú ételeket kívánunk, zsíros, magas szénhidráttartalmú, kalóriadús ételeket. Ugye emlékszel, mikor egy álmatlan éjszaka utáni délután azt mondtad magadnak: “egy ilyen vacak napon megérdemlek egy süteményt egy hatalmas adag tejszínhabos kakaóval!”? Na, hát erről van szó. Mindezt a tested “súgja” Neked és a cukrászdázós kilengésekkel éppen a kialvatalnság tüneteit próbálod enyhíteni…

Alvás és hormonok

Az emésztőrendszert irányító hormonok is felborulnak, ha a szervezet nem piheni ki magát. Az úgynevezett metabolikus rendszer felborul: egyrészt lelassul, másrészt a sejtek inzulinérzékenysége csökken. Mivel csökkent mértékben képesek felvenni a vérben lépvő tápanyagokat, a szervezet a fölösleget (mely normál esetben beépül a sejtekbe) zsírszövet formájában elraktározza.
Egy szó, mint száz: nagy árat fizetünk azért, mert az alvásból próbálunk lecsípni 1-2 órát a munka vagy a szórakozás javára. A szervezet, mivel nem termelődik elég növekedési hormon, képtelen a megújulásra, a regenerálódásra és a gyógyulásra. A kialvatalnság hosszú távon elhízáshoz, szívproblémákhoz, keringési zavarokhoz vezet.

rp_nem-megy-az-alvás-293x300.jpg

Mi a megoldás alvászavarokra?

Ha azért nem alszol, mert nem tudsz (ezt az igen kellemetlen tünetet úgy hívják: álmatlanság), akkor érdemes mielőbb szakemberhez fordulni segítségért. Nem mindegy, hogy szervi vagy pszichés oka van az álmatlanságnak, esetleg életvezetési problémákból is adódhat. Ha biztosan tudod, hogy álmatlanságodnak lelki okai vannak és nem áll fenn semmilyen szervi vagy hormonális probléma, felkereshetünk egy alvástrénert.

Megoldás éjjeli baglyoknak

Ha csak szimplán azért nem alszunk, mert későn álmosodunk el vagy mert esténként „odaragadunk” a képernyő elé, akkor a megoldás valamivel egyszerűbb.
A megoldást úgy hívják: önfegyelem. Egy picit szigorúbban kell kezelned a határidőnaplódban hemzsegő teendőket. Nem árt, ha a laptopot otthon hagyod és nem viszed haza a munkát.
Szabj magadnak is határokat: ne kezdj bele a késő esti filmbe. Ne ragadj ott a TV előtt, hanem igenis szánjuk rá magunkat, hogy lefekszünk aludni. Az alvás az agy tápláléka, ne éheztesd! Határozd el, hogy minden nap azonos időpontban fekszel le aludni, sőt, fél-egy órával korábban, mint szoktál (persze csak szép fokozatosan)! Szervezeted hálás lesz a változásért és jobb hangulattal, jobb teljesítménnyel hálálja majd meg.

Alváshigénés tanácsadásra jeletkezz itt:

http://alvasguru.hu/kapcsolat/

Summary
Álmatlanság és az idegrendszer
Article Name
Álmatlanság és az idegrendszer
Description
 Az idegrendszerre legalább 70 féle módon hat a kialvatlanság. Mi történik az agyaddal, ha nem alszod ki magad? Így javíts az alvásod minőségén 5 lépésben!
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments