Xanax, Frontin, Stilnox és egyéb benzodiazepinek – hogyan habbagyjam abba?

Nem láttam még olyan embert, aki ne akarta volna az altatót abbahagyni. Alvástrénerként az a tapasztalatom, hogy a hozzám fordulók 75-80 %-a szed valamilyen gyógyszert – amelyről igen hamar bebizonyosodik, hogy nem használ, nem altat el, vagy az átalvást nem támogatja.

Kialvatlan vagy depressziós? Nem mindegy!

Ebben a bejegyzésben már írtam arról, hogy mennyire káros, amikor egy álmatlanságban szenvedő embernek antidepresszánst írnak fel az alttó mellé vagy helyett. Simán ráfogják bárkire, hogy depressziós, ha alvászavarokra és szorongásra panaszkodik. Tény, hogy e két tünet a depresszió tünete is egyben és az is tény, hogy a depresszió és az alvászavarok tünetei nagyon hasonlóak.
Persze, hogy az alvászavarban szenvedő – különösen a krónikus alvászavarosok – szorong napközben. Szorongása érthető: az alvászavar, az álmatlanság kiváltó oka sokszor egy erős érzelmi stressz vagy megterhelő körülmény. Erre jön még, hogy az ember aggódik: „mi lesz, ha ma éjjel sem alszom? „Mi lesz az egészségemmel, ha 3-4 órákat alszom hetek óta?” „Mi lesz a munkahelyen, a tárgyaláson, a cégemmel, ha ennyire nem vagyok képes koncentrálni?” És a főfő para: „Nem tudok aludni – már gyógyszerrel sem!

altatók abbahagyás
  • Facebook
  • Google+

„Nem tudok aludni – már gyógyszerrel sem!”

Amikor először felismered, hogy gyógyszerrel sem megy az alvás, általában emeled a dózist. Bekapsz még egy fél szemet – majd még egy felet. A helytelenül szedett altató sok galibát okozhat, főként, hogy sokszor nem túl nagy dózist, hanem túl keveset szedünk. Annyit, amennyitől a szervezet pont nem tud elaludni, csak bekábul. Vagy felébred – 3-4 óra múlva.

nem megy az alvás
  • Facebook
  • Google+

Benzodiazepinek és modern altatók

A modern altatók nem okoznak függőséget, nem károsítják a májat és 4-5 óra alatt lebomlanak, nem kell tehát tartanunk ezek használatától.” – mondja egyik igen neves alvásszakértő és neurológus. A gyakorlatban azonban egészen mást tapasztalható.
Konkrétan azt, hogy feledékennyé válunk – 5-6 év masszív altatószedés után a memóriavesztés látványos és jelentős. Az altatók szedőjének legalábbis feltűnik, pedig csak napi 1, 1,5 szemet szedtél a Sanval, Stilnox, Zolsana, Frontin nevű csodákból.
A másik tapasztalat, hogy sokszor a legenyhébb szerektől is padlóra kerülünk és a legkülönfélébb mellékhatásokról számoltak be már nekem a klienseim. Altatók elvonási tüneteit is tapasztalhatod anélkül, hogy akár csak felmerült volna az altatók abbahagyásának gondolata. A modern altatók ugyanis hamar kiűrülnek a véráramból (ez igaz), és amikor ez megtörténik, rögtön jelentkeznek az elvonási tünetek: izzadás, ingerlékenység, szorongás, szédülés és még sorolhatnám. (A benzodiazepinek és altatók elvonási tüneteinek teljes listája itt érhető el: ) Tehát akkor is megvonási tüneteket érzel, amikor még el sem döntötted, hogy abbahagyod.

A leglátványosabb elvonási tünet altató abbahagyásakor

A leglátványosabb altató elvonási tünet maga az ébredés: hajnalban felébredünk, jóval azelőtt, hogy csörögne az óra. Ilyenkor szoktuk beszedni a második szem altatót, vagy valamilyen gyógynövényt, annak reményében, hogy hátha visszaalszol. De nem. Az elvonási tünetek enyhítésére masszívabb szer kellene, azt viszont meg nem mered bevenni és nem is javaslom, hogy reggel ötkor még egy Xanaxszal indíts – a reakcióidőnk a közelekedésben ugyanis fontos, hogy megfelelően gyors legyen. Vajon hány begyógyszerezett, altató vagy nyugtató hatása alatt lévő autós vezet az utakon? (Költői kérdés, ne számolj utána! Sok!)

Altatók szedése – káros vagy nem?

Modern altatókból számtlan van, hatalamas piaca van az altatóknak ugyanis. Az amerikai népesség 60%-a, a magyar lakosság 10-30 %-a szenved alvászavarokban, szükség van tehát megfelelő gyógyszerekre.
Az alvásjavítás módszere Magyarországon, úgy tűnik, hogy sem a pszichiátria, sem a szomnológia számára nem ismert. Háziorvostól kezdve a szív-specialistán át szinte mindenki írhat fel altatót vagy nyugtatót és meg is teszik. Nem érdemes az orvosokat vagy a gyógyszeripart kárhoztatni, ahogy az abcúg teszi , Frontinra, Stilnoxra, Sonatara, Andantéra vagy Imovanera igenis szükésg van. Mindegy, melyiket szeded, azt a luxust, hogy 3-4 hónapig hiányozzunk a munkahelyről, senki sem engedheti meg magának.

Altatók – így hagyd abba

Az altatók szedésével tehát nincsen semmi baj – valószínűleg azért szeded, mert pillanatnyilag nincs ötleted, hogyan is alhatnál újra jól. Átmenetileg az altató oké – míg meg nem találod azt a tuti módszert, amivel a szervezeted újra pihenni tud és képes átaludni az éjszakát. A gond akkor kezdődik, ha ilyen módszert nem találsz, vagy mert nem is keresel, vagy azért, mert nem a megfelelő szakemberhez fordultál.
Ha orvoshoz, pszichiáterhez fordulsz, jó eséllyel egy újabb recepttel a kezedben távozol – ezen nincs is mit csodálkozni. Sajnos csak nagyon kevés pszichiáter alkalmaz pszichoterápiát. Vagyis nem beszélget veled, jó, ha havonta egyszer rádnéz, felírja az újabb altatót és már enged is tovább.
Pszichológusok, akik viszont csakis a pszichoterápia valamilyen formájához értenek (ez jó), sokszor azt gondolják, az alvásproblémákat egyedül az oldja meg, ha megoldod a kiváltó helyzetet. Ez sajnos nem így van. Pszichoterápiára sokszor nagy szükség van, válást, gyászt, munkahelyi stresszt igenis fel kell dolgozni, de egy komoly, átfogó alváshigiénés oktatás és az alvásszorongás oldása nélkül nem lesz hatásos a terápia.

Akármit is szedsz, azt javaslom, hogy a meglévő segítséged (pszichiáter, pszichológus, szívgyógyász stb.) mellé tanulj meg olyan trükköket, amelyek abban segítenek, hogy a szervezeted alvás-ébrenléti ciklusát helyrerakd és tanuld meg elengedni a nemalvástól és a rossz éjszakáktól való félelmedet.

Az Alvástréningjeimen pont ezeket tanuljuk – 5 hét után búcsút mondhatsz az alvásproblémáknak. Ez már kiváló alap lesz arra, hogy abbahagyd akár az altató szedését is.

ok
  • Facebook
  • Google+
Nézd meg itt, hogy mi is ez az Alvástréning:

http://alvasguru.hu/alvastrening-2-0/

Nyugtatók – így hagyd abba

Frontin, Xanax, Rivotril – minden héten jön hozzám valaki, aki ezeket szedi és altatónak használja. Ezek a szerek nem altatók, hanem nyugtatók, a szorongást hivatottak csökkenteni.
Sokszor egy szimpla Xanax is hatásosabb lehet, mint egy enyhe altató – jól gondold meg viszont, hogy tényleg elkezded a szedését. Hatásában, de elvonási tüneteiben is erősebb, mint a Z-szerek (Sanval, Stilnox, Zolsana), tehát a leszokás is nehezebb lesz.
Nyugtatók esetében is kialakulhat tolerancia, azaz egy idő után egy szem Xanax már nem lesz elég ahhoz, hogy el- vagy átaludd az éjszakát. Sokakat láttam már, akik 3-4 szem Xanaxot szedtek be éjszakára – és a leszokást is kutyául megszenvedték.
Leszokni bármiről le lehet, a nagyon erős elvonási tüneteket okozó kábítószerekről is – csak nagyon nem lesz kellemes.
Legdirektebb módon a Rivotril elvonási tünetei ütnek ki, ezt nagyon nem kéne beszedni. 50 fölötti pszcihiáterek még mindig hisznek a Rivotrilban (az már nem érdekli őket, hogyan fogod abbahagyni), ezért ha idősebb pszichiáterhez kerülsz, kérd meg, hogy valami mást adjon (ha már muszáj).
Frontinról, Xanaxról, ha 1-2 szemet szedsz, már könnyebb leszokni. Nagyjából ugyanazt tapasztalhatod, mint az altatók esetében – mihelyt abbahagyod, megint csak jönnek az alvászavarok. Megspékelve még az elvonási tünetekkel,  úgymint remegés, szédülés, izzadás, erős szorongás és a kialvatlansággal, ami mindezeken nem sokat segít.

Itt is ugyanaz a javaslatom, mint az altatóknál: a módszered legyen a gyógyszered! Legyen tehát egy jó módszered arra, hogy mit kezdesz a szorongással, a pánikkal, a stresszel, a nehéz élethelyzetekkel. Ez a módszer lehet bármi, stresszcsökkentő technika, relaxáció, mantra, meditálás – ezer ilyen van.Találd meg azt, ami hatásos, ami bejön Neked, ami segít átvészelni egy-egy nehéz időszakot.

Az életben nehéz helyzetekből, hajtűkanyarokból van bőven. Ha az egyiket megtanulod kezelni, a következő kanyar már könnyebb lesz. Ehhez viszont az kell, hogy belefeccölsz pénzt, igen, pénzt, mert anélkül nem megy, és energiát és tényleg nekidurálod magad, segítséget kérsz és CSINÁLOD, nemcsak beszélsz róla meg nyavalyogsz, akkor tényleg Te leszel a Szupermen.
Akkor már nem fognak tudni olyan könnyen kiborítani, megalázni, kiakasztani, bestresszelni. Vagy igen. De legalább fogod tudni, hogyan mássz ki belőle – gyógyszer nélkül, emelt fővel, tisztán és erősen.

 

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness coach

Comments

comments