Egyperces lehűlési trükkök kánikula idejére

Ha kánikula, akkor álmatlanság. Ilyenkor az álmatlanok örvendezhetnek: nem csak ők ásítoznak a kialvatlanságtól, hanem mindenki. Melegben ugyanis senki sem tud aludni. Hogy miért?

Az alvás második fázisában a test kissé lehűl, míg a végtagok felmelegednek. Ezért fontos, hogy télen ne fázzon a lábad elalvás előtt, mert a test és a végtagok közti hőmérséklet-különbség nem jön létre – így az elalvás folyamata a második fázisban elakad. De térjünk vissza a kánikulához és a kánikulában való alváshoz.

alvás kánikulában

Tehát nagy melegben a test nem tud kellőképp lehűlni – és ezzel lőttek az alvásnak. Ilyenkor szidod magad, hogy miért nem szereltettél be légkondit, szigeteltetted le a falakat, cserélted ki az ablakokat vagy költöztél Norvégiába (ott most 17 fok van).

Jó hírem van: nem kell most azonnal kihívni a klímaszerelőt és költségekbe verni magad! A levegő mesterséges hűtése amúgy is csak akkor jó megoldás, ha rá tudsz szánni elég pénzt, hogy ne a legolcsóbb klímát vedd meg, hanem olyat, amelyikben megfelelő szűrő van és gondoskodik a levegő páratartalmának kiegyenlítéséről is.

Néha  a lehűléshez elegendő néhány vizes zsebkendő is…

1, Feküdj le vizes hajjal

A hajszárítót most eldobhatod. A vizes haj szép lassan párologva hűti a tested, így órákig élvezheted a hűsölést.

2, Tegyél a csuklódra hideg vizes borogatást!

Ne csak a csuklódra: minden olyan testtájra, ahol a pulzusod könnyen kitapintható, ugyanis ezeken a részeken hűthető legkönnyebben a vér (ami aztán a testedben keringve más testtájakat is lehűt). Melyek ezek a testtájak: csukló, boka, könyékhajlat, térdhajlat, nyak.

            Akkor is rosszul alszol, ha nincs meleg?
>>>> 10 POFONEGYSZERŰ DOLOG, AMIVEL LEGYŐZHETŐ AZ ÁLMATLANSÁG

nem megy az alvás

3, Tanulj az egyiptomiaktól!

Forró vidékek lakosai már évezredek óta rájöttek a lehűlés titkára és arra, hogyan aludjanak jól ebben a hőségben (és nekik nem volt klímájuk, csak 50fokos sivatagi melegük).
A Nílus vidékén élő emberek gyakran benedvesítettek egy lepedőt (a viráglocsolásra használt spricni remekül megfelel a célnak) és avval takaróztak. Vigyázz, ha a lepedő túl vizes, még meg is fázhatsz!

4, Csinálj kereszthuzatot!

Ha nem tudsz kereszthuzatot csinálni, akkor egy ventilátor is megteszi: helyezd a ventillátort a háló ablakával szembe. Az enyhe kereszthuzat remekül hűti majd a hálószobád!

5, Igyál sok folyadékot!

Nem kell attól félned, hogy  egész éjjel pisilni jársz majd. Az egy pohár víz lefekvés előtt tökéletesen megteszi. Ezt a 3 deci folyadékot ki is fogod izzadni az éjjel, ha viszont nem iszol elalvás előtt, a tested reggelig simán dehidratálódik – és ezáltal a hőháztartásod sem működik majd megfelelően.

alvás kánikulában

alvás kánikulában

6, Hordj vizes zoknit!

Ami télen a száraz gyapjúzokni, az nyáron a nedves zokni a lábra: rengeteg apró hajszálér található a lábfejedben, ezeket, ha lehűtöd, lehűl az egész tested is. Hajrá, érdemes kipróbálni, hogy jól aludj kániklában is!

7, Zuhanyozz langyos vagy hideg vízzel!

Itt az idő rászokni a váltott zuhanyozásra: meleggel kezded, majd egyre hidegebb vízzel zuhanyzol, míg végül elérsz az egészen hideg zuhanyig. Engedheted magadra a hideg vizet körülbelül 1 percig, majd fokozatosan melegítsd vissza a vizet, újabb 1 perces meleg zuhany következik, és ezt így váltogathatod, amíg jól esik. Ha lehűlni akarsz, a hideg vízzel fejezd be. Télen ugyanez fordítva remekül működik a tested átmelegítésére.
Ügyelj arra, hogy ezt a váltott zuhanyzást ne közvetlen lefekvés előtt gyakorold, mert remekül frissít. Legjobb, ha elalvás előtt kb. másfél órával állsz neki zuhanyozni.

8, Költözz ki az erkélyre!

Akármilyen hihetelenül hangzik, a Föld lakosságának nem kis hányada a szabad ég alatt alszik. Bizonyos nomád törzsek kifejezetten a sátruk előtt alszanak (a sátrat a cuccaik raktározására használják), kívül ugyanis nemcsak tágasabb, de hűvösebb is van.
Figyeld az időjárásjelentést:  ha éjszakai lehűlést mond és a hőmérséklet éjjel drasztikusan csökken, akkor ne válaszd ezt a módszert!

9, A rizs és a tönköly nem csak evésre való…

Ha tönkönypárnán alszol, annak számos előnye közül most azt az előnyt is élvezheted, hogy nem olyan meleg, mint a pamut vagy pláne a poliészter töltésű párnák.
Egyébként pedig javaslom a következő módszert: tölts meg egy zoknit rizzsel, csomózd be a tetejét és tedd egy órára a hűtőbe. Majd vedd ki és tedd a zoknit a lábadhoz (vagy ahol jól esne lehűlni). A rizs legalább fél óráig tartani fogja a hideget – ez épp elég idő ahhoz, hogy elaludjál.

10, Végül a kedvencem: a jégkocka-trükk

Végy egy darab jégkockát és dörzsöld vele a végtagjaidat (csukló, lábfej, boka, nyak környéke, könyék- és térdhajlat). Mire a jégkocka elolvad, már le is hűltél.

alvás kánikulában

alvás kánikulában

10 pofonegyszerű dolog, amivel legyőzhető az álmatlanság.
LETÖLTHETŐ E-BOOK ALVÁSTIPPEKKEL ÁLMATLANOKNAK!

Így hűtsd a hálószobád

1, Kapcsold be a ventillátort!

Ez két okból is hasznos lehet. Egyrészt áthűl tőle a szoba és aludni tudsz hőségben is, másrészt úgynevezett fehér zajt kelt, azaz egyenletes, monoton zajt csinál, épp elég halkat, hogy aludni tudjál, de ahhoz elég, hogy kiszűrje a többi, utcáról beszűrődő, hirtelen zajt, ami egyébként felébresztene.

2, Tegyél egy vizes lepedőt az ablak elé!

Vagy nedvestítsd be a függönyöket és úgy akaszd őket fel és hagyd nyitva az ablakot! Az enyhe légáramlat  és a vizes lepedő 20 perc alatt áthűti a szobát.

3, Nappalra zárd be az ablakokat!

Zárd be az ablakot nappalra és húzd el a sötétítőfüggönyt, így nem jön be a meleg. Éjszaka viszont gondoskodj a hálószobád szellőzéséről!

 

 

Summary
Alvás kánikulában - nem lehetetlen!
Article Name
Alvás kánikulában - nem lehetetlen!
Description
Nem tudsz aludni kánikulában? Egyperces lehűlési trükkök kánikula idejére! Ha nem tudsz aludni és nincs klímád, így hűtsd le magad!
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments