Még nem késő!

Szoktasd vissza a gyereket az iskolakezdésre!

Most még eldöntheted, hogy morcos, fáradt, nyűgös gyereket akarsz az iskolakezdés első heteiben útnak indítani a suli felé, vagy egy kipihent, jól teljesítő, nyugodt, mosolygós nebulót.

Ha az utóbbit, akkor ez a cikk Neked szól.

Mi van, ha nem alszik eleget a gyerek? Az alváshiány következményei kamaszoknál

Mivel Magyarországon egyedülállóan hosszú, gyakorlatilag egy teljes évszakot ölel fel a nyári szünet, a gyerekeknek bőven van idejük átállítani a biológiai órájukat egy egészen másfajta dimenzióra. Míg az iskola szigorúan beszabályozta a felkelés-lefekvés idejét, addig nyáron nem gond, ha később alszik el a gyerek. Nagyobb gyerekeknél az este 11-kor vagy még későbbre időzített fekvés sem ritka.

Ám ez a szabad élet legkésőbb szeptemberben megbosszulja magát. A szervezet ugyanis nagyon könnyen, akár hetek alatt hozzászokik a lazább menetrendhez és mire eljön az iskolakezdés ideje, gyerekeink már ha akarnának, se tudnának időben elaludni. Az alváshiány gyerekekre nézve különösen káros. Súlyos teljesítménycsökkenést, koncentrációs és magatartászavarokat, nyugtalanságot, agresszivitást, levertséget okoz. (Sok hiperaktív gyerek esetében komoly alváshiány áll a tünetek mögött és az alvási szokások megváltoztatásával a tünetek el is múlnak.) Ezenkívül szó kell, hogy essen a növekedési hormonról. Ez a hormon kizárólag éjszaka, mélyalvásban aktiválódik, ezért sem mindegy, mennyit alszanak a gyerekek. Az immunrendszer teljesítménye is nagy mértékben csökken az alváshiány következtében, és sok gyereknek bizony nem egy, hanem két vagy több hétre van szüksége, hogy életmódban és alvási szokásokban visszaálljon a „rendes”, iskolás kerékvágásba.

Így bírd rá a gyereked a koránkelésre!

1, Ne itass vele kólát délután 3 után ill. ne engedd, hogy kólázzon. A koffein ugyanis 9-10 óra hosszat jelen van a szervezetben, még akkor is, ha a hatását már rég nem érezzük. Szoktasd le ezen kívül a túl cukros italokról és édességekről, különösen az esti órákban.

2, Ne engedd számítógép közelébe közvetlenül lefekvés előtt! Ez minden más, képernyővel rendelkező kütyüre vonatkozik, ezek ugyanis kék fényt bocsátanak ki magukból, melyek gátolják az elálmosodást és zavarják az alvást.

3, Minden nap egy kicsivel hamarabb küldd ágyba! Így nem éri sokkhatásként, ha iskolakezdéskor 1-2 órával hamarabb kell(ene) elaludnia.

4, Este nyugtasd le! Igyekezz vele este már csak megnyugtató, csillapító játékokat játszani. Ne izgasd fel fölöslegesen, ne kiabáljon, beszéljen és mozogjon sokat az esti órákban.

5, Beszélj vele az alvás jelentőségéről! Emlékeztesd, mennyit nyűglődött, mire átállt a korábbi fekvésre tavaly szeptemberben. Állítsatok fel célokat: mit akar az idei tanévben elérni? Jó sportteljesítmény? Jobb jegyek? Felkészülés az érettségire? Több barátot? Bármit is szeretne, az alvás mind a szociális életében, mind az iskolai teljesítményben segíteni fogja. Keressetek cikkeket, videókat a témában, hogy ő is átérezze, hogy fontos aludni.

 

Klassz nyarat, gördülékeny iskolakezdést!
Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Summary
Alváshiány iskolakezdéskor? Így szoktasd vissza a gyereket a koránkelésre!
Article Name
Alváshiány iskolakezdéskor? Így szoktasd vissza a gyereket a koránkelésre!
Description
Így szoktasd vissza a gyereket a korábbi lefekvésre, hogy ne legyen iskolakezdéskor alváshiányos. Tippek, ötletek, amiket a kamasz is szeretni fog!
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments