Lehetséges, hogy a közvilágítás alvászavarokat okoz?

A fény árnyoldalai

Nézzük a tényeket:
– a vörösbegy, aki rendszerint a lenyugvó napot énekli meg, azaz alkonyatkor a legélénkebb, az állandó közvilágítás miatt a nagyvárosok közelében egész éjjel énekel (baromi kimerítő lehet)
– a vándormadaraknak nehéz dolguk lesz, ha éjjel akarnának tájékozódni, mivel a csillagok alig látszanak a kivilágított városok fölött
– a sötétben vadászó állatokat (például sünit, rókát, különféle rovarokat, lepkéket) immár nem védi többet a jótékony sötétség. Áldozatul esnek más ragadozóknak vagy máshol kell keresniük táplálékot
fényhiány és alvászavarok
hörcsögökkel végzett kutatások során kiderült, hogy az alvásidejük alatt fénynek tartósan kitett példányok enerválttá (rosszkedvűvé) válnak. Néhány hörcsit elkülönítettek társaiktól, mielőtt aludni tértek és 5 lux erősségű fénnyel világították meg a ketrecüket (ez nagyjából a TV fényerejének felel meg). Ezek a hörcsik az aktív időszakukban visszatérhettek társaikhoz, akikkel boldogan játszottak, verekedtek és szociztak. Az elején. Csakhogy egy idő után megváltozott a viselkedésük: elkülönültek társaiktól és kifejezett mogorvaságukat az is mutatta, hogy a kedvenc cukros vizük iránt egyáltalán vagy sokkal kevésbé mutattak érdeklődést. Magyarán szólva enyhe depresszióba zuhantak – csupán attól, hogy fénnyel megvilágított ketrecben kellett aludniuk
– a fényszennyezés emberre gyakorolt hatását már kimutatták: a következményekkel nem riogatnék senkit, de biztosan kevesebb melatonin termelődik az emberi szervezetben fény hatására. A fény befolyásolja a hormonműködést, még akkor is, ha az ember becsukja a szemét, mert a homloklebenyben is vannak fényreceptorok.

Mire jó a melatonin?

almatlansag_alvo_lany
Alvásproblémák a fényszennyezés miatt? Fényből is megárt a sok
A melatonin olyan hormon, mely sötétben termelődik, tehát termelődése nappal gátolva van. A test működését szabályozza, egyszerűen fogalmazva segít lelassulni, ezáltal előkészíti illetve elősegíti az alvást. A melatonin nevű hormon hatással van a testhőmérsékletre (mely elalváskor lecsökken), az immunsejtek képződésére valamint a nemi hormonok (pl. ösztrogén) termelődésére. Az idegrendszer figyelmi aktivitását is szabályozza, melyre, ugyebár, alváskor semmi szükség. Erős atioxidáns hatású, tehát állítólag (olvasson utána, akit érdekel) lassítja az öregedést, csökkenti a rák kialakulásának kockázatát. Akinek a szervezete kevés melatonint termel, erős vágyat érezhet a szénhidrátok fogyasztására, tehát a kevés melatonin csöppet sem slankít.

Redőnyt a jó alvásért

Tehát a fény zavaró hatással van a cirkadián ritmusodra (mely az alvás-ébrenlét ritmusát jelenti). Ha TV vagy kislámpa mellett alszol, számíthatsz rá, hogy nyugtalan, kevésbé pihentető lesz az alvásod. Mielőtt egy légpuskával kilőnéd az összes villanykörtét és tönkretennéd az utcátokban a közvilágítást, elmondom, hogyan segíts magadon, hogy jobban aludj.

Hogyan segíts magadon, hogy jobban aludj?

– próbálj minél többet a szabad levegőn tartózkodni, hogy fényérzékelő receptoraidhoz is eljusson az üzenet: nappal van
– este kapcsold le a lakásban a “díszkivilágítást”, szerezz be pl. állítható fényerejű állólámpát és ha nem szükséges az erős fény, csavard le a fényerejét.
– alvás előtt 1, de inkább 2 órával már ne nagyon tévézz, ne bámuld a monitort stb. A kék fény is rosszat tesz a melatonintermelésnek
lesötétített szobában aludj
– ha ez nem megoldható (a párod éjszakákon át bújja  a könyveit melletted), akkor használj szemmaszkot
– használj kék fényt szűrő szemüveget, ha este sokáig kell dolgoznod
Szép álmokat, jó éjszakát!

Comments

comments