Lehetséges, hogy a közvilágítás alvászavarokat okoz?

A fény árnyoldalai

Nézzük a tényeket:
– a vörösbegy, aki rendszerint a lenyugvó napot énekli meg, azaz alkonyatkor a legélénkebb, az állandó közvilágítás miatt a nagyvárosok közelében egész éjjel énekel (baromi kimerítő lehet)
– a vándormadaraknak nehéz dolguk lesz, ha éjjel akarnának tájékozódni, mivel a csillagok alig látszanak a kivilágított városok fölött
– a sötétben vadászó állatokat (például sünit, rókát, különféle rovarokat, lepkéket) immár nem védi többet a jótékony sötétség. Áldozatul esnek más ragadozóknak vagy máshol kell keresniük táplálékot
fényhiány és alvászavarok
  • Facebook
  • Google+
hörcsögökkel végzett kutatások során kiderült, hogy az alvásidejük alatt fénynek tartósan kitett példányok enerválttá (rosszkedvűvé) válnak. Néhány hörcsit elkülönítettek társaiktól, mielőtt aludni tértek és 5 lux erősségű fénnyel világították meg a ketrecüket (ez nagyjából a TV fényerejének felel meg). Ezek a hörcsik az aktív időszakukban visszatérhettek társaikhoz, akikkel boldogan játszottak, verekedtek és szociztak. Az elején. Csakhogy egy idő után megváltozott a viselkedésük: elkülönültek társaiktól és kifejezett mogorvaságukat az is mutatta, hogy a kedvenc cukros vizük iránt egyáltalán vagy sokkal kevésbé mutattak érdeklődést. Magyarán szólva enyhe depresszióba zuhantak – csupán attól, hogy fénnyel megvilágított ketrecben kellett aludniuk
– a fényszennyezés emberre gyakorolt hatását már kimutatták: a következményekkel nem riogatnék senkit, de biztosan kevesebb melatonin termelődik az emberi szervezetben fény hatására. A fény befolyásolja a hormonműködést, még akkor is, ha az ember becsukja a szemét, mert a homloklebenyben is vannak fényreceptorok.

Mire jó a melatonin?

almatlansag_alvo_lany
  • Facebook
  • Google+
Alvásproblémák a fényszennyezés miatt? Fényből is megárt a sok
A melatonin olyan hormon, mely sötétben termelődik, tehát termelődése nappal gátolva van. A test működését szabályozza, egyszerűen fogalmazva segít lelassulni, ezáltal előkészíti illetve elősegíti az alvást. A melatonin nevű hormon hatással van a testhőmérsékletre (mely elalváskor lecsökken), az immunsejtek képződésére valamint a nemi hormonok (pl. ösztrogén) termelődésére. Az idegrendszer figyelmi aktivitását is szabályozza, melyre, ugyebár, alváskor semmi szükség. Erős atioxidáns hatású, tehát állítólag (olvasson utána, akit érdekel) lassítja az öregedést, csökkenti a rák kialakulásának kockázatát. Akinek a szervezete kevés melatonint termel, erős vágyat érezhet a szénhidrátok fogyasztására, tehát a kevés melatonin csöppet sem slankít.

Redőnyt a jó alvásért

Tehát a fény zavaró hatással van a cirkadián ritmusodra (mely az alvás-ébrenlét ritmusát jelenti). Ha TV vagy kislámpa mellett alszol, számíthatsz rá, hogy nyugtalan, kevésbé pihentető lesz az alvásod. Mielőtt egy légpuskával kilőnéd az összes villanykörtét és tönkretennéd az utcátokban a közvilágítást, elmondom, hogyan segíts magadon, hogy jobban aludj.

Hogyan segíts magadon, hogy jobban aludj?

– próbálj minél többet a szabad levegőn tartózkodni, hogy fényérzékelő receptoraidhoz is eljusson az üzenet: nappal van
– este kapcsold le a lakásban a “díszkivilágítást”, szerezz be pl. állítható fényerejű állólámpát és ha nem szükséges az erős fény, csavard le a fényerejét.
– alvás előtt 1, de inkább 2 órával már ne nagyon tévézz, ne bámuld a monitort stb. A kék fény is rosszat tesz a melatonintermelésnek
lesötétített szobában aludj
– ha ez nem megoldható (a párod éjszakákon át bújja  a könyveit melletted), akkor használj szemmaszkot
– használj kék fényt szűrő szemüveget, ha este sokáig kell dolgoznod
Szép álmokat, jó éjszakát!

Comments

comments