Nem a horkolásról fogok beszélni. Hanem arról, hogyan lehet megélni és legyőzni a kontroll elvesztését és a szorongást, ami az alvászavarokkal jár.


Urológusnál jártál? Biztos, hogy nem vagy túlsúlyos, hogy nem a horkolás ébreszt minden éjjel? Oké, akkor lépjünk tovább.

Álmatlanság férfiaknál

Lépjünk most túl a fáradtságon és tekintsünk az alvásproblémákra egy kicsit tágabb perspektívából.

boldog férfi kicsi
Ha krónikus rosszalvó vagy, először a fáradtság jeleit tapasztalod – lötyög a szíved, ideges vagy, ásítozni kezdesz egy fontos meetingen (visszafojthatatlanul), kihullanak a fejedből a dolgok. A színdarabon, amit már hónapok óta vártál, bezzeg elalszol. Szokatlan érzések lepnek meg – irigység, utálat azok iránt, akik jól alszanak, félelem az éjszakától, megmagyarázhatatlan szorongások, testi gyengeség.
A fent felsorolt tünetek mindegyike elmúlik, ha egyszer végre kialszod magad. Jó hír? Az. Hidd el, a furcsa, szokatlan testérzetek, az idegesség, szorongás és türelmetlenség úgy olvadnak szét, hogy egy-két hét után már csak múló rossz álomként emlékszel az egész alvás körüli cirkuszra.

Stressz-alapú alvászavarok férfiaknál

Azok a férfiak, akik hozzám fordultak, nem nyámnyila alakok. Erős, tettrekész, optimista beállítottságú emberek, sokszor vezetők, vállalkozók, igazgatnak valami irigylésre méltóan jónevű vállalatot. Sportolnak, sokszor fantasztikus sportteljesítmény van a hátuk mögött. Vajon az erős stressz az, ami miatt alvászavaraik vannak? A nagy igénybevétel? Hiszen a stressz eddig is a mindennapjaik része volt!
Igen ám, a szervezetünk azonban úgy működik, hogy egy ideig bírja az általunk diktált tempót – aztán egyszer csak, „váratlanul” beadja a kulcsot. Ha sokat és tartósan stresszelsz, megbetegszel, még akkor is, ha közben élvezed a stresszes munkádat.

Az életnek vannak kikerülhetetlen törvényei. Ha sokat és tartósan pörögsz, és közben nem pihensz, nem kapcsolódsz ki, ha hajnalban vagy késő éjjel sportolsz (vagy már akkor sem), ha mindig nálad van a vezetés, mindenben te döntesz és mások sütkéreznek abban, hogy rád bízhatják magukat, ha ezáltal nemcsak az irányítás, de a felelősség is a tiéd –akkor pedig kiégsz.

Ne feledjük: a kiégés (erről itt már írtam) utolsó előtti fázisa az álmatlanság, ezt követi a depresszió és a súlyosabb betegségek. Szóval most fordulj vissza, most javíts az alvásodon, mert most még lehet.

nem megy az alvás
Helyzetek, amikor nem nálad van a labda

Az alvászavaroknak a testi tünetek és a brutális fáradtságérzés egy feltűnő és kellemetlen velejárója. Sokkal nehezebb dió azonban, hogy a krónikus álmatlanság az önbecsülésünket is megtépázza. Nem kicsit.
Főleg, ha valaki az önbecsülését, a saját maga értékességét a teljesítményétől teszi függővé.

nyíl pirosSportolókra gondolok, akiknek nemcsak a munkájuk a rendkívüli fizikai teljesítmény, hanem az életük is: sportolók a barátaik, szabadidejükben is szívesen sportolnak. Ha csökken a teljesítmény a kialvatlanság hatására, eltűnnek a barátok is: nem tudunk eljárni velük focizni, bokszolni vagy teljesítménytúrákra.
nyíl pirosVállalkozókra gondolok, akiknek a biznisz az élete. Ha csökken a teljesítmény, csökken a bevétel. Elszúrják a tárgyalásokat, már nem mernek korai meetingeket megbeszélni, vagy egy új üzletbe belevágni – “Mi lesz, ha nem bírom?” “Mi lesz, ha nem tudok az új területen megfelelni?”
nyíl pirosFérfiakra gondolok, akik hozzászoktak ahhoz, hogy testileg fittek, egészségesek, legyőzhetetlenek. Kialvatlanul hibázunk, idegesek vagyunk, elszúrunk dolgokat. Nehezen uraljuk az érzéseinket és a testünk önálló életet kezd élni – mintha eltűnt volna az életünkből minden potencia, eltűnt az irányíthatóság érzése.

A WC-re még az van kiírva, hogy Urak, de már nem vagyunk urai az életünknek, reakcióinknak, testünknek. Nem vagyunk már többé “macsók”. Csak szimplán fáradtak vagyunk – és nem tudjuk, mi a megoldás.

Sokkoló élmény, amikor az irányítás kicsúszik a kezünkből. Sokkoló, amikor mindent egy lapra teszünk fel – és épp az az egy megsérül, romba dől vagy legalábbis nem úgy működik, mint eddig. Nagyon nem.

Férfias szerek – nyugtatók, hangulatjavítók, szorongásoldók

Az első sokkból kikeveredve érdemes átgondolni, hogy mi az, amitől értékesnek, fontosnak, Valakinek éreztem magam. Vajon tényleg ettől (az egy) dologtól leszek én valaki?
Az álmatlanság sokszor kimozdít a komfortzónánkból – ez nem biztos, hogy baj. Végre itt az ideje átgondolni és szelíden, nem kritizálva, nem a saját anyánkat szidva felülbírálni az értékrendünket. Nem baj, ha segítséget kell kérni. Van olyan, hogy egy dolog meghaladja az erőmet. Olyan is van, hogy a testemet nem uralom – és hogy az elmém szorongásokat, pánikot kreál, ami testi szinten is megjelenik.
Inkább az a baj, ha az emiatti aggódásból nem vagyok képes kilépni. Nagy baj, ha a szorongást nyugtatókkal leplezem, csak hogy az élet menjen tovább és újabb teljesítményekbe hajszolhassam magam.
A munka nem minden. A pénz nem minden. Az irányítás – akár az érzelmeinké, akár a cégünké, vagy a testünké – sosem volt a miénk.

Nem tudjuk uralni sem a gondolatainkat, sem az érzéseinket, sem a testünket. Ha tudnánk, akkor soha nem környékezne meg minket a féltékenység bűnös gondolata, soha nem aggódnánk, soha nem innánk többet a kelleténél, soha nem mondanánk olyat, amit később megbánunk, soha nem gurulnánk dühbe, soha nem ragadna magával a szenvedély.

Ha tényleg urai lennénk az érzéseinknek és a gondolatainknak, akkor kivétel nélkül mindig a „helyes” dolgot tennénk, bármi is legyen az.

Innen lesz nagyon szép felállni

Illúzió tehát, hogy a tiéd volt a kontroll. Az alvásban sem volt a tiéd – az alvás egyszerűen csak megtörtént veled, mert hagytad megtörténni. Most meg bármennyire akarod, az a bizonyos álomtündér messzire száll.
Ha most az álmatlanság az, aminek kapcsán a kontrollvesztettségre rádöbbentél, akkor üdv a Valóságban! Talán sokkoló a felismerés – de ha leszedálod magad nyugtatókkal, altatókkal, akkor ebből a sokkból sohasem fogsz felébredni.
Innen lesz nagyon szép felállni.
Innen már el tudod kezdeni újraépíteni önmagad, átgondolni, ki vagy, mi a fontos számodra, mik a valódi céljaid, amelyek nemcsak pénzt és megbecsülést, hanem boldogságot, egészséget és harmóniát is hoznak.
Most megint az út elején vagy – önmagad felé. Légy őszinte, légy bátor. Vállald be, hogy eltévedtél. Hogy nem tudsz minden választ és minden kérdést. Hogy nem tudod, altató helyett hogyan is lehetne jól aludni. Keress barátokat, vezetőket, szakmai segítséget, hogy ezúttal ne tévedj el!
Horváth Ágnes alvástréner, mindfulness coach

Horváth Ágnes
alvástréner

 

Comments

comments