Nem a horkolásról fogok beszélni, vagy a prosztatanagyobbodásról. Hanem arról, hogyan lehet legyőzni az alvászavarokkal járó félelmeket, az alvásszorongást. Arról ,hogyan szoktuk megélni és hogyan tudjuk legyőzni a kontroll elvesztését és a szorongást, ami az alvászavarokkal jár.


Urológusnál jártál? Vérnyomásod oké? Biztos, hogy nem vagy túlsúlyos, hogy nem a horkolás ébreszt minden éjjel? Rendben, akkor lépjünk tovább.

Álmatlanság és alvászavarok férfiaknál

Lépjünk most túl a férfitest megbetegedsein, mert akkor is lehet rosszul aludni, ha negatív leletekkel végzel az összes szakrendelőben. Tekintsünk a férfiaknál fellépő alvásproblémákra egy kicsit tágabb perspektívából.

boldog férfi kicsi

Semmi pszicho. semmi rizsa. Gyakorlati megoldások, mindfulness alapú komplex alvásjavítás 5 hét alatt. Katt a képre, ha érdekel.

Ha krónikus rosszalvó vagy, először a fáradtság jeleit tapasztalod – lötyög a szíved, ideges vagy, ásítozni kezdesz egy fontos meetingen (visszafojthatatlanul), kihullanak a fejedből a dolgok. A színdarabon, amit már hónapok óta vártál, bezzeg elalszol. Szokatlan érzések lepnek meg – irigység, utálat azok iránt, akik jól alszanak, félelem az éjszakától, megmagyarázhatatlan szorongások, testi gyengeség.
A fent felsorolt tünetek mindegyike elmúlik, ha egyszer végre kialszod magad. Jó hír? Az. Hidd el, a furcsa, szokatlan testérzetek, az idegesség, szorongás és türelmetlenség úgy olvadnak szét, hogy egy-két hét után már csak múló rossz álomként emlékszel az egész alvás körüli cirkuszra. Feltéve, ha hajlandó vagy alkohol és egyéb szerek helyett megtanulni, hogyan működik az alvás, mivel mész ellene és hogyan tudsz rásegíteni természetes úton. Nem gyógyfüvekkel vagy relaxációval, hanem profi, jól felépített alvás-oktatással.

Stressz-alapú alvászavarok férfiaknál

Azok a férfiak, akik hozzám fordultak, nem nyámnyila alakok. Erős, tettrekész, optimista beállítottságú emberek, sokszor vezetők, vállalkozók, igazgatnak valami irigylésre méltóan jónevű vállalatot. Sportolnak, sokszor fantasztikus sportteljesítmény van a hátuk mögött. Vajon az erős stressz az, ami miatt alvászavaraik vannak? A nagy igénybevétel? Hiszen a stressz eddig is a mindennapjaik része volt!
Igen ám, a szervezetünk azonban úgy működik, hogy egy ideig bírja az általunk diktált tempót – aztán egyszer csak, „váratlanul” beadja a kulcsot. Ha sokat és tartósan stresszelsz, megbetegszel, még akkor is, ha közben élvezed a stresszes munkádat.

Jól jegyezd meg!

Az életnek vannak kikerülhetetlen törvényei. Ha sokat és tartósan pörögsz, és közben nem pihensz, nem kapcsolódsz ki, ha hajnalban vagy késő éjjel sportolsz (vagy már akkor sem), ha mindig nálad van a vezetés, mindenben te döntesz és mások sütkéreznek abban, hogy rád bízhatják magukat, ha ezáltal nemcsak az irányítás, de a felelősség is a tiéd –akkor pedig kiégsz.

Ne feledjük: a kiégés (erről itt már írtam) utolsó előtti fázisa az álmatlanság, ezt követi a depresszió és a súlyosabb betegségek. Szóval most fordulj vissza, most javíts az alvásodon, mert most még lehet.

nem megy az alvás
Helyzetek, amikor nem nálad van a labda

Az alvászavaroknak a testi tünetek és a brutális fáradtságérzés egy feltűnő és kellemetlen velejárója. Sokkal nehezebb dió azonban, hogy a krónikus álmatlanság az önbecsülésünket is megtépázza. Nem kicsit.
Főleg, ha valaki az önbecsülését, a saját maga értékességét a teljesítményétől teszi függővé.

nyíl pirosSportolókra gondolok, akiknek nemcsak a munkájuk a rendkívüli fizikai teljesítmény, hanem az életük is: sportolók a barátaik, szabadidejükben is szívesen sportolnak. Ha csökken a teljesítmény a kialvatlanság hatására, eltűnnek a barátok is: nem tudunk eljárni velük focizni, bokszolni vagy teljesítménytúrákra. Az izoláció érzése sokszor arra sarkall,  hogy széthajtsuk magunkat és erőltessük a sportteljesítményt.
nyíl pirosVállalkozókra gondolok, akiknek a biznisz az élete. Ha csökken a teljesítmény, csökken a bevétel. Elszúrják a tárgyalásokat, már nem mernek korai meetingeket megbeszélni, vagy egy új üzletbe belevágni – “Mi lesz, ha nem bírom?” “Mi lesz, ha nem tudok az új területen megfelelni?”
nyíl pirosFérfiakra gondolok, akik hozzászoktak ahhoz, hogy testileg fittek, egészségesek, legyőzhetetlenek. Kialvatlanul hibázunk, idegesek vagyunk, elszúrunk dolgokat. Nehezen uraljuk az érzéseinket és a testünk önálló életet kezd élni – mintha eltűnt volna az életünkből minden potencia, eltűnt az irányíthatóság érzése.

A WC-re még az van kiírva, hogy Urak, de már nem vagyunk urai az életünknek, reakcióinknak, testünknek.Sokszor gyengeségnek hisszük és brutális kudarcélményünk van amiatt, hogy a test nem tud aludni. Pedig az alvászavar nem gyengeség, pont ugyanúgy megtörténik sikeres, családos, dús hajú, 8-4-ig dolgozó emberekkel, mint ahogy managerekkel, könyvelőkkel, erdészekkel és családapákkal is.

Sokkoló élmény, amikor az irányítás kicsúszik a kezünkből. Ilyenkor kapálózunk, erőltetjük az alvást – ilyenkor jön az alkohol, a gyógyszerek, maszturbáció vagy joint. Ezek egyike sem rossz, de tartósan nem biztos, hogy a jó alvást eredményezik.

Férfias szerek – nyugtatók, hangulatjavítók, szorongásoldók

Az első sokkból kikeveredve érdemes átgondolni, hogy mi az, amitől értékesnek, fontosnak, Valakinek éreztem magam. Vajon tényleg ettől (az egy) dologtól leszek én valaki?
Az álmatlanság sokszor kimozdít a komfortzónánkból – ez nem biztos, hogy baj. Végre itt az ideje átgondolni és szelíden, nem kritizálva, nem magunkat vagy a gyerekkorunkat hibáztatva felülbírálni az értékrendünket. Tényleg olyan fontos a teljesítmény? Tényleg ennyire kell tolni a munkát? Biztos, hogy beigazolódnak azok a félelmek, amikkel hergelem magam?

Az alvászavar, akárcsak az influenza, a csuklóficam, vagy a bélpanaszok, nem mindig múlik el magától.
Az alvászavarok természete, hogy néha enyhülnek, elmúlnak, majd visszatérnek újra.

Épp ezért van szükség arra, hogy a megfelelő szakembert és segítséget megtaláljuk.

Alvászavarok és megoldásuk – nincs egyetlen, tuti módszer. Helyette ez:

Illúzió tehát, hogy a tiéd a kontroll. Hogy izomból megoldod, hogy csak azért jól fogsz aludni, mert nagyon szeretnéd. Hogy addig nyomozol, gondolkodsz egy megoldáson, hogy megtalálod a választ, a megoldást az alvászavarokra.

Keresgélhetsz sok éven át: a megfelelő módszert alvászavarok ellen azért nem találod, mert az alvászavar komplex megoldást igényel, és nem elég, ha egyetlen (tutinak ígérkező) módszert próbálsz. Több, egymásra ható, egymást elhozó megoldásról, módszerről van szó, kezdve az életmódváltoztatástól kezdve, a félelmeink, a stressz kezelésén és az álmatlanságra adott reakcióinkon át a munkatempónk újragondolásáig sok minden beletartozik az alvásjavításba.

Néhány gondolat az alvászavarokról és a félelmeink elengedéséről

Az alvásban sem volt a tiéd a kontroll soha – az alvás egyszerűen csak megtörtént veled, mert hagytad megtörténni. Most meg bármennyire akarod, az a bizonyos álomtündér messzire száll.
Ha most az álmatlanság az, aminek kapcsán a kontrollvesztettségre rádöbbentél, akkor üdv a Valóságban! Talán sokkoló a felismerés – de ha leszedálod magad nyugtatókkal, altatókkal, akkor ebből a sokkból sohasem fogsz felébredni.
Innen lesz nagyon szép felállni.
Innen már el tudod kezdeni újraépíteni önmagad, átgondolni, ki vagy, mi a fontos számodra, mik a valódi céljaid, amelyek nemcsak pénzt és megbecsülést, hanem boldogságot, egészséget és harmóniát is hoznak.
Most megint az út elején vagy – önmagad felé. Légy őszinte, légy bátor. Vállald be, hogy eltévedtél. Hogy nem tudsz minden választ és minden kérdést. Hogy nem tudod, altató helyett hogyan is lehetne jól aludni. Keress barátokat, vezetőket, szakmai segítséget, hogy ezúttal ne tévedj el!

Horváth Ágnes alvástréner, mindfulness coach

Horváth Ágnes
alvástréner

 

Summary
Alvászavarok férfiaknál
Article Name
Alvászavarok férfiaknál
Description
Nem a horkolásról fogok beszélni. Hanem arról, hogyan lehet megélni és legyőzni a kontroll elvesztését és a szorongást, ami az alvászavarokkal jár.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments