A rosszul feltett kérdés hátulütői

A tavaszi óraállítás előtti péntekre esik az alvás világnapja, ünnepeljük meg e jeles napot avval, hogy a leggyakoribb alvászavarról, az álmatlanságról írok Nekek.

Az álmatlan emberek két dologra koncentrálnak erőteljesen:

1,„Miért nem tudok aludni?”
2, „Mit tegyek, hogy jobban aludjak?”

E fenti két kérdés teljesen jogos – viszont éppen ez az erőteljesen problémamegoldó attitűd az, ami okozza és fenntarja az álmatlanságot. Lássuk, hogyan!

fáradt, álmos manager

Az álmatlanság lelki oka?

 

Nem az álmatlanságot kell kezelni

Az álmatlanságnak valóban lehetnek lelki okai – azaz olyan okai, melyek pszichológus, esetleg pszichiáter illetve pszichoterápia segítségével megoldhatók. Ilyen például: egy-egy akut krízishelyzet (válás, gyász, betegség), depresszió, fóbiák, nagyon erős szorongás – csupa olyan „betegség”, amit egyedül nem fogsz tudni megoldani. Ilyen esetekben jó, ha szakemberhez fordulsz – hiszen nem az alvásproblémáidat kell orvosolni, hanem az e mögött meghúzódó mögöttes okokat. Ha elmúlik az ok, elmúlik a tünet is, nevezetesen az álmatlanság.

Statisztikák szerint azonban a depresszióban és egyéb lelki betetségekben szenvedők az álmatlanoknak 40%-át teszik csak ki. Marad 60%, aki „csak úgy”, simán inszomniában szenved. Primer inszomnia, azaz elsődleges álmatlanság– ez szokott állni az alváscentrum zárójelentésén. Szó sincs tehát arról, hogy az álmatlanságnak akár testi, akár lelki oka lenne.

 

piros nyíl

>>> 10 kincset érő tipp, amivel legyőzheted az álmatlanságot!

nem megy az alvás

Az álmatlanság okainak kutatása – szorongás a köbön

Térjünk vissza a fenti két kérdéshez („Miért nem tudok aludni?” illetve „Mit tegyek, hogy jobban aludjak?”).
Amikor kutatjuk az okát, hogy miért nem tudunk aludni, valójában arra sarkalljuk magunkat, hogy hibát keressünk – mégpedig önmagunkban. Egy rosszul feltett kérdéssel könnyen eljuthatunk olyan válaszokig, mint például
Azért nem tudok aludni, mert

    • túl stresszes az életem
    • mindig is szorongós-izgulós voltam
    • ideges típus vagyok
    • rossz irányba halad az életem
    • munkát kéne váltanom, a mostani nem nekem való/túl sok idegeskedéssel jár
    • rossz a házasságom

stb.

Azaz arra jutunk, hogy velünk valami baj van. Erőteljesen a negatívumokra koncentrálva belehajszoljuk magunkat önmagunk szapulásába – ráadásul elindítunk egy olyan gondolatkört, ami még több extra szorongást generálhat. (“Rossz a házasságom – el kell válnom, hogy jobban aludjak. De akkor mi lesz a gyerekekkel/kutyával/közös kasszával stb.?” “Túl stresszes a munkám – fel kell mondanom és másik állást keresem. De vajon találok-e másik munkát?” ésígytovább).
Azaz: az álmatlanságból eljuthatunk oda, hogy csődtömegek vagyunk és sürgős változtatásokra van szükség. Álmosan, fáradtan, kialvatlanul azonban ez a plusz lelki teher nem igazán a kreatív megoldásokra sarkall. Ehelyett jókat szorongunk a rosszul feltett kérdés miatt generálódott új helyzeten.

Amikor nincs megoldás?

A másik kérdés, ami felmerül bennünk (és ami tettekre sarkall), az, hogy mit is tehetünk a jó alvásért. Ez jár a fejünkben éjjel és nappal, emiatt keresünk fel akupunkőrtől kezdve a pszichiáteren át a táltosig mindenféle szakembert.

A megoldás azonban csak nem jön…

Az álmatlanság megszüntetésére irányuló erőfeszítéseink hasztalannak bizonyulnak. Hiába relaxálunk – csak még idegesebbek leszünk. Béka nő a hasunkban a gyógyteától – mi pedig ébren forgolódunk. Ideig-óráig a megoldásaink talán működnek, de 100%-os megoldást nem találunk – ami egyre inkább kétségbe ejt és ismét cselekvésre sarkall.

Az álmatlanság valódi oka

A probléma abban áll, hogy rosszul tesszük fel a kérdést. Az álmaltanság oka sokszor nem lelki ok. Bármi legyen is az álmatlanság oka – az nem feltétlenül bennünk van. És nem is a külvilágban. De akkor hol?

Az elménkben. Az agyalásban.

Az agyalás ugyanis az, ami ébren tart minket – és ezen nem segít semmilyen pszichológus, vajákos ember, sem gyógytea.
Az okon és a megoldáson való agyalás az, ami fenntartja és táplálja az álmatlanságot. Maga a megoldásra irányuló cselekvés (ezt és ezt kell tennem, hogy elaludjak) az, ami ébren tart bennünket.

  • Kikelünk az ágyból – hogy megnyugodjunk és újra el tudjunk aludni. Nade egy szobában sétáló ember, aki fizikailag nincs az ágyában, hogyan alszik el?
  • Relaxálunk – majd felidegesítjük magunkat azon, hogy nem tudunk megnyugodni. Megint csak ellenkező hatást érünk el, mint amit eredetileg szeretnénk.
  • „Varázsolunk”, teázunk, tévézünk vagy rádiózunk – mert úgy tapasztaltuk, a tévé vagy a varázslás (ami lehet légzőgyakorlattól kezdve bármilyen elalvást segítő technika) segít az elalvásban. Egy idő után már egyik varázslás sem működik.

De akkor mi a megoldás?

A megoldás az  éjszakai agyalás feloldása. Sokféle úton lehet elcsendesíteni az elménket – bár éppen ez a dolog az, ami egy álmatlan embernek nagyon nehezen szokott menni.
Aki álmatlanságban szenved, gyakran a túlagyalók közé tartozik, „éjszakai mentális aktivitás” – ez a dolog hivatalos neve. Leginkább mindfulness meditációval lehet a legjobban elcsendesíteni az elmét – a relaxáció ebben kevésbé segít. A mindfulness az elme tréningezése – de nem agykontroll. Itt nézhetsz utána, mi az a mindfulness meditáció: http://mindfulnessitthon.hu/

Szeretnéd kikapcsolni a gondolataidat? Szeretnéd letenni a gondolkodás folytonos kényszerét? Szeretnéd, hogy külön erőfeszítés nélkül, magadtól jól aludjál? Most egy kétnapos tanfolyam keretében megtanulhatod!

>>>http://alvasguru.hu/alvastrening

 

Summary
Az álmatlanság lelki okai
Article Name
Az álmatlanság lelki okai
Description
Mit csinálj ha nagyon rég óta nem tudsz pihentetően aludni? Konkrét tanácsok krónikus alvászavarokban szenvedőknek, benne az elme kikapcsolása és sok más
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments