Miért agyalnak az alvászavarban szenvedők és hogyan kapcsolhatjuk ki a gondolatainkat?

Alvászavarokban szenvedsz? Jár az agyad éjszakánként? Ha úgy érzed, hogy az elméd az, ami ébren tart, talán jól érzed, valóban túlműködik az agyad. A mentális túlaktivitás képes ébren tartani a szervezetet, főleg, ha nem tudjuk a módját, hogy hogyan lehet a gondolatainkat lecsendesíteni. Valóban ki lehet kapcsolni az elmét? És ha igen, hogyan?

alvászavarban szenvedő férfi gondolkodik

az alvászavarok oka gyakran az, hogy agyalunk

Az Alvástréningen a résztvevők 90-95 %-a arról számol be, hogy túl sokat agyal éjjel. Az éjszakai agyalást érzik a legkellemetlenebb és legkevésbé leküzdhető problémának: éjjelente össze-vissza járnak a gondolataik – akár egy egész éjszakán át. Sokszor azt érzik, hogy ha ki tudnák kapcsolni az agyukat, biztosan elaludnának. Azaz: a gondolataik tarják őket ébren!

Igaz ez? Tényleg az agyalás tart ébren? És ha igen, ki lehet az elmét kapcsolni?

Mi tart minket ébren?

Túl azon, hogy az alvászavar hátterében meghúzódhatnak fizikai okok, a nem megfelelő alváshigiénés szokások, a krízisek, a tartós vagy akut stressz is simán ébren tarthat, van 3 dolog, amire nem szoktunk gondolni.

Az alvászavaroknak és a vele járó agyalásnak a legfőbb oka az álmatlansággal járó stressz. Hatalmas stresszt tud jelenteni, ha éjszakáról-éjszakára azt tapasztaljuk, hogy már megint nem tudunk el- vagy visszaaludni. A stressz pedig minden szinten felgyorsítja a szervezetet, a mentális aktivitásunkat is.
A másik oka, hogy az emberi elme nagyon szereti elszórakoztatni magát, ha nincs túl sok inger. Még egy jóalvó is kellemetlen agyi „túlműködésről” számolna be, ha betennék egy sötét, ingerszegény szobába… Sajnos az emberi elme leginkább problémákat szeret megoldani, ezért leginkább negatív dolgok szoktak eszünkbe jutni, ha éjszaka ébren vagyunk. Ehhez hozzáadódik még, hogy a melatonin egy depresszáns hormon, ráadásul a fáradt agy eleve hajlamos a pesszimizmusra, Mivel ezek a tényezők éjjel együtt hatnak ránk, nem csoda, ha éjszaka több a negatív, kellemetlen, erős érzelmi töltetű gondolatunk…

Az elmét tehát nem lehet kikapcsolni… Vagy mégis?

alvástippek álmatlanság ellen - ingyenes letöltés

Kutatások bizonyítják, hogy az alvászavarokban szenvedők agya aktív marad még alvás közben is! EEG-vel mérték 18 álmatlan és 10 jóalvó ember agyműködését, és amíg a jó alvók agyműködése szép kis delta hullámokat produkált és sokkal inkább szinkronba került, addig a rosszalvóké, a delta hullámok mellett is aktívabb maradt. Azaz az álmatlan emberek agyára alvás alatt is egy általános, szinte minden területet érint túlaktíivitás volt jellemző.

forrás: http://healthland.time.com/2014/02/28/insomniac-you-might-have-a-hyperactive-brain/

Hogyan lehet kikapcsolni az agyunkat?

Két rendkívül fontos szervünk van, ami sosem, de tényleg SOHASEM fárad el: a szívünk és az agyunk. Mindkettő egyfolytában, és fáradhatatlanul dolgozik. Amíg a szívünk munkájának örülünk, az elménket nagyon, de nagyon szeretnék kikapcsolni.
Az emberi elme ugyanis egy mindig mozgásban lévő problémamegoldó szerkezet. Minél nagyobbnak, jelentősebbnek, veszélyesebbnek érzünk egy problémát, az elménk annál inkább aktív.
Sőt, még a testünket is mozgósítja és azt a jelet küldi a szervezetnek: „baj van, légy éber és harcra kész, most kell a tettek mezejére lépned!” Azaz beindul a stresszválasz.

Mindez remekül szolgálja a túlélésünket, de öngól, ha el (vagy hajnalban vissza) szeretnénk aludni.
A túlélési ösztön mindennél fontosabb és annyira belénk kódolt, ösztönös folyamat, hogy nem fogod tudni kikapcsolni. Sem az agyadat, sem a stresszreakciót, amit egy problémás helyzet zsigerileg kivált. Márpedig az álmatlanság egy rosszul alvó embernek a legnagyobb, legfenyegetőbb probléma!

De mit lehet akkor tenni?

Egyetlen dolgot tehetsz: másként viszonyulni a stresszválaszhoz, sőt, magához az alvászavarokhoz is! Azaz meg kell tanulnod lecsendesíteni az elmédet, mielőbb lenyugtatni a tested stresszreakcióit ÉS meg kell tanulnod kezelni az alvásszorongást. Minél nagyobb problémának érzékeled az alvászavart, annál erősebb stressz fog jelenteni, ha azt tapasztalod, nem tudsz olyan gyorsan el- vagy visszaaludni, ahogyan szeretnél.

  1. Elalvás előtt csengesd le a napot! Sokszor amiatt jutnak eszünkbe problémák, az előző napi történések vagy a másnapi feladatok, mert annyira sok dolgunk volt, hogy nem volt időnk feldolgozni a napi eseményeket. Végigrohantunk a napunkon úgy, hogy nincs időnk elgondolkodni azon, mi minden történt velünk, miben hibáztunk stb.
  2. Mozogj! A napi stresszt sokkal könnyebb úgy levezetni, ha fizikailag elfáradsz. Szellemi munkát végző emberek esetében ez különösen fontos – ha egész nap csak az agyadat használod, az elme túlpörög és este sem tud leállni.
  3. Tereld el a figyelmed! Bármivel. Ez lehet egy könyv, sudoku, mosogatás – akármi. Ehhez az kell, hogy kikelj az ágyból. Az ágyban fekvés remek táptalaj az agyalásnak, ezért kelj fel és csinálj valamit – akármit!
  4. BÓNUSZ: Tanulj meg a mindfulness meditációt! Sokszor, ha felkelünk és csinálunk valamit, az órákat vesz el az éjszakából. Van, hogy 10-15 perc meditáció sokkal hatékonyabban csendesíti el az elmét és tereli el a figyelmet, mint bármi más. Ráadásul még az ágyból sem kell kikelni. Ezért is egy fontos része az Alvástréningnek a mindfulness meditáció.

Bárányok számolása alvászavarok ellen – most akkor működik vagy sem?

Miért nem működött eddig a visszafelé számolás 100-tól 1-ig vagy a zenehallgatás? Azért, mert az ellméd újra és újra visszahelyzete a fókuszt a problémádra – azaz arra, hogy „de hát én még mindig nem tudok aludni!”
A figyelem elterelését, máshová irányítását és visszairányítását tanulni kell! Meg kell tanulnunk, hogyan tudunk valamire fókuszálni, hogyan tudjuk „elengedni”a problémákat, hogyan tudjuk fenntartani és visszairányítani a figyelmünket egy feladatra, a légzésre vagy a körülöttünk lévő hangokra.
Éppen ezért alkalmazzuk az Alvástréningen a mindfulness meditációt. A mindfulness oktatás pontosan ebből áll: megtanulunk bánni a stresszreakcióinkkal, megtanuljuk elterelni a figyelmünket. Egyszóval: megtanulunk egy újfajta módon viszonyulni az alvászavarokhoz és az alvásszorongáshoz.

Comments

comments