3 jó ok, hogy már most javíts az alvásodon: az alvászavar refluxot, krónikus derékfájást és cukorbetegséget okoz

3 nagyon jó okod is van rá, hogy az alvás 2020-ban prioritás legyen. A diétázás és a kondibérlet mellé iktass be egy alvásjavító programot is (2020-ban is Alvástréning, gyere!), ha az idei fogadalmaid között az egészség megőrzése egy fontos cél.

2020-ban is az egészséged megőrzése legyen a legfontosabb célod.

3 dolog, amire a kialvatlanság hatással van a szervezetünkben

1, Keringési rendszer

Avagy a nemalvás veszélyesebb, mint napi 15 szál cigaretta

Nem mennék bele a magyar statisztikákba igazán mélyen, de nem, nem rákban halnak meg a magyarok, hanem szívpanaszok miatt. Azaz a magas vérnyomás, érelzáródás, agyvérzés, infarktus szerepel a vezető halálokok között. Miért mondom ezt pont újévkor? Mert a kialvatlanság rendkívül megterheli a keringési rendszert és növeli a szívmegbetegedések kockázatát. A kialvatlanság még a túlsúlynál és a dohányzásnál is nagyobb mértékben növeli a szívinfarktus kockázatát és rosszabb hatással van a szervezetedre, mint napi 15 szál elszívott cigaretta. (Ha nem hiszed, nézz utána itt.)

2, Emésztőrendszer

Avagy bélpanaszok, reflux, 2-es típusú diabétesz és ezek rémisztő szövődményei

A kialvatlanság rontja az IBS (irritábilis bél szindróma, puffadással és bélfájdalkmakkal járó betegség), a reflux (gyomorsav-visszafolyás) és egyéb bélbetegségek tüneteit, növeli az éhségérzetet, emiatt többet eszünk de nem ez a legveszélyesebb. A cukorbetegség kockázatát is növeli a kialvatlanság. Elégtelen alvás esetében a kortizolszintünk megnő (a kortizol egy stresszhormon), ami megnehezíti, hogy a vérben lévő inzulin kifejtse hatását. Ezáltal nemcsak a stressz-szintünk növekszik, hanem a 2-es típusú diabétesz kockázata is megnő. Az alacsony inzulinszint / magas vércukorszint pedig nem játék, a vércukor-ingadozás hatással van az idegrendszerre (tovább növelve a stresszt és rontva az elalvási-átalvási zavarokat), de az érfalakat is károsítja, ami egy magasvérnyomás-alvászavar kombóval megspékelve megnöveli az esélyt a keringési rendszer és az erek megbetegedésére (infarktus, sztrók, nyaki-érelzáródás, vesebetegségek stb.)

3, Gerincproblémák

Avagy derékfájás, ami sose múlik

Ezen belül is a gerinc alsó szakaszának krónikus fájdalmait nézzük most meg (magyarul derékfájás). A norvégok nem kispályások, 10 éven át figyeltek több, mint 6.000 embert egy nagyszabású egészségügyi kutatás keretében. (1984 óta folynak ezek az igazán nagyszabású kutatások, HUNT tanulmányként keress rá, ha érdekel.) A vizsgálatból az derült ki, hogy a kialvatlanság csökkenti annak esélyét, hogy felépüljünk a sérülésekből. Konkrétan a derékfájással ÉS alvászavarokkal küzdőknél a gyógyulási arány (vagyis az, hogy a derékfájás elmúlik) lényegesen alacsonyabb, mint jóalvóknál. Az álmatlansággal és derékfájással küzdő férfiaknak 16-18%-kal kevesebb eséllyel szűntek meg a krónikus derékfájásos panaszaik, nőknél még ennél is meglepőbb, 32-40% volt az esély, hogy az derékfájás állandósul és nem szűnik meg.

Új év, új alvás

Ezzel a tárgysorral kaptál tőlem hírlevelet nemrég, ha fel vagy iratkozva (10 alvástipp, érdekel?), szóval tessék ezt az alvás-dolgot komolyabban venni és tényleg új alapokra helyezni az alvás kérdését. Ha csak annyi a gond, hogy inkább sorozatokat nézel és a számítógép előtt ülsz alvás helyett, akkor ezentúl tessék időben lefeküdni és megadni a szervezetnek azt a nyamvadt 7-8 óra alvást, vagy annyit, amennyire érzésed szerint szüksége van (6 óránál szinte biztos, hogy többre, még ha elmúltál 50, akkor is).

Ha pedig 7-8 órát fekszel ugyan az ágyban, de ebből jó, ha nettó 4-5 óra jön össze, akkor az Alvástréningen a helyed, ahol egy nap alatt összeállítjuk Neked a saját alvásjavító programodat. Az utána kövektező 5 hétben a program megvalósítása és finomhangolása következik, ezért 1 napos + 5 hetes az Alvástréning.

Élj bátran, pihenj eleget az új évben is!

Sok szeretettel:
Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

 

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket , mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Comments

comments