Az alvászavarok testi okai

orvosi_diagnosztika_alvaszAz alvászavaroknak nagyon gyakran nem a stressz, hanem valamilyen fizikai betegség, még inkább valamilyen gyógyszer mellékhatása az oka. Sokszor ez a betegség az emberben lappangva van jelent illetve leletekkel még nem mutatták ki – azaz egyszerűen szólva nem is tudsz arról, hogy bajod van.

A pajzsmirigy túlműködése például egy tipikusan „rejtélyes” betegség abban az értelemben, hogy olyan sokrétű és sokszor bizarr tüneteket produkál, hogy az orvosok könnyen hihetik, hogy a páciensnek pszichés baja van. Főleg, amióta divat lett a pajzsmirigy túlműködést eleve pszichoszomatikus okokra visszavezetni (túlzott stressz, nagy igénybevétel) és azt mondják, próbáld elkerülni a stresszt és akkor egy füst alatt megoldódik az alvásproblémád ÉS  a pajzsmirigy-túlműködésed is.
Jó vicc. A kiváltó ok valóban lehet a stressz, de az is, ha az illető sok tejet vagy sok cukros dolgot eszik (csoki, rágcsák, magas szénhidráttartalmú dolgok, ide tartozik a kenyér, rozskenyér, krumpli és a rizs is). Vagy ha egy sérülés után jól bejódozza a doki a sebedet, akkor a jódtúladagolás miatt szintén bepöröghet a pajzsmirigyed, alvászavarokat és az alábbi tüneteket produkálva.

A pajzsmirigy túlműködés tünetei:

  • alvászavarok
  • hangulatingadozások (pánikroham, dühroham, sírógörcsök, depresszió)
  • hasmenés
  • szívdobogás, szapora pulzus
  • menstruációs zavarok
  • izzadás
  • fizikai teljesítőképesség gyengülése

A pajzsmirigy-betegség kezelése

A pajzsmirigy-hormon mennyiségét egy speciális vérképből lehet megállapítani (tehát SZTK-s vérkép erre nem alkalmas). Figyelem: sok háziorvos csak az SZTK-ba utal be, ahol a TSH értékedet nézik, ha ez túl alacsony vagy magas, akkor küldenek tovább endokrinológiára.
Igen ám, de az úgynevezett T3, T4 (szintén a pajzsmirigy által termelt hormonok) lehet úgy is rendellenes, hogy a TSH szint normális. Tehát ha a fenti tüneteket tapasztalod (az alvászavar mellé még az emésztésed vagy a pulzusod is bezavar), akkor érdemes a T3, T4 szintet is megvizsgáltatni a véredben egy magán-laboratóriumban.

Vigyázat! Megoldásként nehogy elkezdj jódot szedni, mint az őrült, mert az a pajzsmirigy-alulműködésre jó, a túlműködésre viszont kifejezetten káros!

További kezelésekről ITT OLVASS TOVÁBB!

Cukorbetegség, inzulinrezisztencia és alvászavarok

Az alvászavarok másik oka lehet az ingadozó vagy alacsony vércukorszint.

A modern életmód és táplálkozás mellett nem csoda, ha a hasnyálmirigyünk (ez lenne hivatott inzulint termelni, mely a vér cukortartalmát szabályozza azáltal, hogy hozzásegíti a sejteket, többek közt az agyat is, a cukor felvételéhez és feldolgozásához) finoman szólva bemodja az unalmast.

Nem fárasztanálak avval, hogy egy szelet kenyérben minimum 50, fél csomag nápolyiban minimum 65, a corn flakes-ben 83, egy kis adag pudingban pedig 65 g szénhidrát van. És akkor még nem beszéltünk az ebédre elfogyasztott krumpliról vagy a tejről, amiben a reggeli corn flakest megfürösztöd és megeszed. Nem piszkállak az étrended miatt. Ámde azon se csodálkozz, ha a hasnyálmirigyednek egy idő után elege lesz és nem termel több inzulint (cukorbetegség) vagy éppenséggel túl sokat termel (inzulinrezisztencia).

Mindkét betegségre jellemző az ingadozó vércukorszint, és ez sajnos komoly alvászavarokhoz vezethet. Jó hír, hogy mihelyt helyrehoztad a vércukorszintedet (diétával), rendbe jön az alvásod is.

Figyelem! Rossz hír, hogy míg a cukorbetegség könnyedén kimutatható a vérképből, addig az inzulinrezisztencia nem: ugyanis a terheléses vizsgálat során nem látszik, hogy a vércukorszint drasztikus hintázásba kezd. Ezt egy speciális (többpontos) vérvétellel lehet kimutatni, és persze, hogy csak magánlaboratóriumban, a TB ezt (2013-at írunk) nem támogatja.

A vércukorszint ingadozásának tünetei:

  • gyakori szomjúságérzet
  • gyakori vizelési inger
  • csokimánia, állandó vágy cukrok, csokik fogyasztására, erőteljes éhségérzet
  • homályos látás
  • alvászavarok
  • nappali fáradtság, kajakóma nem csak ebéd után
  • szívdobogás vagy fáradtságérzet
  • izzadás
  • ingerlékenység, dührohamok, idegesség, szorongás
  • lassan gyógyuló sebek, a seb helye sokáig megmarad
  • az immunrendszer gyengülése, gyakori fertőzések

A cukorbetegség kezelése

Tehát ha a fenti tüneteket tapasztalod (az alvászavar mellé még a hasnyálmirigyed is bezavar), akkor érdemes az inzulin-szintet is megvizsgáltatni a véredben egy magán-laboratóriumban.

Ha érdekel a dolog, bővebben ITT OLVASHATSZ TOVÁBB!

Krónikus betegségek

Ez lehet lumbágó, ízületi fájdalom (apropó, tudtad, hogy az alvászavarok önmagában is okoz ízületi fájdalmakat? Tessék, már megint egy tyúk vagy tojás probléma…), de lehet ez keringési zavar, asztma, vagy vese-elégtelenség és nem utolsó sorban a magas illetve az alacsony vérnyomás. Mindegy, milyen krónikus betegség kínoz épp, nagyon gyakori, hogy a betegség során az alvás is zavart szenved.
És nem elég, hogy a betegségedet az Univerzum vagy épp a Sors megfejeli alvászavarokkal, hanem az eredeti betegségen az alvászavar (és az ebből adódó alváshiány) még ront is. A magas és az alacsony vérnyomást is a krónikus betegségekhez soroltam, mivel általában hosszú időn keresztül fennállnak.
Ezeket gyógyszerekkel, testmozgással és a megfelelő életmóddal viszonylag könnyen karban lehet tartani, ámde ha nem foglalkozunk velük, könnyen súlyosabb betegségekhez is vezethetnek. Arról nem is beszélve, hogy sem a magas vérnyomásúak, sem az alacsony vérnyomásban szenvedők nem a könnyű, mély álom bajnokai.

Amit ebben az esetben tehetsz: semmiképp se hanyagold el a betegségedet, ha eddig nem mentél vele orvoshoz, tedd meg. Ragadj meg minden lehetőséget, információt, ami segít kijönni a betegségből.
Nem véletlenül mondtam, amit mondtam: az alvászavar tényleg ront az összes fennálló betegségen, legyengíti az immunrendszert, sajnos sokszor további szövődményeket és egyéb nyavajákat okozva. Habár az altatók szedését nagyon nem ajánlom (én spec. jól befürödtem vele, a történetemet ITT olvashatod), vannak esetek, időszakok, amikor az álmatlanság sokkal jobban ront a helyzeten, mint amennyire az altató káros. Ízületi fájdalmakban szenvedőknek, hátfájással küszködőknek készülő CD-mben 5 illetve 10 perces tornagyakorlatokat mutatok be. Ülő munkát végzőknek erősen ajánlott!

Alvászavart okoznak továbbá:

  • neurológiai betegségek
  • vese és hólyagok panaszai
  • légúti betegségek (aszthma, hörghurut, nátha stb.)
  • emésztési szervek betegségei (irritábilis bélszindróma, gyomorfekély, nyombélfekély, reflux)
  • hormonális betegségek
  • hormonális változások (klimax, menstruáció, terhesség)
  • gyógyszerek mellékhatásai (mellékelt betegtájékoztatóban nézz utána).

Alvási apnoé azaz kóros horkolás

Az alvást rendkívül sok testi tünet is zavarhatja, néhány esetben olyan betegség is vezethet alvászavarokhoz, aminek a létezéséről nem is tudsz (mert közben alszol).

Mind közül a legalattomosabb:

Alvási apnoé

A horkolással duplán okozhatsz alvászavarokat: nemcsak te nem tudsz aludni tőle (pedig látszólag sokat és jól alszol), hanem a hálótársad sem. Ha igazi „nagy” horkoló vagy, akkor a szomszédok sem…

Guiness rekord: hány decibeles a világ leghangosabb horkolása?

Mit gondolsz, hány decibellel horkolunk?

  • 20
  • 90
  • 40

A helyes válasz: átlagosan 40-45 decibel hangerővel horkol a magyar, ámde lehetnek ettől eltérő hangerejű horkolók is. A világ leghangosabban horkoló embere a Kumalában élő svéd Kare Walkert, aki 90 decibellel horkolt. (45 decibel egy átlagos beszélgetés hangereje, míg 90 decibel megfelel egy autó dudájának hangerejével. A fájdalomküszöb 120 decibel felett található.)

Primer (átlagos) horkolásban a lakosságnak körülbelül az 1/3-a szenved, főképp az időseket és a túlsúlyosakat érinti (ha nem vesszük hozzá azokat a betegségeket, melyek horkolást váltanak ki, pl. ferde orrsövény, allergia, megfázás, túl kicsi állkapocs, túl nagy nyelv stb.)

Veszélyes horkolás

Van azonban a horkolásnak egy olyan fajtája, mely nagyon veszélyes tud lenni, ez pedig az alvási apnoé, vagyis alvás közbeni lélegzetelakadás. A magyar felnőtt férfilakosságnak 37, míg a nők 21 százaléka szenved alvási apnoéban egy 2008-as tanulmány szerint, és gyerekeket is érinthet ez a betegség.

Mi az az alvási apnoé?

Külső megfigyelő annyit tapasztal rajtad, hogy alvás közben légzésed elakad, néha több, mint 1 percig nem veszel levegőt, majd egy hatalmas horkantással levegő után kapkodsz. Mindezek után békésen alszol tovább és ezekre a mini-felébredésekre (amit gyakorlatilag  a légszomj okoz) egyáltalán nem emlékszel. Sajnos ilyen felébredésekből, vagyis légzéselakadásból óránként akár 110 ilyen szünet is lehet, ami rendkívül sok.

Reggel pedig leverten, álmosan ébredsz, sokszor fejfájásra és koncentrációs nehézségekre panaszkodsz.

Miért nagyon veszélyes az alvási apnoé?

Azért, mert csak annyit veszel észre belőle, hogy napközben álmos és fáradt vagy. Minél fáradtabb vagy, annál többet alszol, vagyis annál gyakrabban kell légszomjat átélni a szervezetednek. Az alvás alatti oxigénhiányra  a szervezeted riadót fúj, szíved elkezd zakatolni, a vérnyomásod felpörög és stresszhormonokat választ ki a szervezet magából, egyszerűen azért, hogy felébressze a szervezetet. Ez hosszú távon kikészíti a szívedet valamint a teljes keringési rendszert. Te viszont, minderről sokáig mit sem tudván, elintézed az egészet avval, hogy „kicsit horkolok”.

A kezeletlen alvási apnoéban szenvedő betegek száma nagyon magas, a szélütések mintegy 30%-át nem regisztrált alvási apnoé okozza! Aki nem kezeli alvási apnoéját, 100-ból 40 esetben 10 éven belül meghal.

Az alvási apnoé kezelése

Az alvási apnoét minden esetben szakorvosnak kell kezelnie. Bármelyik alváslaboratórium foglalkozik a horkolással és a vele járó betegségekkel. Menj el az egyikbe és tölts el ott egy éjszakát. Ekkor megállapítják, hogy van-e légzéskimaradásod éjjel és ha igen, hány alkalommal. A légzéskimaradás súlyosságától illetve a gégészeti vizsgálatoktól függően (nyugi, mindkét vizsgálat fájdalommentes) határozzák meg a terápiát, mely lehet gyógyszer, egy egyszerű, kisebb műtét vagy CPAP terápia. Tudatosítsd, hogy mindez a te érdekedben történik egyszerűen azért, hogy a szervezeted éjszaka is oxigénhez jusson és kipihenten tudd kezdeni a napot.