Őseink valamennyien éjszakai felébredők voltak.  Miért alussza át mégis manapság a legtöbb ember az éjszakát és néhányak miért nem? Miből adódnak akkor az átalvási zavarok és mi történik a szervezetünkben, ha nem alszunk? Válaszok itt!

 Éjszakai felébredés – régen és most

Ha minden ember valójában 2 turnusban alszik és az éjszakai felébredés teljesen normális, miért nem ébred föl éjjel az emberek nagy többsége?

Azért, mert egyszerűen nincs rá idő!

A mesterséges fények miatt az ember jóval tovább aktív, mint ahogy azt a természet “megengedné” – éppen ebben áll az elektromosság és a közvilágítás előnye. Hátránya pedig ugyanebből fakad: tovább szorgoskodunk nappal, ám ennek komoly alváshiány a következménye. Átlagosan 1 órával alszunk kevesebbet, mint eleink, és ennek súlyos következményei vannak az egészségünkre, hangulatunkra, közérzetünkre, emberi kapcsolatainkra és teljesítményünkre nézve.

 

ejszakai felbredes

Éjszakai felébredés – rendellenes vagy normális?

 

Sokkoló tények az alváshiányról

 

Az American Journal of Human Biology 2012-ben publikált cikkében arra hívja fel a figyelmet, hogy az alváshiány negatívan hat az éhségérzet szabályzására, az étvágyunkra (ne reménykedj, növekszik, nem csökken), ezáltal a tápanyagbevitelre (többet eszünk, magasabb kalóriájú ételeket kívánunk), a cukorháztartásra (a sejtek inzulinérzékenysége 30%-kal csökken) valamint a vérnyomás szabályzására.

A diabétesz kockázatának növekedésével az elhízás esélye is jelentősen megnő. Egy szintén 2012-es vizsgálatban egy kontrollcsoport tagjainak alvását és étkezését 6 héten át követték nyomon, miután alvásidejüket 2 órával megrövidítették.

Az eredmény megdöbbentő: a kontrollcsoport tagjainál hiperglikémiát állapítottak meg egy egyszerű reggeli étkezés után. A hiperglikémiás állapot, ha hosszú ideig fennáll, rendkívüli mértékben növeli a cukorbetegség kockázatát. A résztvevők emésztése nagy mértékben lelassul, amely sportolás vagy elegendő mozgás hiányában elhízáshoz vezet.

——————————————————————————————

>>> Relaxáció és alvástréning speciálisan éjszakai felébredőknek! Katt IDE az infókért! <<<

 —————————————————————————————–

Egy 2005-ös tanulmányban, melyet a Harvard Egyetem kutató végeztek, a fájdalomérzékelés megváltozásáról adtak számot alváshiányos embereknél. De nem csak a fájdalomküszöb lesz jóval alacsonyabb azoknál, akik nem alszanak eleget: szociális képességeinket, barátkozó hajlamaikat is erősen befolyásolja az alváshiány. A kontrollcsoport tagjai random módon vagy 4, vagy 8 órát alhattak 12 egymást követő éjszakán át. A keveset alvók, még akkor is, ha nem panaszkodtak fáradtságra, az elvégzett tesztek alapján jóval kevésbé bizonyultak optimistának és társas hajlamúnak, mint kipihent társaik.

Ugyanezen kutatók megfigyelték, hogy a kialvatlan emberek jóval gyakrabban panaszkodtak rossz közérzetre, sőt fájdalmakra! 2007-ben aztán meg is állapították, hogy az alváshiány csökkenti a fájdalomtűrő képességet.

 

Egy másik tanulmányban, a Wisconsini egyetem kutatói megállapították, hogy az alvási apnoéban szenvedő embereknél ötször nagyobb eséllyel diagnosztizálnak rákot, mint a jó alvóknál.

 

Forrás: http://www.apa.org/monitor/2013/01/awakening.aspx

 

Az éjszakai felébredés tehát normális?

Egyesek úgy tartják, hogy az éjszakai felébredésre úgy kell tekinteni, mint természetes dologra, hiszen eleink is így aludtak. Az éjszaka virrasztó, visszaaludni képtelen emberből innentől fogva hirtelen természetközeli, “normális bioritmussal megáldott” ember válik.

Nos, a dolog szerintem nem ilyen egyszerű. Mivel egy átlagos ember jó, ha 7 órát alszik naponta, azt is viszonylagos fényben, zajban tölti (gondoljunk csak a város zajára és az utcáról beszűrődő fényekre), aligha normális, hogy egy eleve krónikus alváshiánnyal küzdő ember még azt a “maradék” 7 órát se aludja le rendesen. Egy átlagos éjszakai felébredő 4-5 órát alszik naponta (hiszen a felébredéstől számítva sokára vagy egyáltalán nem tud visszaaludni.)

Hogyan lehet visszaaludni, ha egyszer felébredtünk? Mi a teendő, ha kora hajnalban kipattan a szemünk, ám nappal álmosak vagyunk? Válaszok ITT, a 3. részben!

http://alvasguru.hu/ejszakai-felebredes-3-resz-az-ejszakai-felebredes-kezelese/

Summary
Éjszakai felébredés 2. rész
Article Name
Éjszakai felébredés 2. rész
Description
Őseink két részletben aludtak, manapság a legtöbben átalusszák az éjszakát. Mi az oka mégis az átalvási zavaroknak és hogyan hat a ránk a rendszertelen alvás?
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments