Visszaaludni – de hogyan? Az éjszakai felébredés kezelése

Az éjszakai felébredőket általában hosszú felezési idejű altatókkal kezelik (tehát az altató hosszú távon hat, mivel csak lassan űrül ki a szervezetből). Emiatt a modern altatókat gyakran kombinálják Xanaxszal és/vagy Rivtorillal, esetleg egyéb, hosszú távon ható gyógyszerrel. Sajnos mind az altatók, mind a nyugtatók hozzászokást, azaz függőséget, a leszokást megkísérelve pedig súlyos elvonási tüneteket is okozhatnak.

Az éjszakai felébredés leküzdése gyógyszerek nélkül

 

Éjszakai felébredés kezelése - van megoldás!

Éjszakai felébredés kezelése – van megoldás!

 

Először is, ha nem tudsz visszaaludni, a legrosszabb, amit tehetsz, ha ágyban maradsz. Ha kb. 20-30 perc után sem megy a visszaalvás, először is próbálj meg relaxálni, relaxációs hanganyagot vagy a képzeletedet használva. Ha a relaxáció nem jön be, az többek között azért lehet, mert a relaxáció csak a  testre hat, az éjszakai agyalást nem szünteti meg.

Specifikusan éjszakai felébredőknek az Alvástréning 2.0 éppúgy segít megoldani a problémát!

Ha relaxálással együtt sem megy a visszaalvás, akkor ne habozz, kelj ki az ágyból! Az ágy alvásra való és nem jó, ha a tudatod az ágyat a kínlódások és sikertelen visszaalvási kísérletek helyszíneként azonosítja. Ez is az egyik feltétele a megfelelő alváshigiénének.

Felkelve csinálj bármit, ami nem zaklat fel, viszont eltereli a figyelmed az alvás kényszeréről (horrorfilm nézése kizárt, kivéve, ha imádod a horrort és kikapcsol), nem jár túl nagy zajjal és fénnyel. Csináld ezt mindaddig, míg el nem álmosodsz (ezért fontos, hogy olyan tevékenységet válassz, ami nem köt le túlságosan, így jobban el tudod csípni, mikor jön rád az álmosság). Személyes megfigyelésem, hogy akár még tornázhatsz is, bár nagyon nem mindegy, milyen jellegű tornát végzel.

Ha rutinos éjszakai felébredő vagy, a jó és folyamatos alvásra rásegíthetsz avval is, hogy nem hagyod ki a tornát, edzést, valamint elalvás előtt 3 órával már nem eszel nehezet és nem cardiózol. Vacsorára érdemes nem kenyeret, hanem lassú felszívódású ételeket enni (meleg vacsorák, kivéve édes dolgok, a teljes kiőrlésű tészta vagy kenyér, rizs, bulgur, kásák stb. tartoznak a lassú felszívódású szénhidrátok közé). Figyelj arra, hogy az agynak szénhidrátra van szüksége a megfelelő működéshez. A paleo, bármilyen hihetetlen, sokaknál alvászavarokat okoz.

Ha úgy érzed, esélytelen a visszaalvás, érdemes elgondolkodni, hogy a felébredéseket nem valami szervi baj, betegség okozza-e (lásd inzulinrezisztencia és alvászavarok, vagy: pajzsmirigy-alulműködés .

Szeress, tanulj, élj!

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Summary
Éjszakai felébredés 3. rész - Az éjszakai felébredés kezelése
Article Name
Éjszakai felébredés 3. rész - Az éjszakai felébredés kezelése
Description
Mit lehet tenni az éjszakai felébredés ellen? Hogyan lehet villámgyorsan visszaaludni, ha éjszaka felébredtünk? Tippek és gyakorlati tanácsok.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments