Alvászavarok és depresszió gyógyítása gyógyszerek nélkül? Tények, kutatási eredmények – és egy valóban működő módszer alvászavarokra

Az alvászavarokban szenvedő emberek gyakran mutatnak depressziós tüneteket. Ezért az alvászavaros embereket nagyon gyakran félrediagnosztizálják. Kutatások és tapasztalataim az alvászavarok és a depresszió kölcsönhatásáról.

Nem az első eset, hogy úgy érkezik hozzám valaki, hogy bipoláris zavarral diagnosztizálták. Vagy csak „simán” depresszióval. Az alvászavarok sokszor valóban kísérő jelenségei lehetnek egyéb pszichiátriai megbetegedésnek, vagy akár a depressziónak, bipolaritásnak is. De mi van, ha tényleg csak arról van szó, hogy alvászavarban szenvedünk? Mi van, ha attól tűnünk reményvesztettnek és depressziósnak, attól vannak szélsőséges hangulatingadozásaink, mert végtelenül fáradtak és kimerültek vagyunk?

alvászavarban szenvedő férfi depressziós tüneteket mutat

egy kimerült ember könnyen mutat depresszió-szerű tüneteket

Már az is elgondolkodtató, hogy egy pszichiáter egyetlen beszélgetés után kimondja a diagnózist, Hangosan, a kliensnek címezve, de legalábbis a füle hallatára. Vajon mennyiben segít a gyógyulásban, ha ránk sütnek egy bélyeget?

Tisztában vagyok vele, hogy a felmérések azt mutatják, hogy a depressziós betegek mintegy 90%-a küszködik alvászavarral. Távol álljon tőlem, hogy felülbíráljam a szakemberek véleményét vagy megkérdőjelezzem munkájuk fontosságát. Én magam is együtt dolgozom pszichológusokkal, pszichiáterekkel, mivel sok esetben tényleg nem csak szimplán álmatlanságban szenvednek azok, akik hozzám fordulnak. Sokszor valóban nagyon fontos, sőt, elengedhetetlen, hogy pszichológus/pszichiáter segítségét is (!!!) igénybe vegyük.

Félrevezető tünetek: a kialvatlan agy

Van valami, amit viszont a pszichiáterek és pszichológusok nem vesznek figyelembe. Ez pedig az, hogy az alvászavarokkal járó kialvatlanság egy sajátos állapot, ami nagyon hasonlít a depresszióra vagy akár a bipoláris zavarokra.

Kutatások bizonyítják, hogy kialvatlanul…

  • sokkal erőteljesebben működik agyunknak azon része (a limbikus rendszer), ami az emocionális (azaz impulzív, szélsőséges) reakciókért felelős
  • ez az agyterület akkor is túlzottan aktív marad, ha az a feladat, hogy szándékosan tompítsuk a reakcióinkat és igyekezzünk bölcsen viselkedni, reagálni egy helyzetben
  • kialvatlan állapotban a semleges képeket is inkább negatívnak érzékeljük és gyakrabban rossz a hangulatuk
  • az érzelmek felismerésében is megváltoznak a képességeink, azaz az emberi arcokon az érzelmek tükröződését kevésbe képesek pontosan megítélni azok, akik keveset alszanak. Ez a képesség már egyetlen, elégséges alvással töltött éjszaka után „helyreáll”
  • az impulzuskontrollnak nevezett képesség már egyetlen át nem aludt éjszaka után is csökken

Mindez megmagyarázza azt is, hogy miért növeli a depresszió és egyéb mentális betegségek esélyét az alvászavar.
Ha tehát hatszor akkora eséllyel reagál egy kialvatlan ember érzelemből, mintsem megfontoltan és bölcsen, akkor könnyen lehet, hogy elveszünk a szomorúságot, a reménytelenséget, a haragot vagy a szorongást tápláló gondolatokban.
Amikor pedig ilyen állapotban vagyunk, könnyen félrediagnosztizálhatnak minket azok a szakemberek, akikhez segítségért fordulunk.

Ez viszont nagyon nem jó.

A címke, mint akadály

Ha szakember mondja, sajnos hajlamosak vagyunk simán elfogadni a címkét, amivel beskatulyáztak minket – igen, depressziós vagyok, ajajj, nagy a baj, baj van velem, nem vagyok normális. És elfogadjuk, hogy rajtunk semmi más nem segíthet, csak a gyógyszer. Vagy az sem, mivel sokhelyütt azt is elmondják nekünk, hogy a bipoláris zavarok nem gyógyíthatók, csak gyógyszerrel kordában tarthatók.
A bipoláris, depressziós vagy akármilyen bélyeg nagyon erőteljes szorongást válthat ki egyesekből – ez az első számú akadály, ami a gyógyulás útjába gördül.

Másrészt a beletörődés konkrétan akadályozhatja azt is, hogy valódi megoldásokat keressünk. Ha azzal fordultunk egy szakemberhez, hogy nem tudunk aludni, akkor miért nem az alvással foglalkozunk? Miért nem tesz fel kérdéseket az alvásunkkal, az éjszakákkal, az alvással kapcsolatos gondolatainkról? Miért nem ad tanácsot, mit tegyünk, ha nem megy az elalvás? Mitől fog a felületes alvás vagy a hajnali felébredés megszűnni? A gyógyszerektől? Azoktól biztosan nem!

Az a sejtésem, hogy sokszor azért nem kapunk tanácsot a pszichológus /pszichiáter szakembertől, hogy mit tegyünk az alvászavarok ellen, mert egyszerűen fogalmuk sincs, hogy konkrétan mit kell csinálni, ha nem tudunk aludni.

Először alvásjavítás, utána következhet bármi más. A depresszió és az alvászavarok kölcsönhatása

Az alvászavarok ritkán állnak önmagukban. Kísérő jelenségei sok egyéb mentális betegségnek, függőségnek stb. De attól még az alvászavar rendkívüli mértékben csökkenti az életminőséget, ráadásul akadályozza a gyógyulást, fejlődést a pszichoterápia vagy a gyógyszeres kezelés alatt. Az általam ismert és nagyra becsült, magasan képzett, angol , amerikai és német szakemberek egyöntetűen azt mondják, hogy az alvászavarokat ugyanúgy, ugyanazokkal a módszerekkel kell kezelni – teljesen mindegy, mi az, ami kiváltja őket és honnan, miből erednek.
De nem csak az alvászavarok kezelése ugyanaz. Rendkívül lényeges, hogy ha az álmatlanság fennáll, azt az elsők között kell kezelni.
Egy fáradt ember hogyan is tudna aktívan, hittel és teljes szívvel tenni önmagáért és a gyógyulásáért? Hogyan is tudná objektíven, tiszta fejjel megítélni a helyzetet, amiben éppen van?
Az életminőség és az általános közérzet javítása tehát kiemelkedően fontos. Az alvás javítása az első helyen kell, hogy álljon, utána, vagy ezzel párhuzamosan jöhet a szorongás, a depresszió vagy bármilyen egyéb mentális betegség kezelése.

Klinikai kísérletek: a depresszió és az alvászavar 80%-ban gyógyszerek nélkül is legyőzhető?

Egy kutatásban  66 depresszióban és alvászavarokban szenvedő embert kezeltek konkrétan az alvásjavítást megcélzó kognitív terápiás módszerekkel. A 8 hetes, kizárólag az alvás megjavítását megcélzó, gyógyszereket nélkülöző kezelés után a kísérletben részt vevő emberek 87%-a tünetmentessé vált, tehát nem produkálták többé a depresszió tipikus tüneteit, mint amilyen a levertség, rossz hangulat, fáradtság, kedvtelenség stb. Pontosan kétszer annyi páciens gyógyult fel sikeresen a depresszióból, mint a „hagyományos”depresszióra alkalmazott kognitív terápiás kezeléssel.

alvászavarban szenvedő férfi kanapén próbál elaludni
A Stanfordi Egyetemen 2008-ban 30 major depresszióban és inszomniában szenvedő emberrel folytattak kísérletet, akik antidepresszánsokat és egyéb pszichiátriai gyógyszereket is szedtek. Néhányuk részt vett az egyéni, 7 alkalmas kognitív viselkedésterápiás üléseken, míg mások nem. Itt is kétszer annyi volt a depresszióból való felgyógyulás aránya, mint azoknál, akik nem vettek részt az alvásjavítást megcélzó üléseken.
Külföldön szerencsére a szakemberek is kezdik felismerni, hogy az alvászavarok nem csak kísérő tünetei a depressziónak, hanem önmagában a tartósan fennálló alvászavar is vezethet depresszióhoz és egyéb mentális megbetegedésekhez (tapasztalataim szerint főként pánikhoz és szorongáshoz).

Alvászavarok kezelése gyógyszerek nélkül

Alvástréner vagyok, azaz krónikus álmatlanságban szenvedő embereknek segítek egy 5 hetes tréninggel legyőzni az alvászavarokat és megtanulni újra jól aludni. A tréningen nincs lelkizés, ez a tréning nem terápia, hanem oktatás. Megtanítom, hogyan működik a szervezet, mire van szüksége ahhoz, hogy gyorsan el tudjon aludni és jó minőségben, megszakítások nélkül átaludja az éjszakát.

A módszernek, amellyel dolgozom, 5 fő pillére van:

  • kezelni az alvásszorongást
  • jó alvási szokások kialakítása
  • jó érzéseket kötni az alváshoz
  • megtanulni elcsendesíteni az elmét
  • megtanulni altató nélkül is jól aludni

Van, amikor az alvászavarokat csak gyógyszerekkel lehet leküzdeni. De az altató, nyugtató, vagy bármilyen más pszichiátriai szer szedése csak a megoldás része. A gyógyszer arra való, hogy ne merülj ki teljesen – tehát az első lépés. Azonban ha krónikus alvászavarokban szenvedsz, érdemes egy gyógyszermentes alvásjavító programban részt venni – a gyógyszerek szedése ugyanis csak rövid távon (vagy még úgy sem) oldja meg az alvászavarokat.

Bővebb infót az Alvástréningről itt találhatsz: http://alvasguru.hu/alvastrening-3-0-almatlansag-kezelese-termeszetes-modon/

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Comments

comments