Nem igaz, hogy 60 felett nem lehet jókat aludni!

Az időskori alvászavaroknak nem az idős kor az oka.  Ahogy idősödünk,  szervezetünk kevéssé képes tartósan a mély alvás fázisában maradni – ez tény. Azonban az alvás igenis lehet pihentető, még a megváltozott alvásszerkezettel együtt is! Nézzük meg, hogyan. 

Mitől alszanak az idősek vajon rosszul?

Az ok sokféle lehet, alapvetően azonban 3 ok lehetséges:
1, Fizikai ok.

Hátfájás, magas vérnyomás, pajzsmirigyproblémák, műtétek, depresszió (ami fizikai tünetekben is megnyilvánul), a házastrás hosszan tartó siratása, gyászolása… ezer dolog van, ami megzavarja az alvásunkat és hozzájárul az időskori alvásproblémákhoz. A magas vérnyomás pl. megemeli a testhőmérsékletet is, márpedig az alvásban mind a pulzus/vérnyomás, mind a testhő lecsökken. Csökkenne, ha egy rendellenesség nem akadályozná.

idősek alvása
2, Az életkörülmények megváltozása.

Azaz: nyugdíjasan rengeteg időnk van aludni, az élettér viszont beszűkül, keveset járunk ki, kevesebbet mozgunk, emiatt alvászavaraink lesznek. A legnagyobb hiba, amit egy ráérő, nyugdíjas rosszalvó elkövethet, az a sok fekvés. Van, hogy új „jön össze” 7 órányi alvás, hogy 10-14 órát az ágyban töltünk (pl. már 8-kor az ágyban olvasunk, 11-kor elalszunk – nagy nehezen – , egyig alvás, ébredés, 4-ig próbálunk visszaaludni, majd 4-8-ig újabb alvás).

nem megy az alvás

3, Csodásan egészségesek vagyunk, mozgunk, aktívak maradtunk – de mégsem megy az alvás.

Felébredünk, este már gyomorgörccsel megyünk az ágyba, hogy „mi lesz, ha nem tudok megint elaludni”. Éjjel jár az agyunk rendületlenül. Ez tipikusan az értelmiségi nyugdíjasokra jellemző tünet.

4, Altató szedése.

Bármilyen furán is hangzik, az altatók szedése csak kitolja az alvásproblémák megoldását, idős korban éppúgy, mint fiatalon – és évekre, évtizedekre konzerválja az álmatlanságot. Egyrészt az altatóhoz egy idő után hozzászokunk (akár pár hét alatt is), másrészt az altató csak a tüneteket csillapítja, azt sem túl hatékonyan.
Tapasztalatom szrint sokan nevezik magukat “gyógyszerellenesnek”, ami a gyakorlatban úgy jelenik meg, hogy felezik, negyedelik a felírt altatót vagy szorongásoldót. Ez rendben is van, csak ekkor az amúgy is pici mennyiség (0,25-ös Fronton például) nem fog hatni. 
Egy szabályt érdemes megjegyezni: amíg altatót szedünk, vagy bármi egyebet esténként “elalvássegítőnek”, addig az alvásproblémák fenn fognak állni.

Mit tehetünk?

1, a fizikai okot ki kell vizsgálni és lehetőség szerint megszüntetni. Eljárni gyógytornára, ha fáj a hátunk, keresni egy rendes kardiológust, aki felír olyan gyógyszert, amitől nem ugrál a vérnyomás stb. Tudom, ez sok munka, sok utánajárás, de megéri.
2, Ha valami rosszat tesz az alvókánknak, akkor az az ágyban fetrengés. Ne csináld! Helyette kelj ki korán az ágyból és kezdd korán a napot. 8-kor csak akkor „ér” aludni térni, ha különben 4-kor kelsz, kakasszóra. De akkor is inkább 10-kor feküdj, 22:00-04:00-ig már 6 órát aludtál. Ez sokaknak elég, ha nem, akkor feküdj le 9-kor, de annál előbb semmiképp!
3, Agyalás ellen nehéz 1-2 mondatos tanácsot adni. A helyzet az, hogy a nyugati ember nem sokat ért ahhoz, hogyan kapcsoljuk ki a gondolatainkat. Ezt inkább az Alvástréningen érdemes megtanulni, 5 hét alatt elsajátítható, hogy mit is kezdjünk az elalvástól való félelemmel, az éjszakai felébredésekkel, a forgolódással, az éjszakai töprengéssel.

p>

>>>>>Minderre megoldást kínál az Alvástréning 2.0.

4, Az altatóról nem érdemes addig “leszokni”, amíg nincs jobb ötletünk, azaz nem tudjuk, mitől is fogunk elaludni este vagy mitől, milyen módszertől, gyakorlattól, technikától fogjuk átaludni az éjszakát. Ha “csak úgy” abbahagyjuk az altatókat, akkkor jól kiszúrunk magunkkal: újra megjelenik az álmatlanság. Ehelyett érdemes “megtanulni jól aludni” és utána leszokni a gyógyszerekről.

Az Alvástréningre idősek jelentkezését is várom. A tréning időseknek is éppolyan hatékonyan segít, mint fiataloknak.

Példaként álljon itt egy kedves résztvevő köszönőlevele:

 

„Ica vagyok 65 éves, nyugdíjas. Alvásproblémám 4 évvel ezelőtt kezdődött. Eleinte 2db Valeriana megoldotta, de egy idő után már nem használt. Éjszakákon keresztül 2 órákat aludtam. Aztán a háziorvosom altatót írt fel, ami nagyon jó volt, amíg nem jelentkeztek a mellékhatások. Így komoly problémáim lettek: nappali fáradtság, levertség, életuntság, álmosság. (…) Két hónappal vagyok a tréning után és örömmel írhatom, hogy elhagytam az altatót, és jól alszom. Ugyan a kánikula idején volt egy kis visszaesés, ami pár nap alatt rendeződött. A tréning elsősorban nekem azt tanította, hogy legyek magamhoz türelmes. Az ott halott gyakorlatokat itthon lefekvés előtt is meghallgattam, illetve még ma is hallgatom, ha szükségét érzem. Nincs bennem stressz, ha lefekszem, mert tudom, hogy hamarosan elalszom. Éjjel, ha felébredek, vissza tudok aludni. Én újra meg tanultam aludni és ezt a csodát Ági tréningjének köszönhetem.”

 

Horváth Ágnes
alvástréner

Comments

comments