Nappali aluszékonyság?

Ma a nappali álmosságról, vagy orvosi nevén a kóros fáradtságról szeretnék írni.

Mert, láss csodát, olyan is van, aki sokat vagy legalábbis átlagos óraszámban alszik (7-8 óra naponta), ámde úgy kel fel reggel, “mint akit megrágtak és kiköptek.” (Ezt az idézetet Vámos Miklóstól csórtam.)

A nappali ébrenlét pedig maga a rémálom – és itt kezdődik a párhuzam az álmatlan illetve a krónikusan fáradt ember közöt:

A krónikusan fáradt ember napközben ásítozik, nem tud sem a munkájára, sem másra rendesen odafigyelni, elalszik ültő helyében (néha még a metrón állva is, ha kapaszkodik, és ami a legkínosabb: néha még szex közben is).

koros_faradtsag

Nézzük át a kóros fáradtság tüneteit részletesebben.

A kóros fáradtság tünetei

– motivációhiány

– letargia

– koncentrációs zavarok

– nappali álmosság

– elszundítás

– kedvtelenség

– izomgyengeség

– szellemi és fizikai teljesítőképesség gyengülése

– impotencia

Fontos, hogy a krónikus fáradtságot ne kerverjük össze a krónikus fáradtság szindrómával. A krónikus fáradtság ugyanis nem betegség, hanem tünet, ami más, a háttérben megbúvó betegséget jelez. Tehát ha már hetek óta úgy érzed, hogy nem tudod kipihenni magad, hiába alszol eleget, akkor a következő betegségekre gyanakodj:

A krónikus fáradtság okai

– krónikus, viszketéssel, nehéz légzéssel vagy fájdalommal járó betegségek. Ezek az alvást zavarják, tehát a fáradtság oka, hogy nem pihened ki magad. Ezeket a betegségeket valószínűleg észreveszed, kivéve a most következőt

alvási apnoé vagy kóros horkolás. Ébren nem horkolunk, csak ha alszunk – ezért a horkoló a horkolásáról mit sem tud. Ámde a horkolás nagyon veszélyes is tud lenni, amennyiben időnkénti (óránként akár 40) légzéskimaradással jár. A szervezet ugyanis nem jut firss oxigénhez, ami hosszú távon magas vérnyomáshoz, infarktushoz vagy stroke-hoz vezethet. Ez tehát nem vicc.)

További okok:

– allergia, bőrkiütések, viszketés

– gyógyszerek mellékhatásaként is jelentkezhet kóros fáradtság, nézz utána a dobozban található betegtájékoztató sajtcédulán

gyulladások a szervezetben

– felületes alvás, gyakori ébredésekkel

– depresszió

– emésztőrendszer zavarai. Úgymint cukorbetegség, inzulinrezisztencia, a májfunkció zavarai)

alacsony vérnyomás. No comment – ilyenje kamaszoknak például gyakran van, szegény serdülő elalszik az órákon, magára haragítva evvel egyes tanerőket, mely ellenszenv a bizonyítványában is erőteljsen megmutatkozik.

vas- és egyéb ásványianyag-hiány. Nagyon gyakran ez az ok, csináltass vérképet!

vitaminhiány. B12, D vitamin hiánya gyakran okoz fáradtságot.

– túlsúly

– alkohol- és drog elvonási tüneteként is jelentkezhet

– nem beszélve arról, ha valaki álmatlanságban szeved. De ki az vajon, aki a fáradtság és nem az álmatlanság miatt fordul orvoshoz?

– a túlórákat és a túl sok melót mondtam már?

– és a szörnyű, súlyos kórok, hipohonderek most fogják be a szemüket: rákos daganat jelenléte a szervezetben, AIDS, sklerozis multiplex, hepatitis… nem folytatom.

forrás ITT http://www.medicinenet.com/fatigue/page2.htm#what_causes_fatigue

Nézzük inkább a jó oldalát a dolgoknak: a krónikus fáradtság bizonyos esetekben házi módszerekkel is orvosolható.

A krónikus fáradtság gyógyítása. Ezt edd!

Mivel ez egy tünet, érdemes orvoshoz menni és megnézni, mely betegségek okozzák. Sőt, nemhogy érdemes, hanem kötelező! Simán hozzá lehet szokni egy fáradtsági szinthez és leélni vele hónapokat, éveket, halogatnva a valódi okok feltárását. Sokszor maga a fáradtság az, ami visszatart attól, hogy belekezdjünk az orvosi kivizsgálások sorozatába.

Pedig pl. az alvási apnoé egyike a magas halálozással, vagy legalábbis durva szövődményekkel járó alvásbetegségeknek. Ennek kivizsgálása alváslaborban történik.

Felületes alvás, gyakori ébredések

Gyakran a kóros fáradtság oka a felületes alvás. Gyakran, percekre megébredünk, majd visszaalszunk. Vagy az egész éjjelt egyfajta delíriumban töltjük és nem tudjuk megmondani, mennyit aludunk. Szerintünk semennyit, a párunk azonban váltig állítja, hogy “de igenis aludtál, még horkoltál is!” Kinek van igaza?

Mindkét félnek. Alvászavarok esetében gyakran előfordul, hogy valahogy “nem tudunk mélyalvásba lemenni.” Azaz megmaradunk az első, felületes alvásfázisban és nem következik be mélyalvás. Ilyenkor a szervezet az alvás-ébrenlét határán ingadozik, és sokszor a stressztől, vagy az alacsony alváskésztetés miatt nem megy le mélyalvásba.

Ezen lehet és kell változtatni, például az alváskésztetés növelésével ill. lehet, hogy elég, ha megvárjuk, hogy elmúljon a fejünk felől ez a nagyon stresszes időszak.

Néha azonban van olyan, hogy nincs betegség e tünetek hátterében, legalábbis az orvos nem találja. Ez esetben érdemes házi megoldásokhoz folyamodni.

Egyél, illetve szedjél vitaminokat: B6-B12 vitamint, D illetve A vitamint, vasat (ezt csak vérkép csináltatása után), egyél kefírt, joghurtot, sav.káposztalét (ha pl. egy antibiotikumos kezelés után vagy), ehetsz halat (Omega3 zsírsav van benne, a szellemi teljesítőképességgel csodákat művel), de ihatsz méregtelenítő, salaktalanító teákat is, vérellátást, vérkeringést javító teákat, fűszereket is használhatsz. Hardcore egészségtudatos emberek böjtölhetnek is (ámde ha alacsony a vényomásod, a böjttől még inkább az lesz), vagy elmehetnek colon-hydroterápiára, ahol átmossák az egész bélrendszert, megszabadítva azt a káros lerakódásoktól.

Összességében igyekezz egészségesebben élni, sokat mozogni, friss levegőn lenni – és vitamindús, tápláló ételeket enni.

 

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Summary
Krónikus fáradtság és gyógyítása. Ezt szedd!
Article Name
Krónikus fáradtság és gyógyítása. Ezt szedd!
Description
A krónikus fáradtság okai és ellenszere. Ezt edd!
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments