Minden, amit a vashiányról tudnod kell

Hogy mennyi tünete van egy szimpla “kis” vashiánynak, azt el sem tudod képzelni! Soroljam? Először is krónikus fáradtság, ami miatt bealszol úton-útfélen, buszon és munkahelyen, szóval ez már eleve rém kellemetlen. További tünetek még: depresszió, rosszkedv, feledékenység, figyelemzavar, idegesség, hajhullás, gyenge, berepedező körmök és száraz, berepedt körömágy, gyakori szívdobogás, szédülés, migrén, fejfájás, izomgörcsök, tarkó körüli fájdalom éééés nem utolsósorban alvászavar. Gondoltad volna, hogy ez az egyszerű kis alkotóelem ilyen kalamajkát tud okozni? (Vannak egyébként még érdekes fémek, amik szintén bekavarhatnak, a vasnál is sokkal jobban, ilyen például a cink, de ez más lapra tartozik).

vashiány és alvászavarok - ezekben az ételekben találsz vasat

vashiány és alvászavarok – ezekben az ételekben találsz vasat

Miért olyan fontos a vas az alváshoz?

Először is a vérnek, azon belül a hemoglobinnak (ez utóbbitól lesz a véred szép piros) van szüksége vasra, mivel a hemoglobin fehérje és vasmolekulákból épül fel. A hemoglobin feladata az oxigén szállítása, ezért alapvető fontossággal bír, ezt már általános isiben is megtanultuk ugyebár. Oxigén nélkül a sejtjeid “fuldokolnak” és nem tudnak rendesen működni, ezért ne éheztesd szegényeket avval, hogy nem figyelsz oda rendesen a vasszintedre.

Van valami, amit viszont sosem gondoltál volna! Nemcsak a vérképzésben van szerepe a vasnak, hanem további 180 életfunkcióhoz van vasra szükségünk!!!! Nem utolsósorban a hormonképzésben van jelentős szerepe, és ha a hormonháztartás felborul, borul minden, beleértve az alvást is. Mivel a vashiány okozhat nyugtalan-láb-szindrómát is, ha rosszalvó vagy, feltétlenül nézesd meg a vasszintedet!
Ráadásul a vashiány nemcsak alvászavarokat, hanem súlyosabb szívpanaszokat is okozhat! Mivel a vér a vashiány miatt nem rendelkezik elegendő hemoglobbinnal, kevesebb oxigént tud szállítani. A vérerek kitágulnak, hogy megpróbálják az oxigénthiányt kompenzálni – ez pedig szívpanaszokhoz is vezethet.

Mindezzel együtt lehetséges, hogy nem kizárólag a vashiány okozza az alvászavaraidat. Sokszor egész egyszerűen hülyén reagálunk az álmatlan éjszakákra: túl sokat fekszünk az ágyban, rágörcsölünk, félni kezdünk az alvástól, altatót szedünk (ez lehet, hogy bölcs döntés volt AKKOR, de fél éveket altatón élni nem tanácsos). Egy szó, mint száz: jól jöhet még néhány tanács és alvástipp, hogy rendezd az alvásodat. Katt a képre vagy ide a 10 alváshigiénés tanácsért:

10 alvástipp alvászavarok ellen

Rizikócsoportok – kik vannak fokozott vashiánynak kitéve?

A WHO 2-4 milliárdra teszi a vashiányos emberek számát. Nők különösen érintettek a dolgoban,(az alvászavarok is inkább a nőket sújtják, a nemek aránya ebben 60-40% a nők javára – sajnos). Mivel a menstruációs vérrel rengeteg hemoglobin – és emiatt vas – távozik a szervezetükből.Azt egyébként tudtad, hogy a mensturációs válakék nemcsak vasat, hanem melatonint is tartalmaz, ezért is okozhat a menstruáció alvászavarokat ÉS vashiányt együtt, a vashiány pedig alvászavarokat – hogy a nemi hormonok ingadozásáról már ne is beszéljünk…

Életkor szerint a 12-16 évesek között fordul elő a vashiány leginkább és ez az iskolai teljesítményükön is meglátszik, nem beszélve a kóros fáradtságról, ami miatt az iskolában is eleve alig tudnak ébren maradni vagy normálisan figyelni az órákon.
Egyébként még az amcsi tudósok is meglepődtek kutatásuk eredményein: a túlsúlyosaknál sokkal nagyobb százalékban észleltek vashiányt, mint a normál testsúlyúak esetében.
Vegák figyelem! A növényfélékben lévő vas sokkal nehezebben szívódik fel, mint a húsban lévő, ezért extrán sok vastartalmú zöldséget egyetek!

A vas felszívódását gátló és elősegítő tényezők

Ha alvászavarokat észlelsz és leletekkel is alátámasztott vashiányod van, akkor itt az idő, hogy pótold a vasat. Sajnos hiába tolod a spenótot és a rozsdás-szögecses almát, az elfogyasztott vasnak kábé a tíz százalékát használja fel a szervezet. C vitaminnal rásegíthetsz a vas felszívódására, vasat találsz még továbbá a vörös húsokban, a spenótban, szójában valamint a teljes kiőrlésű, nem élesztővel készült kenyérkében. Ha szereted a halféléket, főleg a lazacot, esetleg a mogyorót, a dinnyét, a mazsolát vagy a spárgát, akkor jó hír, hogy azokban is van vas. A mangold, a cékla és a rebarbara is tartalmaz vasat, elő tehát a rebarbarás finomságokkal! 🙂
A vas felszívódását gátolja sajnos szinten minden, ami jó az életben: kávé, fekete tea, kóla, csoki és sajnos a magas kálciumtartalmú ételek és italok, beleértve a tejtermékeket is. A sportolók étrendjéhez szorosan hozzátartozó szója sem segít a dolgon, úgyhogy avval is óvatosabban bánjunk.

Gusztustalan és mocsárízű, de legalább használt

Végezetül egy személyes történet:

Miután a vasam 2,3 volt a legutolsó leletem szerint, végigettem az összes vastartalmú kaját, májat ettem céklával, céklát spenóttal stb. A vasszintem így is masszívan alacsony maradt, míg rá nem untam a fent felsorolt ételekre teljesen. Akkor egy nagy lendülettel elkezdtem szedni egy kissé borsos árú, gusztustalan állagú, mocsárízű kanalas orvosságot, amitől 2 hónap alatt 2-ről 15-re ment fel a vasam. Jobban is éreztem magam, úgyhogy, lányok-fiúk, vegák, dagik, idősek és fiatalok: kalandra fel, irány a patika vagy a biobolt és szedjétek a vasat, hogy jól aludjatok és minimum olyanok legyetek, mint Popeye!


Érdekel még más is az alvásról?
Gyere velünk a Facebookra, ott olvashatsz további alvástippeket!

 

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Summary
Meglepő, de simán okozhat alvászavarokat a vashiány
Article Name
Meglepő, de simán okozhat alvászavarokat a vashiány
Description
Hogyan okoz a vashiány alvászavart? Miért olyan fontos a vas az alváshoz? A vas felszívódását gátló és elősegítő tényezők és 10 alvástipp
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments