https://psychcentral.com/lib/whats-so-bad-about-disturbed-poor-and-irregular-sleep-a-lot-says-research/

A legrosszabb dolog a világon, amikor megpróbálsz aludni, de nem megy. – F. Scott Fitzgerald

Semmi sem teszi olyan széppé a világot mint egy jó éjszakai alvás. Ugyanakkor mindenkinek ismerős lehet milyen rossz érzés egy nyugtalan, álmatlan éjszaka utáni másnap. Mennyire lehet rossz az ilyen alvás? A legújabb kutatás rámutat a nyugtalan alvás számos kellemetlen, de megakadályozható következményére.

A gyenge iskolai teljesítmény kapcsolódik a rendszertelen alváshoz

A Scientific Report-ban közölt kutatás szerint a diákok gyakran szenvednek jelentős alváshiányban. a kutatók megállapították, hogy a rendszeres alvás pozitív összefüggésben áll az iskolai teljesítménnyel, a rendszertelen alvás viszont független az alvás hosszától. A rendszertelenül alvók késleltetett alvásidővel rendelkeznek és hajlamosak napközben többször aludni. Habár fontos kérdés, hogy miért alakul ki bizonyos embereknél a rendszertelen alvás, de ezt ebben a tanulmányban nem vizsgálták. Ugyanakkor, a kutatók azt állítják, hogy a tanulmány eredményei azt sugallják, hogy a cirkadián ritmust segítő enyhe beavatkozások és a rendszeres alvás fontosságáról való oktatás segíthet a rendszertelen alvásmintával rendelkező tanulóknak.

 

Az alváshiány kapcsolódik a rizikós tinédzserkori viselkedéshez

Az Amerikai Pszichológiai Társasság által közölt kutatás azt mutatja, hogy manapság a tinédzserek nagy része nem megfelelő mennyiségben alszik, ami pedig szükséges lenne a fejlődésükhöz és általános egészségükhöz. Továbbá, a kutatók szerint, azok a tinik, akik keveset vagy rendszertelenül alszanak, nagyobb rizikónak vannak kitéve, hogy kockázatos lesz a szexuális viselkedésük, pl. védekezés nélküli szex vagy alkohol és drogok hatása alatti. A tinik számára javasolt alvás mennyiség 8-10 óra/éjszaka. Elegendő alvás nélkül, megnövekszik a valószínűsége, hogy a tinik szexuális kockázatokat vállalnak felelőtlen döntéshozataluk és impulzivitásuk miatt.

A metabolikus betegségekhez kapcsolódó szabálytalan alvási minták

A Nemzeti Szív, Tüdő és Vér Intézet, a Nemzeti Egészségügyi Intézetek (NIH) által finanszírozott és a Diabetes Care-ben közzétett tanulmány eredményei azt mutatták, hogy a lefekvés időkülönbségének vagy az alvás hosszának minden órája megsokszorozza az anyagcsere-betegségekhez vezető káros hatást. Ezek közé tartozik a diabétesz, az elhízás és az egyéb anyagcsere-zavarok nagyobb kockázata. Ráadásul a 6 éves nyomon követés során az alvási időtartam és a lefekvési idő változása a metabolikus diszfunkció kialakulása előtt történt, ami a kutatók szerint bizonyítékot szolgáltat a rendszertelen alvás és az anyagcsere-zavar közötti okozati összefüggés alátámasztására.

A magas vérnyomás kapcsolódik az álmatlan éjszakákhoz

Az éjszakai álmatlan forgolódás utáni nyűgös másnapnak lehet, hogy köze van a vérnyomás csúcsához, amely a nyugtalan alvásból eredhet. A Psychosomatic Medicine-ben megjelent tanulmányban az Arizona Egyetem kutatói szerint a vérnyomáscsúcs lehet a magyarázat arra, hogy miért bizonyították korábban, hogy az alvási problémák és az alvászavarok fokozzák a szívrohamot, a stroke-ot és a szív- és érrendszeri betegségek okozta halált. A vizsgálat során, amelyben a résztvevők aktigráfiai monitorokat viseltek (karóra-szerű monitorok, amelyek mozgást mérnek), az alacsonyabb alvási hatékonysággal rendelkezők vérnyomásnövekedést mutattak nyugtalan éjszakai alvásuk során, valamint a következő napon magasabb szisztolés vérnyomást. A kutatók hangsúlyozták, hogy az alvás mennyire fontos a szív egészségére, így az alvás javítása egy értékes prioritás.

Az alvászavarok és az Alzheimer-kór összefüggésbe hozhatóak – de melyik következik be előbb?

Az Amerikai Fiziológiai Társaság által publikált kutatások az alvászavarokat és az Alzheimer-kórt összekötő patofiziológiai tényezőket tárták fel. Megállapították, hogy az Alzheimer-kór számos kutatása két olyan fehérjére összpontosít, amelyek az Alzheimer-kórban szenvedők agyában jelen vannak: az amyloid béta és a tau. Az amyloid béta úgy vélik, hogy részt vesz a tanulásban és az agy alkalmazkodási és változási képességében, míg a tau segíti a neuronális sejtek közötti normális jelzések szabályozását. Az Alzheimer-kórban szenvedők agya egyaránt tartalmaz amyloid béta felhalmozódást és tau csomókat. A kutatók azt találták, hogy egyetlen alváshiányos éjszaka a gerincvelő folyadékban akár 50 százalékkal növeli a tau szintet. Másrészt úgy tűnik, hogy a minőségi alvás segít a szervezetnek a felesleges fehérjéktől megszabadulni. Mégis, a kutatók megjegyezték, hogy nem ismert, hogy az alvási zavar súlyosbítja-e az Alzheimer-kór tüneteit és kialakulásának sebességét, vagy hogy a megzavart, nyugtalan alvás „ténylegesen elindítja az Alzheimer-kór kifejlődést”.

Egy másik tanulmányban, amelyet a Journal of Neuroscience-ben publikáltak, azt találták, hogy a középkorúaknál az alvás milyensége később az Alzheimer-kór patológiáját jelezheti. A Kaliforniai Berkeley Egyetem kutatói azt találták, hogy az alvás minőségének 50 és 70 év közötti csökkenése az agyban az amyloid béta és a tau magasabb szintjéhez kapcsolódik, megjegyezve, hogy az agyi aktivitás változása és az alvás minősége az Alzheimer-kór biomarkere lehet.

Az hogy hogyan lélegzünk alvás közben, hatással lehet az öregedés felgyorsulására

Nem nehéz megmondani, ha valaki békésen alszik, mivel rendszeres légzése egy beszédes jel. Egy tanulmányban, amely a kezeletlen alvászavaros légzés káros hatásait vizsgálta, az Amerikai Alvástudományi Akadémia kutatói biológiai bizonyítékokat találtak, melyek alátámasztják a rendezetlen légzés és a felgyorsult öregedés közötti kapcsolatot. Az alvászavaros légzés egyik példája az obstruktív alvási apnoe, ami közel 30 millió amerikai felnőttet érinti. Meglepő megállapítás a tanulmányban, hogy a felgyorsult öregedés és az alvászavaros légzés összefüggései erősebbek voltak a nőknél, mint a férfiaknál, amit a kutatók azzal magyaráztak, hogy a nők különösen érzékenyek lehetnek az alvászavaros légzés káros hatásaira.

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Comments

comments