Átalvási zavarok és rossz alvásminőség

Van, aki alszik 7-8 órát, csak nem mélyen. Gyakori felébredésekkel, nehéz átalvással tarkított éjszakákról számolnak be sokan. Szerencsére a felületes alvás is alvás, azaz az agy és a test valamennyire tud regenerálódni, de nem eléggé…

Nemrég ezt írta nekem valaki:

„A hejzet (sic!) az hogy már évek óta csak forgolódás van egész éjszaka. Gyakorlatilag minden zajt, neszt hallok nincs olyan hogy mély alvás. Ez évek óta így van. Iszonyú harc minden nap.”

Ebben a blogbejegyzésben 6 pontban foglaltam össze, hogy mitől lehet felületes az alvásod, most a felületes alvás két legfontosabb okát fejteném ki bővebben.

A rossz minőségű alvás okai – és megoldások

#1 Felületes alvás rossz alváshigiéné miatt

Bizony, jól hallod! Hiába sportolsz, eszel egészségesen, egy átlagos inszomniás legalább 2 órát ébren tölt az ágyában. Talán gyorsan elalszol, de hajnalban forgolódsz… Vagy fordítva. Mire elalszol,m ár csöng is az óra és lehet fölkelni. Talán a forgolódással együtt is összejön a 7 óra alvás, viszont – most kapaszkodj meg – épp a forgolódás az OKA a felületes alvásnak…
Az, hogy mit csinálsz éjszaka, amikor nem tudsz aludni, az is az alváshigiénéhez tartozik.

A szeptemberi Alvástréningen 3 órát csak annak szentelünk, hogy mit csinálj, ha nem tudsz el – vagy visszaaludni, lőzetesen egy jó tanács: tessék álmosan ágyba menni, és fölkelni, ha nem tudsz aludni, majd visszafeküdni, ha elálmosodtál.

 

#2, Felületes alvás gyógyszerszedés miatt

Az altató (és egyéb szerek, pl. Xanax, Rivotril, Frontin, a jó öreg szorongásoldók) jó és hasznos, sokszor átsegít egy nehéz éjszakán. Ha viszont hozzászoksz, már nem “hat” annyira: azaz lehet, hogy el- és átaltat, de felületes alvást, nyugtalan álmokat, mikroébredéseket okoz (amit lehet, hogy észre sem veszel). Nem véletlenül olvashatod sok helyen, hogy az altató hosszú távon nem jó megoldás.
Alvástipp: tudom, tudom, könnyű ezt mondani: hagyd el az altatód… Egyrészt nem szabad a pszichiátriai szereket csak úgy ukmukkfukk elhagyni. Másrészt nem csak az altatót kellene elhagyni, hanem előtte megtanulni magadtól aludni. Hogy még csak föl se merüljön a kérdés, hogy „Oké, de ha nem szedek be altatót, mitől alszom majd el?”

 

#3, A felületes alvás egyéb, prózaibb okati

Aki inszomniás, azaz alvászavarai vannak, jóval több időt tölt az ún. felületes alvás fázisaiban. Valahogy nem tud lemenni mély alvásba, tehát megreked az alvás első két fázisánál. Ezáltal az alvás nem igazán pihentető, még ha meg is volt a 7-7,5 óra alvás az éjszaka során.
Nem gondolnánk, de az alvás körülményei nagyon is hatással vannak az alvásunk mélységére, minőségére is. Az ideális hálószoba hőmérséklete 19-22 fok. Ha agyonfűtöd a szobád télen, vagy nyáron túl meleg van, esetleg túl meleg a takaród, az alvásod is felületesebbé válhat. Ugyanigy az elfogyasztott ételek, a délután bedobott kávé is okozhat felületes alvást. Az alkoholról már ne is beszéljünk, de a vércukor ingadozásáról sem, ami egyre többeket érint. Tehát ha azt kérded, miért ébredsz fel rendszeresen hajnal 3-4 körül, akkor a válasz lehet, hogy ez: este 7-kor vacsoráztál, hajnal 3-ig pont 8 óra telik el. Ha valakinél fennáll egy anyagcsere-zavar (magyarán a szénhidrát háztatártás zavara, ismertebb nevén izulinrezisztencia), akkor a szervezet nem tudja raktározni a szénhidrátokat, azaz saját forrásból nem tud glükózt előállítani. Ily módon aki inzulinrezisztenciában szenved, sokkal hamarabb megéhezik.
Zavaró lehet még a hálószobában uralkodó fény (nem jól lehúzott redóny, fényt áteresztő függöny, fényforrás, apró ledek, világító óra a szobában), és a zaj. Egy horkoló férj, ugató kutyák, autók, a város zaja – ez mind okozhat megébredéseket, vagy felületessé teheti az alvást.

További 6 ok, hogy mitől felületes az alvásod ebben a blogbejegyzésben.

 

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Summary
Mi lehet az oka a felületes alvásnak?
Article Name
Mi lehet az oka a felületes alvásnak?
Description
Ezerféle módszert ismerünk, amivel a felületes alvást próbáljuk kezelni. Van viszont 3 dolog, ami totális öngól. Ezt NE csináld, ha felületesen alszol
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Pin It on Pinterest