Elalvási zavarok – az alvástréner szemszögéből

Erdélyben fehér éjszakának nevezik azt, amikor egy percet sem tudunk aludni az éjjel. Mi áll az elalvási zavarok hátterében? És mit tegyünk, ha nem tudunk elaludni?

Az elalvási zavarok okai – ezért nem alszol egy percet sem…

„Most hajnali 2 óra 30 perc van. Tegnap este 22 órakor elaludtam, de éjfélkor már fel is ébredtem. Na most megint nincs alvás… Na mindegy, május 15-ére kaptam a pszichiáternőtől időpontot, ő majd felír nekem altatót…a semminél az is jobb…”

Döbbenten figyelem, ahogy egyre csak szaporodnak a kétségbeesett, segítségkérő levelek az e-mailjeim között.
Sokan akkor írnak nekem, amikor úgy érzik, itt a vég. „A 24. órában vagyok, azt hiszem” – írta ma nekem valaki, aki azt állítja, hogy 3 napja nulla, azaz nulla órát alszik.

Amikor ennyire súlyos alvászavar gyötör, nagyon fontos, hogy kiderítsd az okát.

ágyban fekvő nő elalvási zavarok miatt olvas

elalvási zavarok esetén egy jó könyv segíthet elterelni a gondolatainkat…

Az elalvási zavarok okai

  1. Az elalvási zavarok mögött leggyakrabban a stressz, a szorongás áll, azaz amikor a nehézségek, gondok, gondolatok miatt nem tudunk elaludni. Nehéz, változásokkal teli élethelyzetekben nagyon kevés kivétellel mindenki rosszul alszik. Munkahely-váltás, válás, betegségek, költözés, gyász – csupa olyan élethelyzet, ahol a szorongás tüneteként megjelennek az alvászavarok. De mi van, ha az embernek nincsenek jelentős problémái és amellett nem alszik jól?

    Sok vezető jön hozzám, aki azt mondja, kutya baja, nincs különösebb gondja, ami foglalkoztatná tehát elvileg el kéne tudnia aludni. Sajnos a túlterheltség is okozhat elalvási zavarokat. Ha egész nap magas fordulatszámon pörgünk, a szervezet nem lesz képes padlófékkel megállni és álomba zuhanni. Ehelyett marad a forgolódás és az éjszakai agyalás.
  2. Az is lehet, hogy egész este a monitort (tabletet, asztali gépet, telefont) néztük. Ezek a kütyük kék fényt sugároznak magukból, ami szabad szemmel nem látható, viszont ténylegesen képes megzavarni a szervezet melatonintermelését és ébren tartani minket még jóval azután is, hogy kikapcsoltuk a számítógépet.
  3. Nagyon gyakran a partner az, aki zavaró módon van jelen, pl. mászkál, horkol, tabletet néz az ágyban – ezeket a zavaró körülményeket érdemes kiszűrni. Az egészséghez, az elegendő alváshoz mindannyiunknak joga van és a partnerünknek (gyereknek, házastársnak, nagyszülőnek stb.) kötelessége figyelembe vennie, hogy nyugodtan szeretnénk aludni. Ehhez persze kell egy jó beszélgetés és egy együttműködő hozzáállás, ami tapasztalataim szerint sok családban hiányzik.

Alvásszorongás, alváspara – amikor zavar az alvászavar

„Már görcsbe rándul a gyomrom, ha csak az alvásra gondolok.” „Fáradt vagyok, majd leragad a szemem, de mire az ágyamba érek, kipattannak a szemeim és nem tudok elaludni.” „Hiába próbálok elaludni, csak órákig forgolódom és jön az agyalás.”

alvástippek álmatlanság ellen - ingyenes letöltés

Nagyon gyakran éljük meg azt, hogy hiába vagyunk fáradtak, nem tudunk elaludni. Az alvástól, alvászavaroktól, elalvási nehézségektől való szorongás az álmatlanság következménye, ami 2-3 rossz éjszaka után már megjelenhet. Az alváspara (szakszóval alvásszorongás) egy teljesen természetes stresszreakció, ami ösztönösen beindul, amikor azt tapasztaljuk, hogy szeretnénk aludni, de nem tudunk. Nem könnyű, de meg lehet tanulni, hogyan kapcsoljuk ki a gondolatainkat. Igenis meg lehet tanulni az álmatlanság okozta stresszel bánni – csak ez sokszor nem a hagyományos relaxációs technikákkal érhető el. A relaxáció ellazítja ugyan a testet, a mentális túlműködést (agyalást, szorongást) azonban nem képes leállítani.

Az éjszakai agyalásról, alvásszorongásról két blogcikkemben is írtam már, itt nézz utána:

http://alvasguru.hu/almatlansag-es-ejszakai-agyalas-ebren-tarto-gondolatok/

http://alvasguru.hu/almatlansag-es-ejszakai-agyalas-2/

 

 

3 ok elalvási zavaroknál, amire nem gondoltál

A hagyományos okokon kívül érdemes feltenni magunknak a következő kérdéseket:

  • szedtem valamilyen gyógyszert nemrégiben?
  • elhagytam valamilyen gyógyszert nemrégiben?
  • biztos, hogy nem aludtam egész éjjel?

Fizikai tünetek az elalvási zavarok hátterében

Amikor éjjel egyáltalán nem alszunk, annak sokszor az áll a háttérben, hogy valamilyen kémiai szer, (pl. antibiotikum, amire érzékeny vagy, hogy csak egyet említsek) ébren tart. Ébren tarthat még a magas vérnyomás, az ingadozó vércukorszint, a fizikai fájdalmak, láz és sok egyéb fizikai tünet is.

Xanax, Frontin, Rivotril-elhagyás – ezt NE!

Nagyon gyakran találkozom olyan esetekkel, hogy az illető egyik napról a másikra abbahagyja az altató szedését. Hiába mondja az orvos azt, hogy a modern altatók nem okoznak függőséget, igenis hozzájuk lehet szokni és valódi elvonási tüneteket okoznak. Létezik a pszichológiai hozzászokás is, ami pontosan ugyanazt eredményezi, mint egy „rendes”, fizikai elvonási tünet: az altató hirtelen elhagyásakor nem jön álom a szemünkre.
Néhány altató / szorongásoldó esetében (pl. Rivotril, Frontin, Xanax) az elvonási tünetek nagyon súlyosak lehetnek, ezért nagyon fontos ezeknek a szereknek az óvatos elhagyása.

Felületes alvás

Inszomniások sokszor nagyon felületesen alszanak– de alszanak! Csak közben az agyuk éber, azaz nem „megy le” mélyalvásba, hanem megmarad az alvás első-második fázisában – ami szintén a felületes alvásra jellemző. Ilyenkor úgy érezzük, egy percet sem aludtunk éjjel. Ez egy hibás észelelés, bár tény, hogy a felületes alvás semmiképp sem pihentető. Szerencsére megfelelő alváshigiénével az alvás minőségén is lehet javítani…

 

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Comments

comments