Az alváshiány következményei – ez a legújabb

 

Ahogy öregszünk, úgy megyünk össze – töpörödött nénikék és apókák képe villanhat most elénk. Nemcsak mi magunk zsugorodunk – hanem az agyunk térfogata is. Ám aki keveset alszik – annak ez a folyamat drámaian felgyorsul, különösen a 60 év fölöttieknél.

„Az agy zsugorodásának mértéke több tényezőtől is függ” – írja Claire Sexton, az Oxford Egyetem kutatója. Azt már korábban is tudtuk, hogy ez összefügg a fizikai aktivitással, a koleszterinszinttel és a vérnyomással is. Most már azt is tudjuk, hogy az alvás is jelentős szerepet játszik az agy méretének csökkenésében.”

Rémisztő hírek: komoly összefüggés van az alváshiány és a zsugorodó agy között

Az alváshiány következményei:
ez már túl durva…

A tanulmányból (melyet múlt hét szerdán a Neurology szaklapban jelentettek meg) nem derül ki, hogy a kevés alvástól „megy össze” az agyunk, vagy fordítva, az alváshiányt az átlagosnál gyorsabban zsugorodó agy okozza.

(Csak megjegyzésképp: számtalan tanulmány igazolja, hogy a krónikus alváshiány és kialvatlanság jó eséllyel demenciát, alzheimert és emlékezetkiesést okoz. Tehát valószínűsíthető, hogy az ok-okzati összefüggés a következőképp értelmezhető: az alváshiány okozza az agy felgyorsult zsugorodását és nem fordítva. Viszont az is igaz, hogy a demencia, a Parkinson és az Alzheimer egyik tünete is a rossz alvás (mivel mindhárom esetben az agysejtek leépülése játszik szerepet.)

Hogyan jöttek rá minderre?

Sexton összesen 147, 20 és 87 év közötti egyént vizsgált meg, akik az alvási szokásaikról és az alvásuk minőségéről is kitöltöttek egy kérdőívet. 3-5 éven  keresztül vizsgálta a kísérleti alanyok agyát MRI készülékkel és a következő eredményre jutott: gyorsabb ütemű zsugorodást mutatott a frontális, parietális és temporális lebeny azoknál az alanyoknál, akik rosszul aludtak és tartósan kialvatlanok voltak. (A kísérleti alanyok 35 %-a számolt be ugyanis nehéz elalvásról, altatók szedéséről stb.)

Mit okoz az agy térfogatának zsugorodása?

Agyunk frontális lebenye felelős az ésszerű, megfontolt döntéshozatalért, az emóciókért és a mozgáskoordinációért, a parietális lebeny pedig az a terület, ahol a betűkből és szavakból értelmes gondolatok lesznek.

A temporális lebeny végzi az ismeretanyag elraktározását (ez alatt gyakorlatilag a hosszú távú memóriát kell érteni). Súlyos károsodása esetén az ember elveszti az iskolában megszerzett tudását, emlékeit.

Luis Ptacek neurológus szerint a jó alvás mára olyan húsba vágó téma, mint 40-50 éve a dohányzás volt. És valóban: jól aludni életbevágóan fontos. Fáradtan, kevés alvással, kedvetlenül nemcsak jól teljesíteni, hanem örülni, nevetni, szeretni sem tudunk.

Forrás: http://www.cnsc.hu/node/77 illetve http://www.huffingtonpost.com/2014/09/04/sleep-shrinking-brain_n_5739442.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063

Summary
Rémisztő hírek: alváshiány és elbutulás
Article Name
Rémisztő hírek: alváshiány és elbutulás
Description
Az alváshiány következménye: agyzsugor. A krónikus alváshiány és kialvatlanság jó eséllyel demenciát, alzheimert és emlékezetkiesést okoz. Mit tehetünk?
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments