Rivotril, Xanax, Frontin, Stilnox, Zolpidem – az elvonási tünetek enyhíthetők! Gyakori kérdések és válaszok

Miért olyan nehéz leszokni az altatókról/nyugtatókról? Hogyan lehet enyhíteni az elvonási tüneteket? Segítség a gyógyszer leszokásban!


1, Mi történik, ha csak úgy abbahagyom a Rivotril, Xanax, Frontin, Stilnox szedését?

Az történik, amit a legeslegjobb lenne elkerülni – nagyon erős elvonási tüneteid lehetnek abban az esetben, ha egyik napról a másikra kidobod a kukába a gyógyszeredet és többé nem veszel be egy szemet sem. Számíthatsz pánikrohamokra, erős izomgörcsökre, hányásra, hasmenésre, levetségre, depresszióra, idegességre (dührohamoktól kezdve pánikrohamokig), légszomjra  – megspékelve avval, hogy abszolút nem tudsz aludni. Ezért gyógyszert hirtelen abbahagyni szigorúan tilos!

Az altatók, nyugtatók elhagyása nehéz, de nem reménytelen!

2, Ha fokozatosan csökkentem a gyógyszeradagomat, mire számíthatok?

A leggyakoribb elvonási tünetek: izomfájdalom, elalvási nehézségek, alvászavarok, nyugtalanság, szorongás. Ez 1-100-ig skálán 1 és 110.000 is lehet, azaz még lassú csökkentés esetén is átélhetsz durva elvonási tüneteket. Valamint egyéni érzékenyésgtől is függ, de átélheted azt is, hogy egyáltalán nincsenek elvonási tüneteid. (Ilyenkor nagyon örülünk, de várunk pár napot, mert pl. a Rivotril esetében van, hogy 3-4 nap után jönnek ki az elvonási tüenetek, de olyat is láttam, hogy 1 hónap után jelenkteztek).
Legalább 100 elvonási tünet létezik, melyek mind abból erednek, hogy az idegrendszer reagál az altatók adagjának csökkenésére. Ezek az elvonási tünetek esetenként lehetnek nagyon furcsák: szédülés, kettős látás stb.

lehetséges elvonási tünetek listáját itt találod: Lista az elvonási tünetekről  Első lépések a leszokáshoz vezető úton

 

3, Van gyógyszer az elvonási tünetekre?

Van, egy másik nyugtató vagy szorongásoldó. Nem feltétlenül baj, ha az ember átmenetileg átszokik egy másik szerre, ha arról könnyebb leszokni. Azonban, ha túl óvatos vagy, csak kitolod vele a leszokás idejét.

4, Meddig tart a Rivotril, Xanax, Frontin, Stilnox leszokás időszaka?

Sajnos erre a kérdésre nincs igazán jó válasz. Abszolút tőled függ, hogy milyen tempóban csökkented, de tudnod kell, hogy a gyorsaság itt nem cél. Az általános javallat, hogy 3-4 hetes szakaszokban csökkents a bogyódon kicsit, míg el nem érsz a 0-hoz. Maximum 3 évig szokott tartani, min. 5-6 hónapig.

5, Néha úgy érzem, csökkennek az elvonási tüneteim, aztán ismét visszatérnek és nem haladok semerre.

Ez sajnos így van. Az elvonási tünetek (pl. alvászavarok vagy izomfájdalom) először alábbhagynak vagy teljesen eltűnnek, aztán visszatérnek, főleg az újabb adag gyógyszercsökkentéskor. Evvel számolni kell, de hidd el, eljön az az idő, amikor a tünetek teljesen el fognak múlni.

5+1, Éri maradandó károsodás az agyamat vagy az idegrendszeremet amiatt, hogy abbahagyom a gyógyszerszedést?

Nem. Az elvonási tünetek tulajdonképpen az agy receptorainak változására adott reakciók. Az agyadban az átviteli receptorokat befolyásolta a gyógyszered (mert nem tudtál magadtól megnyugodni vagy elaludni), a leszokással pedig ezeket a receptorokat arra “kényszeríted”, hogy visszatérjenek a normális működésbe. A tünetek maguk tehát előbb-utóbb teljesen elmúlnak és a szervezeted visszaáll a normális működéséhez.

Még egy bónusz: Mit tehetek a Rivotril, Xanax, Frontin, Stilnox elvonási tünetek enyhítéséért?

A benzodiazepin-megvonás időszakában egyet tehetsz: vársz. A várakozás szorongással, álmatlansággal és pánikrohamokkal tarkítva akár őrjítő is lehet, ezért érdemes mindent megtenni azért, hogy ebben a nehéz időszakban jobban legyünk.

1, Fordulj szakemberhez. Pszichológushoz például, aki megtanítja, hogy hogyan kezeld az eredeti bajodból (szorongás, pánikrohamok, szociális fóbia, kényszerbetegségek stb.) származó nehézségeket. Legjobb, ha ezzel kezded, még mielőtt elkezdenéd a leszokást.

Kivéve, ha alvászavarokról van szó. Az alvászavarokról a részleteket lásd lejjebb.

2,  Ne hagyd abba a hobbijaidat. Bármennyire is szorongsz, nemalszol, izzadsz stb., kényszerítsd magad, hogy találkozz barátokkal, eljárj edzeni stb. Mozogni persze a fizikai állapottól függően kell, de valamennyit kell mozogni. Ha otthon kuksolsz és a sebeidet nyalogatod, attól csak rosszabb lesz.

3, Nem baj, ha a legnehezebb időszakban nem dolgozol. Akár 4-6 hét szabadságra is elmehetsz annak érdekében, hogy aztán egész életedben gyógyszermentesen, jó minőségben, önbizalommal és lelkesedéssel telve éld az életed.

Nem tudok aludni. Mit csináljak?

Rivotril elhagyás esetében szokott akár 3-4 nap teljes nemalvás következni. Ez tilos! Ne várd meg, míg teljesen kimerül az idegrendszer. Azonnal menj el orvoshoz, aki felír altatót vagy bármit, amitől újra alszol.

Sokszor a pszichológusok, pszichiáterek nem értenek az alvászavarok kezeléséhez, mivel az alvászavarokat tünetként kezelik és nem is foglakoznak vele. Úgy gondolják, majd elmúlik, ha elmúlik az alapprobléma (ami szerintük sohasem az álmatlanság).

Ez óriási tévedés! Az alvászavarokat önmagukban, egyéb tünetektől függetlenül kell kezelni, mivel különlegesen fontosak. Ha rosszul alszol, nő a szorongás, nehezebben küzdesz meg a stresszel (és az elvonási tünetek nehézségeivel).
Tehát a pszichoterápiában elsődlegesen pont hogy az alvászavarokat kellene kezelni és csak azután minden mást. A jó alvás az alapja minden gyógyulásnak.

Először is ismerkedj meg az alváshigiénés szabályok alapjaival. Majd olvasd el az alább felsorolt blogbejegyzéseket.

 

http://alvasguru.hu/az-almatlansag-lelki-okai/

http://alvasguru.hu/altatok-szedese-igy-szedd-az-altatot-hogy-tenyleg-hasson/

http://alvasguru.hu/almatlansag-ahogy-en-latom/

Sok sikert!

Horváth Ágnes
alvástréner

Kérdésed van? Szeretnél jobban aludni? Segítségre van szükséged a leszokásban? Kérj egyéni tanácsadást itt:

Kérdésed van? Szeretnél jobban aludni? Segítségre van szükséged a leszokásban? Kérj egyéni tanácsadást itt: http://alvasguru.hu/szemelyes-tanacsadas/

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket , mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Comments

comments