Sportolni jó – de mi van, ha a sport nem hagy aludni?

Írtam már egyszer az sportról – csak jókat. Támpontot akartam adni annak, aki még nem döntötte el, belevágjon-e, annak, aki nem tudja, ugyan miért is lenne jó egy büdös konditeremben izzadni vagy 20 másik istennő testű démoni nő előtt bénázni kinyúlt pólóban és a szakadt tornacipőben.
Sportolni tényleg jó! Az, hogy egészséges is, az teljesen mellékes, csak azért , mert valami egészséges, még önmagában nem lelkesít, sőt!

almatlansag_sport

A sport viszont lelkesít! A mozgás maga sokaknál másodrendű dolog: inkább azért sportolnak, mert oda járnak a haverok is. Összejött az edzésen egy jó társaság, jókat bohóckodtok az öltözőben, utána még beszélgettek vagy megisztok valamit – mert a sport összehoz, társaságot ad! Ez a legfőbb előnye, emellet sokszor minden más eltörpül.
És itt jön a lényeg! Néha – a barátok miatt, vagy szülői tanácsra, esetleg “hagyományszeretetből”, mert már az általánosban is ezt tanácsolta a Gyuszi bá’ – előfordul, hogy olyan sportot választ valaki, ami nem hozzá illik. Annyira nem, hogy hiába egészséges a sport, lehet, hogy téged megbetegít. Ha máshogy nem is, esetleg úgy, hogy álmatlanul forgolódsz az ágyadban, hiába hajtottál és edzettél aznap.

Milyen a jó edzés?

 

Ha már választottál sportot magadnak, mégsem alszol jól, annak több oka lehet. Valami felspannolja az idegrendszeredet és nem hagy aludni. Ez lehet egy háttérben meghúzódó “probléma” (élethelyzet), pl. párkapcsolati válság vagy anyagi nehézségek – vagy éppen maga a sport az, ami nem hagy aludni.
Edzeni ugyanis úgy kell, hogy az kifárassza az embert, de ne okozzon stresszt. Ha valami túlságosan meghaladja az erődet, túl nagy kihívás, akkor az nem fog segíteni az ellazulásban. Épp ellenkező hatást érsz el vele.
Sokan eleve sokáig dolgoznak és még csak azután mennek le edzeni vagy kezdenek futni. Van, hogy este 9-10 körül jutnak el edzésre (és ezt a 0-24-ig nyitva tartó konditermek, edzőpályák még támogatják is – borsos belépő fejében). Egy dinamikus edzés után viszont a szervezetnek kell 3-4 óra, míg megnyugszik és elcsendesül. A sport ugyanis a hormonrendszerre, a sejtek anyagcseréjére is hat, nemcsak az izmokra. A sejtek pedig nem kikapcs-bekapcs gombbal működnek, a paraszimpatikus idegrendszernek kell egynéhány óra, míg “visszavonulót fúj” és megnyugszol.

Ezért a jó edzés:

 

– a szokásos elalvási időd előtt 4 órával véget ér
– utána kibírod egy könnyű vacsorával (ha túl megerőltető, farkaséhes leszel)
– megfelel a testalkatodnak
– fejleszt, egyre inkább kitolja a határaidat, de nem teljesíthetetlenül nehéz
– jól felépített, a gyakorlatok egymásra épülnek
– sokoldalú, minden izmodat megmozgatja, ezáltal ellazítja
– van benne nyújtás is (az izmok ellazulásához fontos)
– önbizalmat ad
– nem unalmas, a feladatok változatosak
– a társaiddal, akik oda járnak, jól érzed magad (ha nem, válassz másik edzőt vagy másik helyet)
Akinek van tapasztalata sport-témában, írja meg kommentben, hogy melyik az a sportág, amitől nagyot aludt vagy éppen nem aludt.
További alvástippekről ITT OLVASHATSZ!
Summary
Sportolok, mozgok eleget, mégsem tudok aludni. Mit tegyek?
Article Name
Sportolok, mozgok eleget, mégsem tudok aludni. Mit tegyek?
Description
Sportolni jó - de mi van, ha a sport nem hagy aludni? Ha már választottál magadnak sportágat, mégsem alszol jól, annak több oka lehet.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments