Alvászavarok télen. Van megoldás!

A medvék, mormoták, mogyórós pelék és az összes téli álmot alvó állat már rég az igazak hosszú álmát alussza és tavaszig föl sem kel. Az ő alvási szokásaikat nagyon is befolyásolja a hideg időjárás, míg az emberét nem. Vagy igen?

Bizony, a tél is erőteljesen hathat az emberek alvására, alvászavarokat és álmatlanságot okozva. Egy kis tudatossággal azonban könnyen ki lehet küszöbölni a téli időjárás okozta álmatlanságot, mindjárt el is árulom, hogyan. Előbb azonban nézzük meg, milyen tényezők befolyásolják télen az alvást.

–          hideg

–          száraz levegő

–          fényhiány

Az ember télen

A fény hiánya régen, még az ipari forradalom illetve a közvilágítás bevezetése előtt kifejezetten aluszékonnyá tette az embereket és állatokat egyaránt. A dolgos nyári és őszi hónapok alváshiányát télen lehetett bepótolni. Az emberek a világítás hiánya miatt 12-14 órát is aludtak, szabályos alváskúrát tartva. Ma azonban más a helyzet.

áltmatlanság tél

„Künn a világ sötét és világos,

benn a világ egyszerre világos is, sötét is.”

Weöres Sándor

A hideg miatt az emberek hajlamosak bent kuksolni, sokszor egy túlfűtött, sötét helységben. A mennyezeti világítás senkit se tévesszen meg. Míg a nap télen, egy borús-esős napon is 10.000 lux fényerővel világít, addig egy jól megvilágított irodában is csak 500 lux a fényerősség! Ez óriási különbség! Tehát  hiába a neonizzók sokasága feletted, ha ki sem dugod az orrod napközben, akkor egész nap derengő félhomályban éled az életed – még ha neked ez másként tűnik. Miért baj ez? Mert a mesterséges világítás (illetve a megfelelő erősségű fény hiánya) befolyásolja a melatonintermelést. A melatonin pedig az a hormon, ami az elálmosodás folyamatában részt vesz….

Hideg hálószoba vagy kazánház

A bent kuksolásnak van még egy nagy hátulütője: a nem megfelelő fűtés. Mindegy, hogy hideg vagy meleg (tehát kazánházat csinálsz-e a hálódból, mert fázós vagy avagy jégvermet, mert nem szereted feltekerni a fűtést), a levegő mindkét esetben száraz lesz. A száraz levegő pedig kiszárítja a nyálkahártyát, ami megfázáshoz, köhögéshez vagy éjszakai horkoláshoz vezethet. A náthás, bedugult orrú ember pedig hajlamos egész éjjel forgolódni, orrot fújni és küzdeni minden egyes levegővételért…

Ezen kívül az alvás során a test hőmérséklete lecsökken. Ha túl meleg van a hálószobádban, a testhőmérséklet a normális szinten marad, megzavarva evvel a test kényes egyensúlyát. A túl hideg úgyszintén: mindkét esetben az alvás zavart szenvedhet.

Maratoni tévézés és csipszorgia

A másik dolog, amire a hideg hajlamosít: a folytonos nassolás. Legyen az forró fahéjas kakaó egy hideg estén, forralt bor a barátokkal, süti a családnak – télen folyton eszünk. Már csak unaloműzőnek is süt a háziasszony egy jó kis süteményt a délutáni tévézéshez. (Ja, a maratoni tévézésekről hallgatok, mint a sír, és a csipszorgiákat, amik alatta folynak, hajajj, ezt már meg sem merem említeni!). Tehát az ember télen eszik. (Na és az állatok? Azok nem? Tévedés, az állatok nem esznek télen, kövér mormotákat késő ősszel láthatsz, közvetlenül a téli alvásuk előtt, majd tavaszra testük 2/3-ára soványodnak!)

Az alváshiány hizlal

Téli étkek

Éljenek a melegítő kaják! Zabkása, forró csoki és sütihegyek, legyetek üdvözölve a téli menün… Csak aztán éjszaka nehogy baj legyen…

A nehéz ételek (zsíros husi, vörös húsok, olajos ételek és olajos magvak) télen nagyon jól esnek, a cukortartalmú ételek is (fel sem sorolom, kapásból tudsz mondani százat), a magas szénhidráttartalmú ételek nemkülönben (rakott krumpli, zabkása, müzli, kesudió ropogtatnivalónak, pogácsák, batyuk és táskák, fokhagymás pirítós satöbbi, satöbbi). Sajnos ezek azonban minimum rossz álmokat, de inkább éjszakai felébredéshez vagy elalvási nehézségekhez vezethetnek.

Tévénéző izom

A hideg estéken megnézel egy filmet, vagy kettőt – és máris elment vele  a nap. Edzésre már nem marad idő, meg nincs is kedved ilyen hidegben menni sehova… A testnek azonban télen is mozgásra van szüksége, egyrészt, hogy a test is elfáradjon és pihenni akarjon, másrészt, mert a nap folyamán felgyülemlett feszültséget sporttal a legkönnyebb és a leghatásosabb levezetni.

Téli teendők

Még mielőtt pánikba esel, hogy most mindjárt azt fogom mondani, hogy tilos a nasi, az esti összebújások a tévé előtt és a farkasordító hidegbe zavarnálak ki futni 25 km-t, megnyugtatlak, hogy semmi ilyesmiről szó nincsen.

Amit tegyél: forró csokit, sütiket, nehéz ételeket ehetsz ebédre, esetleg uzsira, vacsorárara inkább valami meleg, de könnyű ételt javaslok (meleg saláták, levesek, sütőtök és cékla minden mennyiségben). Járj el edzeni: szerencsére már feltalálták a futópadot, számtalan edzőterem várja jobbnál-jobb edzésekkel a sportolni vágyókat. Egy jó kis hot jógához mit szólsz?

Fűtés. Ne legyen a hálószobád jégverem, de túl meleg sem: az ideális hálószoba hőmérséklete 18-20 C fok. Ha túl száraz a levegő (ezt a reggeli orrfolyásokból, köhögésekből, esetleg orrvérzésből rögtön fogod tudni), szerezz be egy jó párásító gépet, 10.000 Ft körüli összegért már nagyon jókat lehet kapni. A menőbb digitális példányok már azt is mutatják, sikerült-e a páratartalmat minimum 35%-osra feltornászni.

Fény. Minden nap sétálj, hétvégén pedig mozdulj ki. A téli erdő varázsáról idén se maradj le.

Ha pedig az álmatlanság nagyon zavar, tegyél ellene!
Ingyenesen letölthető tippek álmatlanság ellen ITT! 

 

Kellemes téli ejtőzést kíván:

Horváth Ágnes
alvástréner

Summary
Téli álom helyett téli álmatlanság?
Article Name
Téli álom helyett téli álmatlanság?
Description
A hideg és a tél is okozhat álmatlanságot? Sajnos igen, de ha pár dologra odafigyelsz, újra jó lesz az alvásod. Hasznos tippek téli alvászavarok ellen.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments