Megfigyelted már, hogy vasárnap este nehezebben megy az elalvás? Esetleg hogy nyugtalanabbul alszol?

Bizony, a tudomány is számon tartja a vasárnap esti alvászavarokat: szorongunk attól, hogy mennyi feladat vár ránk holnap, tépelődünk, hogy vajon nem felejtettünk-e el valamit, aggódunk, hogy mi lesz a munkahelyünkön és hogyan tudunk helyt állni. Egyszóval: ránk tör a hétfő előtti para. Amitől persze sokszor az alvás is zavart szenved, általában elalvási nehézségeket okozva. Ja, és azt mondtam már, hogy egyetlen hétvége alatt is előre tolódhat a biológiai órád?

7+1 alvástipp vasárnapi alvászavarokban szenvedőknek

Aroma Therapy

 

Így tolódik el a biológiai órád

A vasárnapi alvászavarok hátterében sokszor az a szimpla tény áll, hogy hétvégén pótoljuk be a hétköznap felhalmozódott alváshiányt. Azaz sokáig alszunk, később kelünk, később fekszünk. Ettől 2 nap alatt simán eltolódik az alvás-ébrenléti ciklusunk, amit vasárnap veszel először észre, amikor megint időben akarnál elaludni. Érdemes max 1 órával tovább aludni és ha szúnyókálnál még, akkor azt inkább ebéd után tedd szieszta címén. A biológiai óra rugalmas, ne feszítsd túl a határait azzal, hogy 10-11-ig alszol hétvégén, és hogy a netflixen még letolsz hajnali 1-ig 2 évadot a kedvenc sorozatodból.

Videó – jó alvási szokások hétvégén is!

Itt tudod megnézni, hogy mi okozza a belső óra eltolódását és hogyan tedd helyre az alvás-ébrenléti ritmusodat:

Előkészülés a munkahétre

– Vasárnap estére már ne csinálj programot! Ez az időszak legyen a lelki és gyakorlati felkészülés a munkás hétköznapokra. Készítsd ki a ruhádat, amit másnap fölveszel, csomagold be a másnapi ebéded. Csinálj meg mindent, hogy ne hétfő reggel kelljen emiatt rohanni.

Hétösszegző meditáció

– Csinálj egy hétösszegző “meditációt”: ülj le és gondolkodj el, mi történt veled a héten! Milyen jó élményeid voltak? Mire érdemes emlékezned? Mit csináltál volna másképp? Ítélkezés nélkül dédelgesd a heti emlékeidet – lezárva evvel a mögötted álló hetet, hogy a következő hetet “tiszta lappal” kezdhesd.

Tennivalók listája

To do lista: írd össze a jövő heti tennivalókat – és ahelyett, hogy ráparáznál, vegyél mély levegőket és a megvalósításon törd a fejed, a céljaidon, és ne azon, hogy milyen képzelt problémák fognak eléd kerülni. A hídon akkor tudunk átmenni, ha már odaértünk, emlékszel?

Not to do lista – ilyen is van!!!!

Azt azért hadd jegyezzem meg, hogy a túlterheltség simán okozhat kiégést és alvászavarokat. Ha hétvégén nem sikerült pihenned, ha hétvégén is dolgoztál és amúgy is vállalhatatlanul sok dolgod van, akkor ez bizony meg fog látszani az alvásodon is. Teendő? Pihenni, feltöltődni gyerek és hétvégi e-mailezés nélkül, átgondolni a prioritásaidat, lelassulni mindfulness meditációval vagy coachhoz menni. Röviden. Többet a kiégés okozta alvászavarokról itt olvashatsz: Kiégés és alvászavarok.

Paranapló

Ha van naplód: vasárnap esténként feltétlenül használd! Sokkal könnyebb feldolgozni a gondokat, elhagyni őket egy időre, ha konkrétan leírod őket egy papírra. Azártal, hogy összegzed a hét eseményeit, letisztulnak a gondolataid, érzéseid is a dolgokkal kapcsolatban. Könnyebb így letenni a problémákat, ha azok ott pihenhetnek a papíron. Ezáltal a naplódban lesznek, és nem viszed magaddal őket az ágyadba.

Határidőnapló

Van határidőnaplód? Írd meg a teendőidet vasárnap délután! Tehát ne este, az este lazulásra való, nem komoly tervezgetésre. Rendszerezd a feladataidat – és a hétfőt ne a legpörgősebb napnak tervezd! Legyen a hétfő átmenet a hétvége és a dolgos hétköznapok között. Miért is hajtanád túl magad épp a munkahét legelső napján, ha nem muszáj? Elvégre a feladataidat, intéznivalóidat Te határozod meg, senki más. Legyél önmagad kíméletes és megértő főnöke!

Vasárnap esti chill out

Kényeztesd magad, hiszen még hétvége van! A hétfőre gondolni tilos! Ne hozd be a hétfői, keddi, szerdai gondokat stb. be a vasárnap este nyugalmába és zavartalanságába. Elvégre a feladataidat már vasárnap délután rendszerezted, és nem késő estére hagytad, ugye? Rajtad múlik!

 

alvászavar ellen lábvíz

 

Gyönyörű vasárnap estét kívánok mindenkinek!

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Summary
Vasárnapi alvászavarok?
Article Name
Vasárnapi alvászavarok?
Description
A tudomány is számon tartja a vasárnapi alvászavarokat: kiégés, túlterheltség, és rossz alvási szokások. 7+1 videós tipp vasárnapi alvászavarok ellen
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Comments

comments