Személyes történet az alvási apnoéról

Volt már szó az alvási apnoéról.
Az alvási apnoé az alvászavarok egyik legfurább és legtitokzatosabb válfaja, ugyanis maga az illető nem mindig veszi észre. A tünetei sem mindig jelentkeznek egyből, ezért sokáig rejtve marad – kivéve, ha az asszony panaszkodik, hogy frászt kap tőled, mert minden éjjel olyan érzése van, hogy olyan röffentve horkantasz, mint egy vadmalacka.

Rájön a frász

Míg te azt hiszed, hogy édesdeden alszol, addig a hálótársad halálra rémül, ha néha éjjelnete arra ébred, hogy már hosszú-hosszú idő óta nem veszel levegőt. És igazat mond, ugyanis maga a betegség abból áll, hogy éjjelente gyakran kimarad a légzés. Na nem órákra – 30-40 másodpercre, ami a garat izmaival áll összefüggésben (a garat izmai meg az idegrendszerrel), de ez a pár másodperc épp elég ahhoz, hogy a szervezeted elsőfokú vészreakciókat indítson el, felvigye az égbe a vérnyomásod valamint a vércukorszinted és stresszhormonok közbeiktatásával riadót fúj, hogy most aztán életveszély van. Mert az van.
Namost ha szegény kis tested ezt éjszakánként 50-szer, 100-szor átéli (mármint hogy életveszélyben van és küzdeni kell a túlélésért), az nagyon erősen kihat a nappalaidra is. Fáradt leszel, kialvatlan, pedig azt hiszed, hogy átaludtad az éjszakát, koncentrációs nehézségeid lesznek és előbb-utóbb komoly keringési zavaraid is, mivel a légzéskimaradás okozta fuldoklást erős szívdobogás kíséri.
alvási apnoé, kóros horkolás, éjszakai légzéskimaradás

nappali fáradtság – lehet, hogy horkolsz?

Alvási apnoé testközelből

Hogy pontosabb képet kapjál, milyen is az alvási apnoé annak, aki átéli illetve mit lehet ellene tenni, álljon itt egy rövid beszámoló:

Megérte

“Igazából nem én vettem észre a magas vérnyomást, hanem a doki, aki elküldött alvásvizsgálatra. Na az egy elég hülye dolog, merthogy úgy körbetekernek mindenféle dróttal, hogy nem igazán lehet aludni. Adott egy doboz a hasadon, ami mindent rögzít (az agyad elektromos hullámait, hogy melyik alvásfázisban vagy éppen, mennyi a vérnyomásod stb) (a szerk.). Ebből a dobozból futnak ki a drótok tappancsokkal, amik szerte szét a testedre tapadnak. Bedrótoztak, és így mentem haza. A taxisofőr csak nézett, de nem merte megkérdezni, mi az. Nem aludtam a cucctól egész éjjel, persze azért talán egy órára elaludhattam, mert ez elég volt ahhoz hogy eredményt mutasson a gép: átlagosan 3 percentehagyom abba a légzést. Ekkor a vérem oxigéntartalma lecsökken, ezért aztán felhorkantok iszonyatosan. 🙂 Ja, és állati magas a vérnyomásom, ami lehet ettől is és genetikailag is öröklődhetett. Nem tudni, de van rá gyógyszer, 2 is. Este és reggel. És akkor szólt a doki, hogy lehet, hogy CPAP kéne. Felírt egyet, elmentem ugyanoda, ahol a vizsgálatot végezték, es bemutatták a CPAP-t. Ott ültem többedmagammal egy előadáson, olyanokkal, akiknek hasonló problémájuk van. Megkaptam a gépet. Kb. 2 hónap alatt szoktam hozzá. Ez a kütyü tulajdonképp egy doboz, ami melletted van és amiből egy cső jön ki. A végén egy maszk van, ezt teszed az arcodra. Hátulról pántokkal fogja a fejed, a test persze tiltakozik ellene, nem egy természetes dolog. De az agyad az érzi, hogy jó, és a test ellen beszél: hagyd magadon, ne vedd le! Nálam ez a két dolog vívott egymással 2 hónapon át, amikoris megszoktam, szép lassan, fokozatosan. És egyszer csak jó lett! Nem voltam fáradt másnap, jobban tudtam koncentrálni a munkában, jobban éreztem magam. Megérte átküzdeni magam a kezdeti nehézségeken. Ma, 3 év után minden nap a CPAP-val alszom, külföldre is viszem, még 1-2 napra is. Hozzám nőtt.”

Mi az az alvási apnoé?

Külső megfigyelő annyit tapasztal rajtad, hogy alvás közben légzésed elakad, néha több, mint 1 percig nem veszel levegőt, majd egy hatalmas horkantással levegő után kapkodsz. Mindezek után békésen alszol tovább és ezekre a mini-felébredésekre (amit gyakorlatilag  a légszomj okoz) egyáltalán nem emlékszel. Sajnos ilyen felébredésekből, vagyis légzéselakadásból óránként akár 110 ilyen szünet is lehet, ami rendkívül sok.

Reggel pedig leverten, álmosan ébredsz, sokszor fejfájásra és koncentrációs nehézségekre panaszkodsz.

2022-es megjegyzés: többek között a Snore Lab ingyenes applikációval is fel tudod venni a horkolásod, és vissza is tudod hallgatni. Az app visszahallgatás során oda ugrik, ahol erősebb zajokat érzékelt, így 1-2 perc alatt belehallgathatsz a hangosabb horkantásaidba (ha vannak ilyenek).

Miért lehet nagyon veszélyes az alvási apnoé?

Azért, mert csak annyit veszel észre belőle, hogy napközben álmos és fáradt vagy. Minél fáradtabb vagy, annál többet alszol, vagyis annál gyakrabban kell légszomjat átélni a szervezetednek. Az alvás alatti oxigénhiányra  a szervezeted riadót fúj, szíved elkezd zakatolni, a vérnyomásod felpörög és stresszhormonokat választ ki a szervezet magából, egyszerűen azért, hogy felébressze a szervezetet. Ez hosszú távon kikészíti a szívet valamint a teljes keringési rendszert. Te viszont, minderről sokáig mit sem tudván, elintézed az egészet avval, hogy „kicsit horkolok”.

A kezeletlen alvási apnoéban szenvedő betegek száma nagyon magas, a szélütések mintegy 30%-át nem regisztrált alvási apnoé okozza!

Az alvási apnoé kezelése

Az alvási apnoét minden esetben szakorvosnak kell kezelnie. Bármelyik alváslaboratórium foglalkozik a horkolással és a vele járó betegségekkel. Menj el az egyikbe és tölts el ott egy éjszakát. Ekkor megállapítják, hogy van-e légzéskimaradásod éjjel és ha igen, hány alkalommal. A légzéskimaradás súlyosságától illetve a gégészeti vizsgálatoktól függően (nyugi, mindkét vizsgálat fájdalommentes) határozzák meg a terápiát, mely lehet gyógyszer, egy egyszerű, kisebb műtét vagy CPAP terápia. Tudatosítsd, hogy mindez a te érdekedben történik egyszerűen azért, hogy a szervezeted éjszaka is oxigénhez jusson és kipihenten tudd kezdeni a napot.

Summary
Alvási apnoé: Lehet, hogy ezért vagy folyton fáradt?
Article Name
Alvási apnoé: Lehet, hogy ezért vagy folyton fáradt?
Description
Személyes történet az alvási apnoéról, a CPAP kezelésről és a kóros horkolásról.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Várj! Érdekel egy ingyenes, Mini Alvástréning?

Alvástippek + 10 napos alvásjavító tanfolyam



Sikeresen feliratkoztál! A 10 alvástippet e-mailen küldjük ki. Ha nem találod, a SPAM ill. a Promóciók között is nézd meg!

Pin It on Pinterest