Leszokás az altatókról: alapozó lépések

Mik az első lépések, ha el akarjuk az altatót (bezodiazepineket) hagyni? A altatókról le lehet szokni – nem mindegy azonban, hogyan kezdünk hozzá. A hirtelen elhagyás nem mindig jó ötlet – sőt, sokszor csak ront a helyzeten, növeli a függőségünket és a hitünket, hogy egyszer mi is jól (altató nélkül) fogunk aludni. Az altató-leszokást tehát érdemes jól átgondolni és kialakítani a saját stratégiánkat. Miket érdemes átgondolni és mik a benzodiazepin leszokás első lépései?

Mindegy hogy Frontin, Seduxen, Zolsana vagy Rivotril.

A benzodiazepinek (Frontin, Xanax, Rivotril stb.) és a legújabb Z-szerek (Zolpiden, Zopigen, Zolsana, Sanval stb.) szedése káros, rossz alvásminőséget biztosít, hosszú távon még maguk a gyógyszergyártó cégek sem javasolják az altatók szedését.

De akkor miért szedik annyian?

Nem, nem azért, mert sokaknak ez kényelmesebb vagy szeretnek gyógyszer szedni. Nem azért, mert akaratgyengék, kicsi az önuralmuk vagy nem fontos számukra az egészség.

Az igazi válasz az, hogy a benzodiazepinekre nagyon könnyű rászokni és egyáltalán nem könnyű leszokni róluk. Olyannyira nem, hogy Angliában több mint 30 éve működik a benzodiazepinekről leszoktató klinika, számtalan önsegítő könyv és támogató csoport létezik szerte a világban a benzodiazepint elhagyni vágyóknak.

Ebben a blogbejegyzésben arról írnék egy hosszabbat, hogy mik az altatók elhagyásának alapvető lépései.

1, Szedd rendesen!

Talán meglepő, hogy ezt mondom, de akkor fogod tudni elhagyni az altatókat, ha megtaláltad a megfelelő hatóanyagot és a megfelelő dózist, amivel ki tudod pihenni magad.
A legtöbben úgy jönnek hozzám egyéni tanácsadásra, hogy kimerültek, kétségbe vannak esve, mert több altató szedése is rossz alvásminőséget biztosít és 4-6 órát tudnak aludni altatók szedése mellett is.

Aki rendszeresen négy órákat alszik, az nem fog tudni leszokni az altatókról.

Az első lépés tehát az alvás stabilizálása, amihez sokszor arra van szükség, hogy kikerülj a toleranciából, találj egy olyan hatóanyagot, amivel stabilizálhatod az alvásod és kipihenten nagyobb tisztánlátással és egy erős elhatározással tudsz belevágni az elhagyás folyamatába, ami komoly tervezést igényel.
További információk: Így szedd az altatót, hogy tényleg hasson

2, Informálódj!

– Pontosan mit okoz az altatók hosszú távú szedése?
– Milyen gyorsan épül fel az agy és az idegrendszer?
– Mit jelent a tolerancia (hozzászokást) és mit kell kezdeni vele?
– Milyen módokon mikor és milyen tempóban fogom tudni az altatót elhagyni- figyelembe véve a családi helyzetemet, életkörülményeimet, egyéb fizikai és mentális betegségeket, az életem eseményeit (jelentős családi vagy munkahelyi események, nyaralás, műtétek) és a szokásaimat?

Ezekre a kérdésekre tiszta egyértelmű és pontos válaszokat kell tudni adnod ahhoz, hogy bölcs döntést tudj hozni arról, itt van-e az ideje a leszokásnak, szükséged van e benne segítségre, mikor kezdd el és milyen tempóban hagyd el az altatót.

3, Tervezd meg!

Arról biztosan több helyen olvastál, hogy az altatók hirtelen elhagyása nem javasolt. Ez nem véletlen. Sokan egy hirtelen elhatározással elhagyják az altatót és sikerül is nekik.

Klinikai tapasztalat azonban, hogy sokaknál a hirtelen elhagyás azt eredményez, hogy…

A, pár nap kínlódás után vissza kellett térned az altató szedéséhez és megerősödik az a (téves) hited, hogy altató nélkül nem tudsz aludni.
B, még magasabb dózisra van szükség ahhoz, hogy visszanyugtasd a kimerült és megzavart idegrendszered

Az altató elhagyását tehát meg kell tervezni. Tudni kell, hogy:

  • milyen hatóanyagnál milyen elvonási tünetekre számíthatunk
  • és hogyan tudjuk minimalizálni ezeket a tüneteket.
  • Tájékozódni kell tehát, hogy rövid vagy hosszú felezési altatóra altatót szedsz
  • illetve, hogy milyen módokon milyen stratégia alkalmazásával fogod fokozatosan csökkenteni az altatót.

Láthatod, hogy csak az alapvető stratégiai lépésekről beszéltünk és mégis már 3815 karaktert leírtam.

Segítség az altató-leszokásban

Számtalan blogbejegyzést írtam a témában. Ha érdekel az altató elhagyása, ha szeretnél tisztán tiszta tudattal bátran élni és szeretnél végre jó minőségben aludni, kipihenten ébredni, akkor kezdj el tájékozódni a témában.

További információk az altató elhagyásához:

 

Horváth Ágnes
alvástrésner, mindfulness oktató

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok Alvástréningeket , mindfulness alapú tanfolyamokat. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. Egy 5 hetes, gyors és hatékony alvásjavító programmal segítem az álmatlanságban szenvedőket megtanulni gyógyszerek nélkül jól aludni. 

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját és a gyógyszermentes, pihentető alvás jelentőségét 

Summary
Benzodiazepin leszokás Frontin, Rivotril, Zolpidem, Zolsana
Article Name
Benzodiazepin leszokás Frontin, Rivotril, Zolpidem, Zolsana
Description
Mik az első lépések, ha el akarjuk az altatót (bezodiazepineket) hagyni? Miket érdemes átgondolni a benzodiazepin leszokás kapcsán? Részletes leírás, hogyan tervezd meg az altatókról, szorongásoldókról való leszokást, benne rengeteg hasznos link.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Várj! Érdekel egy ingyenes, Mini Alvástréning?

Ingyenesen letölthető alvástippek + e-mail tanfolyam, amivel már MA jobban fogsz tudni aludni.

N Mi az, ami fenntartja az álmatlanságot?
N Mit tegyél és mit NE tegyél, hogy megjavítsd az alvásod?
N Az alvásmedicina 10 legfontosabb szabálya



Sikeresen feliratkoztál!

Pin It on Pinterest