Gyógyszerek, altatók

 

Hogyan működik a szervezeted?

Út az elalvás felé avagy hogyan álmosodunk el?

Ha te is álmatlanságban szenvedsz, nem árt tudnod, hogyan működik a szervezeted és hogyan néz ki az elálmosodás folyamata egy biológus szemszögéből. Tehát: az elálmosodást (nevezhetjük alváskésztetésnek is) két tényező befolyásolja, az egyik a biológiai óra, amit cirkadián ritmusnak is neveznek.

[ LE AKARSZ SZOKNI AZ ALTATÓRÓL? GÖRGESS LEJJEBB A LEÍRÁSÉRT! ]

Minden magasabb szintű szervezetnek van egy belső, biológiai órája. Ez egy fiziológiai időmérő, mely napfénytől, időjárástól, a reggeli kávé illatától függetlenül érzékeli az időt és szabályozza a szervezet működését. Ez az óra „tart ébren” minket nappal és álmosít el nagyjából ugyanabban az időben, ha elég rendszeres életmódot folytatunk Ez az óra az oka annak is, hogy teljesítményünk a nap folyamán eltér – próbálj csak meg egy nehéz matekpéldát megoldani mondjuk egy órakor és délután 5-kor.

Furcsa módon nemcsak a szervezet egészének van biológiai órája, hanem minden egyes sejtnek, sőt, a szerveknek is, külön-külön. Ez az óra szabályozza aktivitásunkat és elalvásunkat is.

Belső óránk tehát egy bizonyos időpontban „jelez” a szervezetnek, mire az aktivitást gátló anyagokat bocsát ki magából, melyre az összes szerv, a keringési és az emésztési rendszer is reagál és csökkenteni kezdi aktivitását – feltéve, ha nem dolgozol ellene egy hatalmas adag vacsorával vagy éjszakai tépelődéssel.

 

Van azonban még egy faktor, ami hatással van az alvásra, éspedig: minél hosszabb ideig voltunk ébren, annál fáradtabbnak érezzük magunkat. Tehát a felkeléstől a lefekvésig eltelt idő is szerepet játszik az elálmosodás folyamatában. Többek között ezért ne csodálkozz azon, hogy még éjfélkor sem vagy fáradt, ha egyébként délben keltél… Szervezetünk ugyanis nagyjából 8 óra alvásra és 18 óra ébrenlétre van berendezkedve…

Hogyan működnek az altatók?

Amennyiben valaki alvászavarban vagy tartós álmatlanságban szenved, ez a folyamat sajnos nem működik magától. A tartós stressz miatt például a stresszhormonok arra késztetik a szervezetet, hogy maradjon készenlétben, éber legyen, a tudatod pedig őrülten dolgozni kezd és minden erejével a megoldásokat kezdi keresni a fennálló problémára. Még akkor is ezt teszi, ha te történetesen az ellenkezőjét akarod: vagyis aludni egy jót.

A modern altatók, azaz a benzodiazepinek és a nem-benzodiazepinek, a szervezet „abnormális” éjszakai aktivitását hivatottak befolyásolni, mégpedig oly módon, hogy próbálják rávenni a szervezetet, hogy „akarata ellenére” bocsásson ki nyugalmi, tehát az elalvást segítő hormonokat. Ennek hatására a szervezetedben ugyanaz történik, mint a normál elálmosodáskor: lelassítja működését, csökkenti a testhőmérsékletet, a vérnyomást, az emésztés is lelassul.

Vagy mégsem?

Az altatók hatása az alvásra

Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy a helyzet mégsem ilyen rózsás. Amit a szervezeted magától tud, vagyis az alvás csodáját, egy gyógyszer nem tudja tökéletesen megismételni.

Az altatók hatására bekövetkezett alvás ugyanis töredezetté válik (alvásfragmentáció). Mit jelent ez a gyakorlatban? Azt jelenti, hogy mind a mélyalvás, mind pedig az alvás REM-fázisainak hossza csökken. Tehát az alvás éppen a gyógyító jellegét veszíti el, mivel az altatók hatására az éjszaka során mind a testi, mind a lelki regenerálódás ideje csökken illetve zavart szenved. (Jó tudni: az alvás valójában nem pihenés, hanem egy nagyon is aktív folyamat. A REM-fázis alatt dolgozza fel agyunk a nap során őt ért információkat, a mélyalvás során pedig „szinte valamennyi szervünkben regenerálódási, növekedési és megújulási szakasz veszi kezdetét”. (Peter Spork, Életadó alvás, Atheneum Kiadó, 2008)

És ez még nem minden: az altatóknak mellékhatásai is vannak:

  • memóriazavarok
  • tartós szedésnél demencia
  • emlékezet-kiesés
  • szédülés
  • lelassult reakciók
  • fokozott balesetveszély

További mellékhatások, paradox reakciók:

  • depresszió
  • nyugtalanság, idegesség
  • szorongás
  • álmatlanság (na erre varrjál gombot!)
  • agresszió, dührohamok, extrém érzelmi reakciók
  • hiperaktivitás
  • hiperérzékenység

Altató-leszokás: a megszabadulás rögös útja

Az altatók szedése esetében fennáll a veszély, hogy az ember hozzászokik és egyre nagyobb adagra van a szervezetnek szüksége ahhoz, hogy a kívánt hatást elérje.

FONTOS: Akkor is hozzászokásról beszélünk, ha tudod tartani a napi 1 vagy 2 szem altatót, tehát avval jól alszol, de néha, egy-egy nehezebb nap után 2, 3 vagy 4 szemre van szükséged ahhoz, hogy el tudj aludni.

Gyakran az emberek ekkor (3-4-5 szem altató szedése esetén vagy 1-2 szem altató + alkohol) szembesülnek avval, hogy rászoktak a gyógyszerre. Vagyis függővé váltak. Természetes reakció, hogy az ember, ilyenkor önmagától elborzadva azonnal abba akarja hagyni és aznap este nem vesz be egy szem altatót sem. Ha hosszú ideig (sok héten át, hónapokig vagy évekig) szedtél altatód és hirtelen abbahagyod, nagyon erős elvonási tünetekre számíthatsz. Ezek a tünetek akkor is jelentkeznek, ha az altatód adagját fokozatosan csökkented.

Az elvonási tünetekről ITT OLVASHATSZ részletesen.

Xanax Frontin elhagyás Xanax leszokás Frontin leszokás

KATTINTS A KÉPRE A LESZOKÁS-TIPPEKÉRT!

A tüneteket tudod enyhíteni, léteznek nyugtató technikák, amivel a szorongást, a pánikrohamokat szinte azonnal csillapítani tudod. Van olyan étrend, ami csökkenti a puffadás kellemetlen tüneteit (a puffadás, gyomorpanaszok is az elvonási tünetekhez tartozhatnak).. Tehát a tüneteket kikerülni valószínűleg nem tudod, de tudok neked segíteni abban, hogy hogyan csökkentsd vagy tedd kibírhatóvá a hatásukat

Alvástréning a gyógyszermentes, természetes alvásért!

Katt ide a részletekért: https://alvasguru.hu/alvastrening-3-0-almatlansag-kezelese-termeszetes-modon/

 

 

 

Várj! Érdekel egy ingyenes, Mini Alvástréning?

Alvástippek + 10 napos alvásjavító tanfolyam



Sikeresen feliratkoztál! A 10 alvástippet e-mailen küldjük ki. Ha nem találod, a SPAM ill. a Promóciók között is nézd meg!

Pin It on Pinterest