Hogy jobban élj, hogy jobban aludjál

 

Közhely vagy sem, csomó triviális dolog van, amit megtehetnénk önmagunkért (és a jó alvásért), de valahogy mégsem tesszük. Miért nem? Erre sokszoer mi magunk sem tudjuk a választ. Szolgáljon ez a bejegyzés emlékeztetőnek arra, hogy többet törődjünk a lelki és testi egészségünkkel.

1, Ébredj fel!

 

Mi lenne, ha a világot életedben először látnád? Inspirálónak, színesnek, illatosnak, izgalmasnak, gyönyörűnek látnád! Egész nap az izgatott felfedezés mámorában úsznál – és szagolnál, tapogatnál, érintenél, hallgatóznál.
Mert ettől gyönyörű a világ – ha az érzékeiddel ragadod meg. Ne süppedj bele a lusta megszokásaidba. Merülj el néha az érzéki örömök birodalmában, érezd a bőrödön a napsütést (a téli napsütés is napsütés, ezt nem elfelejteni), a szauna forróságát, szopogass el egy kocka csokit úgy, mint aki először eszik csokoládét, ülj be egy pezsgőfürdőbe és ne csinálj mást, csak figyelj: mit érzel?

 

 

Álmatlanság kezelésére a túrázás a legjobb!

Álmatlanság kezelésére a túrázás a legjobb!

2, Engedj el olyan dolgokat, amiket nem tudsz kontrollálni!

 

Kezdhetnénk mindjárt az alvással: bárhogy próbálkozol, az elalvás vagy magától történik, vagy sehogy. Nem lehet kierőszakolni. De gondolhatunk itt más dolgokra is: a hosszú sorra a postán, a kollégáid viselkedésére, a politikára (amit négyévente egyszer kontrollálsz), vagy ha az étteremben pont most fogyott el a kedvenc menüd.
Végy egy mély lélegzetet inkább, fújd ki lassan – és engedd el. Bármi legyen is az, engedd el! A dühöd, haragod, frusztrációd Téged mérgez elsősorban. És másokat. Tedd le, a dolgok akkor is bekövetkeznek, ha tele vagy miattuk aggódással és haraggal – és akkor is, ha nem. Melyiket választod legközelebb?

 

3, Tölts több időt egyedül!

Az álmatlanság legjobb táptalaja az, ha folyton rohanunk – és ha szabadidőnkben nem önmagunkat gondozzuk, hanem más, „hasznos” vagy „szórakoztató” hobbink van, a tévézéstől kezdve a társasjátékokig. Mi a baj a társasjátékkal vagy a tévével? Semmi. Csak éppen fogalmad sincs közben, ki is vagy Te, mit gondolsz, mit érzel.
Szeretteinkkel, sőt, még vadidegenekkel is, olyan sokat törődünk! Olyan sokat gondolunk rájuk, beszélünk róluk – és olyan sok mindenről mondunk le miattuk! Ideje jóban lenni avval a személlyel, aki a legfontosabb kell, hogy legyen számodra a világon: önmagaddal. Írj naplót, meditálj, tegyél nagy sétákat – kettesben önmagaddal. És kerülj kapcsolatba avval, amiről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Mik a legmélyebb vágyaid? Miről álmodsz? Ki vagy Te éppen most?

 

4, Kezdj el jógázni!

 

A jóga az a sport, amit akárki űzhet – más nem kell hozzá, csak egy jógamatrac. Már a youtube-on is teljes sorozatok ingyenesen is elérhetők, tehát még jógaórákra sem kell járnod, ha nem akarsz. Miért jó a jóga?
Azért, mert valójában nem is sport – hanem ösvény önmagadhoz, a tested megismeréséhez. Nem kell hozzá hajlékonynak lenned – ha el sem kezdesz nyújtani, nem is leszel az soha. Nem kell hozzá soványnak, fittnek, sportosnak lenned.
Mit szólnál ahhoz, hogy aki jógázik, az átlagosan 40 perccel alszik többet és 20 perccel hamarabb alszik el, mint egy átlagos ember? Ha azt mondanám, hogy a jóga az a sport, ami a leginkább megmozgatja az izmokat, ezáltal táplálja az ízületeket, elmulasztja a gerincfájdalmakat és egyensúlyba hozza az idegrendszert, ugye nem mondanál nemet?

 

5, Ne legyél olyan szigorú önmagaddal!

 

Mondani könnyű, megvalósítani már sokkal nehezebb. Olyan kultúrában nőttünk fel, ahol a hibák elkövetéséért büntetés járt, ahol folyton másoknak kellett megfelelnünk és senki sem kérdezte, mi lenne jó NEKÜNK, mit érzünk, hogyan gondolkodunk MI a világról. Ehelyett meg kellett tanulnunk, hogy hogyan gondolkodnak MÁSOK (lásd. bármely tantárgy a magyar irodalomtól kezdve a fizikáig), mit éreznek MÁSOK, ha nem megfelelően, nem nekik tetszően viselkedünk („Anyuka szomorú lesz, ha nem eszed meg a reggelidet”), és kőkemény bünti járt minden egyes vétségért, ha nem alkalmazkodtál TÖKÉLETESEN a szabályokhoz.
Most, hogy kikerültél az iskolapadról, jórészt Te pontozod önmagad.

Álmatlan embereknél nagyon gyakori, hogy az álmatlan óráikban, éjjel vagy hajnalban, ostorozzák önmagukat. Ha másért nem, hát azért, mert már megint nem tudnak aludni.
Mi lenne, ha egyszer nem járna mínuszpont azért, mert nem azt mondtad, ami abban a helyzetben „illett volna”? Ha nem mondanád magadnak folyton, hogy kövér, buta, béna vagy, hogy mindent elszúrsz, hogy nem vagy elég jó, nem keresel elég pénzt és még mindig nem voltál képes összeszedni a bátorságod? A gyengédség ott kezdődik, hogy ezeket a lehúzó, ítélkező szavakat nem mondod ki, sem magadban, sem hangosan. Épp elég a kritikus hang a világban, ki lesz Hozzád kedves, ha Te sem vagy az Önmagadhoz?

 

6, Bízz magadban!

 

Életünk során rengeteg hibát elkövetünk, szinte minden napra jut egy. De fejlődünk, a hibáinkból tanulunk. Sok ilyen „hiba” nem történik meg, ha hallgatnánk a belső hangra, ami folyamatosan, igaz, halkan, de beszél hozzánk.
Írd le a gyengeségeidet! Amiket csúnyán elszúrtál. Amikben nem vagy jó. Amikre azt hiszed, képtelen vagy megtenni. Vajon ha minden egyes nap arra törekednél, hogy egy kicsit bátrabb, szókimondóbb, háziasabb vagy sportosabb lennél, hogyan tekintenél Önmagadra? Mi lenne, ha nem ostoroznád önmagad, ha mégsem sikerül? Ha másnap újra megpróbálnád? Jobban bíznál magadban, mint így, ha meg sem próbálod?

 

7, Áldozz több időt szeretteidre!

 

Ez látszólag ellentmond annak, amit a 3-as pontban írtam. „Most akkor magammal töltsek el több időt, vagy a családommal?” A válasz: is-is. Egy hétbe simán belefér, hogy csinálsz egy egyedül levős, sétálós estét, beülsz egy kávézóba és csak úgy bámulod az embereket (Mit esznek, mit csinálnak? Miről beszélgetnek? És Velem mi történt ma? Mi foglalkoztat? Mi miatt aggódom?). A hét többi napján pedig családozol és barátnőzöl, vagy sörözöl, sportolsz a haverokkal.
A legtöbb ember, halála óráiban, leginkább azt bánja, hogy túl sokat dolgozott, ezért nem maradt ideje szórakozni és a barátaival, szeretteivel együtt lenni.
Vajon melyik nap után feküdnél le elégedettebben: egy munkával töltött, pörgős, üzleti találkozókkal és kötelességekkel teletűzdelt nap után? Vagy egy olyan nap után, amelyben helyet és időt csináltál egy jó beszélgetésnek, egy sétának, egy kis lazulásnak?

 

Amit tenni kell önmagadért, nem sok. Mégis, ha nem figyelünk eléggé, a sok tennivaló, hétköznapi csip-csup problémák magukba szippantanak minket! Egy nap arra ébredsz, hogy semmi sem maradt a húszas éveidből – sitty-sutty harmincas lettél. Vagy negyvenes. Úgy múlik el az életünk, hogy nem is csináltunk igazán semmit – csak mentünk a kötelességeink után. 
Mi lenne, ha a fenti hét pontból minden nap csak egyet gyakorolnál? Mi lenne, ha félretennéd kicsit a feladatokat – és átadva magad a pillanatnak, a földi örömöknek, a nevetésnek, a kikapcsolódásnak? Kevesebb pénzed lenne? Sosem lenne belőled senki?
Szerintem semmi katasztrófa nem történne – csak lenne még eggyel több boldog ember a világon.

 

Még egyszer boldog új évet kívánok!

Horváth Ágnes
alvástréner

 

Cigánykerék a Tabánon - Visegrád.

Cigánykerék a Tabánon – Visegrád.

Summary
Sikeres emberek 7 szokása, amit Neked is érdemes magadévá tenni az új évben
Article Name
Sikeres emberek 7 szokása, amit Neked is érdemes magadévá tenni az új évben
Description
Közhely vagy sem, csomó triviális dolog van, amit megtehetnénk önmagunkért (és a jó alvásért), de valahogy mégsem tesszük. Miért nem? Erre sokszor mi magunk sem tudjuk a választ. Szolgáljon ez a bejegyzés emlékeztetőnek arra, hogy többet törődjünk a lelki és testi egészségünkkel.
Author
Publisher Name
alvasguru.hu
Publisher Logo

Várj! Érdekel egy ingyenes, Mini Alvástréning?

Alvástippek + 10 napos alvásjavító tanfolyam



Sikeresen feliratkoztál! A 10 alvástippet e-mailen küldjük ki. Ha nem találod, a SPAM ill. a Promóciók között is nézd meg!

Pin It on Pinterest